Post-it -lapuilla susiongelman kimppuun

Mitä jos haluaa iskeä kyntensä kiinni käytäntöön, mutta yliopiston kurssitarjonta ei vastaa tähän kaipuuseen? Ympäristömuutosta ja -politiikkaa opiskelevat Leena, Eevi ja Iitu päättivät tehdä himoitsemansa projektikurssin itse.

viikkiihmisia

Helsingin kaupungin ympäristökeskus, Element Power, Skanska, Luonto-Liitto sekä Helsingin yliopiston Tila- ja kiinteistökeskus tarjosivat kukin oman haasteensa opiskelijaryhmille ratkottavaksi. Hynttyyt lyötiin yhteen Helsinki Think Companyn kanssa ja vielä maalilta tuoksuva Viikin tila sai ensimmäiset testikäyttäjänsä kurssilaisista.

Monitieteellisyyttä, konkreettista ongelmanratkontaa ja oikeita ongelmia ihka oikeilta yhteistyökumppaneilta. Sitä oli tarjolla, kun kahden viikon intensiivikurssi pyörähti toukokuun alussa käyntiin. Opiskelijoille kävi nopeasti selväksi, että ympäristöongelmien ratkomiseen tarvitaan ainakin valtava määrä post-it-lappuja. Vessan palauteseinällä esiin nousi väistämätön kysymys: mikä onkaan post-it-lappujen ympäristövaikutus?

viikki

Yksi opiskelijaryhmistä pohtii, miten miten tuulivoimaa ja matkailua voidaan yhdistää, samalla lisäten tuulivoiman hyväksyttävyyttä. Yhtenä ongelmanratkaisutyökaluna käytetään kärsijöitä, eli yksilönäkökulmaa.

kärsijät2

“Taloyhtiön kokouksissa mielipiteet kiristyvät sähkönkulutuksesta tai jätteenkierrätyksestä puhuttaessa”, Matti 50 v.

Kuten Alina kirjoittaa kurssin blogissa:

“Matti ja Jutta, samoin kuin me todellisuuden helsinkiläiset, eivät vielä tunne ilmastonmuutoksen kaikkia vaikutuksia nahoissaan. On vaikea hahmottaa oma rooli ja vaikutusmahdollisuudet, kun ongelma ei ole konkreettinen, näkyvä tai välitön.”

Juuri tästä on kyse myös projektikurssimaisessa työskentelyssä. Oman rooli, tiedot, taidot ja niiden käyttömahdollisuudet hahmottuvat parhaiten tarttumalla johonkin konkreettiseen ja näkyvään. Oli se sitten post-it-lappuja tai Kumpulan kampuksella haahuileva opiskelija, jolta voi kysellä hänen kierrätyskokemuksistaan.

Janoatko kuulla lisää ratkaisuista kiperiin ongelmiin? Tule kuuntelemaan ratkaisuja perjantaina Innovatiivisten ympäristöratkaisujen aamuun 16.5. klo 10-12 Viikin Think Companylle (E-talo, Latokartanonkaari 3). Tapahtuman löytää facebookista.

Lisää opiskelijoiden ajatuksia kurssin nettisivuilla.