Vikten av studie- och karriärvägledning under studietiden

Vägledning är ett brett begrepp som kan ha flera olika betydelser. Det finns flera olika former av vägledning som människor oavsett ålder och livsskede kan ta del av och under den senaste tiden har det dessutom visat sig att människors behov av vägledning har vuxit. Orsaker till detta är bland annat dagens turbulenta arbetsmarknad och COVID-19 pandemin som lett till en snabb förändring och digitalisering av arbeten. Dessutom studerar människor allt längre och det finns ett konstant behov av kompetensutveckling i samhället. Med hjälp av effektiv karriärvägledning kan människor oavsett ålder och bakgrund få hjälp med att nå sin potential och klara av de förändringar som de ovannämnda orsakerna ger upphov till. Det har dock visat sig att vägledningen är bristfällig i allt för många länder och att de som har det största behovet av vägledning ofta är de som blir utan det. Tidigare studier har visat att högskole- och universitetsstudenter upplever behov av vägledning under studietiden och att kvalitativ vägledning bland annat kan öka studenters välmående och stöda dem vid övergången mellan studier och arbetsliv.

Forskningsuppgift

Med denna studie ville jag ta reda på om studenter inom den svenskspråkiga studieinriktningen för allmän- och vuxenpedagogik vid Helsingfors universitet upplever behov av vägledning under studietiden och hur detta behov i så fall ser ut. Med studien ville jag också ta reda på hur studenterna upplevt pedagogikstudierna och varför de valt att söka sig till just denna utbildning. Eftersom COVID-19 pandemin präglat världen och samhället under de senaste åren ville jag dessutom undersöka ifall distansstudierna har påverkat studenternas behov av vägledning.

I studien deltog sju studenter vid studieinriktningen för allmän- och vuxenpedagogik vid Helsingfors universitet. Forskningsmaterialet samlades in via intervjuer som sedan analyserades med hjälp av en tematisk analys. Intervjuerna ägde rum under hösten 2022.

Studiens resultat

Resultatet av studien visade att studenterna har varit nöjda med sin utbildning och sökt sig till utbildningen på grund av varierande orsaker. Resultatet visade även att studenterna har upplevt behov av vägledning, både studie- och karriärvägledning, under studietiden men att distansstudierna inte påverkat deras vägledningsbehov nämnvärt. De valfria studiernas andel inom examen visade sig vara en stor orsak till behov av vägledning men även andra anledningar till vägledningsbehovet framkom så som behov av att diskutera karriärmöjligheter efter examen, praktiska aspekter angående studierna samt behov av att bli sedd och bekräftad av vägledaren. Resultatet av studien stöder tidigare forskning kring ämnet och lyfter fram vikten av vägledning under studietiden. Kvalitativ vägledning som utgår från studentens eget behov där vägledaren ställer utmanande frågor var viktiga kriterier för vägledning som studenterna lyfte fram. Även obligatorisk vägledning under studietiden är något som studenterna tog upp och som kunde vara värt att vidareutveckla.

Ella Rönnberg

Vikten av vägledning för studenter under studietiden. En kvalitativ studie om universitetsstudenters upplevelser av sitt behov av karriär- och studievägledning