Matematiikan koettu tehtäväsuoriutuminen yläkoulussa pandemian aikana

Taustaa

Siirtyminen etäopetukseen pandemian aikana muutti suuresti opetusvuorovaikutusta. Vuorovaikutuksen määrät vaihtelivat pelkistä tehtävänannoista aina lukujärjestyksen mukaan toteutettuun videoyhteysopetukseen. Myös oppilaiden sekä koulusta, että muualta saaman tuen määrä vaihteli suuresti. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena olivat oppilaiden kokemukset etäopetusajan matematiikan suoriutumisesta ja saadusta tuesta. Tutkimuksella haluttiin tarkastella myös opetuskielestä poikkeavaa kotikieltä puhuvien oppilaiden kokemusta matematiikan etäopiskelusta. Fyysisen läsnäolon puuttuessa opetuksesta, kielen merkitys saattoi korostua. Erityistä kiinnostusta herätti se, hyötyykö kotikieleltään opetuskielestä poikkeava oppilas digivälitteisestä opetuksesta samoin kuin valtakieltä puhuva oppilas?

Menetelmät

Tutkimus toteutettiin suuren kyselytutkimuksen aineistolla, käytten spss ohjelman epäparametrisia menetelmiä. Kysely oli lähetetty kaikkiin peruskouluihin koulujen palattua lähiopetukseen. Tutkimuksessa käytettiin oppilaiden vastauksia, joissa he arvioivat omaa matematiikan tehtäväsuoriutumista, opettajan saavutettavissaoloa ja eri tahoilta saatua tukea.

Tulokset

Tutkitussa aineistossa opettajan saavutettavissaolo oli positiivisessa yhteydessä opppilaan matematiikan tehtäväväsujumisen kanssa. Opetuksen määrä on siis tärkeässä asemassa myös etäopetuksessa. Eriävät käytenteet opetuksen määrässä ovat siis voineet tuoda tasa-arvohaasteita perusopetukseen.

Eri tahoilta saatu tuki oli negativiisessa yhteydessä tehtäväsuoriutumiseen, paitsi vanhemmilta saatu tuki, joka oli positiivisessa yhteydessä  ja opettajan tuki, jolla ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä tehtäväsuoriutumiseen. Tuen yhteyttä tehtäväsuoriutumiseen tarkastellessa on otettava huomioon sen kohdentaminen. Tutkimuksen tulokset viittaisivat oppimisen tuen kohdentuvan sitä enemmän tarvitseville.

Opetuskielestä poikkeavaa kotikieltä käyttävien, eli maahanmuuttotaustaisten oppilaiden vastausten mukaan opettajan saavutettavissa olo oli heillä vahvemmassa yhteydessä oppilaan kokemaan tehtäväsujumiseen, kuin suomen tai  ruotsinkilelisillä oppilailla. Puhutun kielen korostuminen etäopetuksessa ja kielen tukemisen estyminen elein, ilmein, osoittelemalla tai muunlaisin keinoin ei asettanut tämän tutkimuksen mukaan vähemmistökieliryhmien oppilaita opetuksen tuoman hyödyn suhteen heikompaan asemaan.

Tea Romanovski

Yläkouluoppilaiden kokema matematiikan opettajan saatavilla olo, tuki ja oma tehtäväsuoriutuminen kotimaisten ja vieraiden kielten ryhmissä pandemian aikana.