Luokanopettajien työnkuva, sen muutokset ja luokanopettajan tärkeimmät työelämätaidot

Taustaa

Nykyisin yhä useammat opettajat kokevat työnsä kuormittavaksi ja osa on jopa harkinnut alanvaihtoa. Opettajat joutuvat työskentelemään jatkuvasti muutosten keskellä. Yhteiskunnalliset muutokset vaikuttavat kouluun ja sitä kautta myös opettajien työnkuvaan. Muutosten keskellä työskentely vaatii opettajilta laajaa ammatillista osaamista ja kykyä kohdata muutoksia. Muutoksia tulemaan olemaan maailmassa aina, ja niiden aiheuttamista haasteista on mahdollista selviytyä työelämätaitojen avulla.

Maisterintutkielmassani tarkoituksenani oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on heidän työnkuvansa sisällöstä nykypäivänä ja tulevaisuudessa, sen muutoksista ja tuesta muutostilanteissa. Lisäksi halusin selvittää luokanopettajien käsityksiä heidän tärkeimmistä työelämätaidoistaan, niiden merkityksestä muutostilanteissa ja opettajankoulutuksesta näiden taitojen rakentajana.

Tutkimustulokset

Toteutin tutkimukseni laadullisen tutkimuksen menetelmin käyttäen fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimukseni aineiston keräsin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla neljää luokanopettajaa, jonka jälkeen analysoin aineiston fenomenografisen analyysin mukaisesti. Tutkimukseni mukaan luokanopettajien käsitys omasta työnkuvasta on laaja ja pirstaleinen. Haastatellut luokanopettajat kokivat, että heidän työnkuvaansa sisältyy nykyisin esimerkiksi tuen tarpeessa olevien oppilaiden opettamista, johon he eivät koe omaavansa pätevyyttä. Haastatellut luokanopettajat kaipasivat tulevaisuudessa enemmän aikaa opettajan työn perustehtäviin, eli opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. He toivoivat tulevaisuudelta sellaista arkea, joka ei vaikuttaisi negatiivisesti heidän omaan jaksamiseensa.

Haastattelut luokanopettajat kokivat yhteiskunnallisten asioiden vaikuttaneen heidän työnkuvansa muutokseen. Esimerkiksi lasten ja nuorten lisääntynyt pahoinvointi, sosiaalisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden lisääntyminen, kasvanut oppilaiden tuen tarve ja lisääntyneet hankkeet sekä työtehtävät olivat haastateltujen mielestä vaikuttaneet heidän työnkuvaansa. Haastatellut luokanopettajat totesivat, että muutokset heidän työnkuvassaan ovat vaikuttaneet heihin itseensä, oppilaisiin ja koko kouluyhteisöön. He toivoivat tulevaisuudessa parempaa tukea muutostilanteisiin esimerkiksi työnohjauksen ja mentoroinnin muodossa. Heidän mielestään koulumaailma tarvitsee myös muutosjohtamista, pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta ja luokanopettajien osallistamista muutoksiin.

Tutkimuksestani selviää, että haastateltujen luokanopettajien mielestä heidän tärkeimmät työelämätaitonsa nykypäivänä ovat sellaisia, joiden merkitys tulee vain korostumaan tulevaisuudessa. Haastateltujen luokanopettajien mielestä luokanopettajien tärkeitä työelämätaitoja ovat mm. alakohtaiset tiedot ja taidot, yhteistyö- ja organisointitaidot, kyky rajata omaa työtä, stressinsietokyky, digitaidot ja tiedonhankintataidot. Heidän mielestänsä joustavuus ja valmius muutostilanteiseen, itsensä kehittäminen ja omasta hyvinvoinnista huolehtiminen ovat myös oleellisia luokanopettajan työelämätaitoja. Haastattelemani luokanopettajat olivat sitä mieltä, että opettajankoulutus on tukenut osittain näiden tärkeiden työelämätaitojen rakentumista, mutta monet työelämätaidot ovat rakentuneet heille vasta työelämässä.

Pohdintaa

Tutkimukseni herättää ajatuksia siitä, miten 2000-luvun alusta lähtien jatkunut oppimistulosten laskun suunta voidaan Suomessa kääntää, jos opettajat kokevat, että heillä ei ole tarpeeksi aikaa toteuttaa laadukasta opetusta, eivätkä he pysty tukemaan tuen tarpeessa olevia oppilaita tavallisissa luokissa. Haastattelemani luokanopettajat toivoivat, että tulevaisuudessa heidän työnsä ei vaikuttaisi negatiivisesti heidän jaksamiseensa. Mikäli tilanne jatkuu samanlaisena, liikutaan kohti tilannetta, jossa yhteiskunnassa ei ole riittävästi päteviä opettajia. Tämä ei edistä Suomen koulutustason laskusuunnan kääntämistä.

Tutkimukseni viittaa siihen, että opettajankoulutuksen ja opettajien työelämän välillä on jonkinlainen kuilu. Mielenkiintoista olisi tutkia, onko tällä yhteyttä siihen, että tutkimusten mukaan vastavalmistuneet luokanopettajat kokevat ensimmäiset työvuodet erityisen kuormittaviksi. Tässä tutkimuksessa tutkin luokanopettajan käsityksiä fenomenografisen tutkimusotteen avulla, mutta tulevaisuudessa voisi olla oleellista tehdä aiheeseen liittyvää tutkimusta mahdollisimman laajalle tutkimusjoukolle, jotta tutkimustuloksia voitaisiin yleistää. Mielestäni olisi tärkeää tutkia tarkemmin myös erilaisten yhteiskunnallisten muutosten vaikutusta oppilaisiin.

Marianne Renko
”Se arki – et se nyt vaan tehään tos toisel kädel tavallaan” – Luokanopettajien käsityksiä heidän työnkuvastaan, sen muutoksista ja tuesta muutosten aikana sekä heidän tärkeimmistä työelämätaidoistaan, niiden merkityksestä muutostilanteissa ja opettajankoulutuksesta näiden taitojen rakentumisen tukijana