Kestävää vaatteiden kulutusta ja luonnonväreillä värjättyjä vaatteita

Tutkimuksen tausta

Kestävyys ja vastuullisuus ovat tämän hetken keskeisiä teemoja. Samaan aikaan vaatteita tuotetaan ja ostetaan valtavia määriä ja niiden käyttöikä on lyhyt. Tämä ei ole millään tavalla kestävää ja muutos vaatii toimia niin tuottajilta kuin kuluttajiltakin. Vaatteet värjätään pääsääntöisesti raakaöljypohjaisilla synteettisillä väriaineilla, jotka  saastuttavat ympäristöä ja ovat haitaksi ihmisten terveydelle.

Synteettisten väriaineiden lisäksi vaatteita voidaan värjätä luonnonväreistä saatavilla väriaineilla. Luonnonvärejä saadaan esimerkiksi kasveista, sienistä ja mineraaleista. Luonnonväriaineiden käyttäminen värjäyksessä on hyvin vähäistä, sillä niiden tuotantokustannukset ovat suuret. Kuluttajien näkemyksiä luonnonväriaineista tai niillä värjätyistä tekstiileistä on toistaiseksi melko vähän. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuluttajien vaatteiden kulutukseen vaikuttavia tekijöitä sekä ajatuksia luonnonväreillä värjätyistä vaatteista. Aihetta on tärkeä tutkia, jotta saadaan selville millaisia odotuksia kuluttajilla on luonnonväreillä värjätyistä vaatteista.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastattelujen avulla Zoom-sovelluksen kautta kesäkuussa 2022. Haastatteluihin osallistui  eri puolilta Suomea 12 kuluttajaa, jotka olivat iältään 22-57–vuotiaita ja edustivat eri sukupuolia ja koulutustaustoja. Tutkimusote oli laadullinen ja aineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisen sisällönanlyysin avulla.

Tulokset ja johtopäätökset

Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että vaatteiden ekologisuus ja eettisyys olivat kuluttajille tärkeitä tekijöitä vaatteen hankinnassa. Kuitenkin ostopäätöksiä ei tehty pelkästään niiden perusteella, sillä esimerkiksi tuotteet hinta ja ulkonäkö vaikuttivat vaatteen ostamiseen.  Opiskelijat kokivat, että he alkavat ostaa vastuullisemmin tuotettuja vaatteita tulojensa parannuttua.

Väriaineet olivat kuluttajille tuntemattomampia ja suurin osa ei ollut koskaan miettinyt, millä hänen vaatteensa on värjätty.  Kuluttajat kokivat luonnonväriaineet parempana vaihtoehtona kuin synteettiset väriaineet. Odotukset luonnonväriaineilla värjätyistä vaatteista olivat kaksijakoiset. Luonnonvärianeista uskottiin saatavan kauniita, vaaleita värisävyjä. Niiden uskottiin olevan parempia käyttäjälle ja ympäristölle sekä niiden valmistusprosessin uskottiin olevan vastuullisempi. Toisaalta epäiltiin, että kirkkaita värisävyjä ei ole mahdollista saada luonnonväreillä ja värien uskottiin kestävän vähemmän aikaa.  Niiden oletettiin myös olevan kalliimpia ja huonosti saatavilla. Joillakin oli myös omia kokemuksia luonnonväriaineilla värjäämisestä, osalla hyviä ja osalla huonompia.

Kuluttajat kokivat voivansa huolehtia luonnonväreillä värjättyjen vaatteiden huollosta hieman enemmän.  Värien toivottiin kestävän käyttöä ja pesua. Luonnonväreillä värjätyistä vaatteista kuluttajat olivat valmiita maksamaan vähän enemmän, jos vaate oli valmistettu muutenkin kestävästi ja vastuullisesti. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lähtökohtaisesti kuluttajat olivat kiinnostuneita ostamaan luonnonväreillä värjättyjä vaatteita.

Miliza Paloviita

Kuluttajien näkemyksiä kestävistä vaatteista ja väreistä – ”Kestääks se yhtä hyvin sitte aikaa, ku sit taas joku tämmönen jollain superkemikaaleilla värjätty”