Vecka 5

Denna vecka hade jag lättast med att följa med de olika delarna som skulle göras. Då det kom till att ensam arbeta med dessa uppgifter tycker jag att det var svårare. Vi lärde oss buffer, clip och olika select variationer och kommandon. Målet för lektionen var att undersöka hur många människor som bor inom en vissa radie till ett visst specifikt område. Vi övade på detta först genom att fortsätta på förra gångens karta genom att undersöka barnens skolväg. Hur många som bodde 1 kilometer från skolan och vilka som bodde 5oo meter från en hälsostation.

Till den självständiga uppgiften handlade det om att analysera flygfältsområdet i Malm. Jag ritade runt hela flygfältet, istället för att endast rita runt kiitoradat. Detta medför att andelen människor som bor inom 1 kilometer och 2 kilometer är större. Inom 1 kilometer var det 11022 människor. Inom 2 kilometer bor det 71112 människor.

17 människor bor i det området där ljudnivån är som högst, vilket medför en procentuell andel på 0,15%.

Bild 1: 2km område från HKI-Vanda flygplats.

Bild 2: kiitoradat med upplyst 65 db område.

Bild 3: 1 km inom Malm flygplats

Jag tycker ärligt att denna kurs och att dessa uppgifter är svåra och utmanande för mig. Jag fastnade och min dator stängde av programmet mitt i uppgiften. Detta medförde att jag hamnade börja om från början och att jag inte hann utföra andra uppgifter. För mig känns det som att varje uppgift har så många moment och att det är mycket noggrant att man inte trycker fel och missar ett steg. Detta gör mig osäker och de tar länge att lyckas utföra en backa då man hamnar backa, eller ofta också hamnar börja om från början.

Jag kan också se möjligheterna med QGIS programmet. De uppgifter vi har gjort är mycket varierade och det känns som att vi endast skrapar på ytan då det kommer till utförande av olika uppgifter. Jag håller med Jon Hägerfelth (2024) som har liknande tankar och också lyfter fram utmaningen med de finska instruktionerna. Det blir stundvis svårt då jag pratar svenska, instruktionerna är på finska och programmet på engelska. Dessutom handlar det inte endast om att förstå hur programmet fungerar men också själva uppgifts beskrivningen.

Jag ser framemot nästa gång då vi kommer för en stund avlägsna oss ur datorsalen.

Källor:

Hägerfelth, Jon. (2024) Vecka 5. https://blogs.helsinki.fi/joqhager/