Kävellen kohti historiaa

Helsinki Walks on opiskelijoiden ja henkilökunnan yhteisponnistus

Helsinki Walks valottaa tieteellisellä asiantuntemuksella Helsingin historiaa. Kuva: Linda Tammisto

Turistikierroksia ajavat lukuisat bussit ovat tuttu näky Helsingin Senaatintorilla. Samoille turistiapajille pyrkivällä on syytä olla puolellaan selkeä kilpailutekijä. Helsinki Walksilla omien sanojensa mukaan on.

– Keskeisin tarjottavamme on viiltävä kaupunkitutkimuksellinen asiantuntemus, Mika Mäkelä kuvailee.

Alun perin Helsinki Walks syntyi osana historian professori Laura Kolben “Historiasta tuotteeksi” -kurssia. Yritys järjestää historiallisia kävelykierroksia Helsingin kantakaupungin alueella. Kolbe oli vetänyt kierroksia itse vuosia ja nyt oli mahdollisuus laajentaa toimintaa yhdessä muiden kanssa.

– Tämä on samalla opetusmuoto, kansainvälistymismahdollisuus ja työllistämisen väylä opiskelijoille, Kolbe kertoo.

Yrityksessä toimii tällä hetkellä Kolben lisäksi kaupunkitutkimukseen kytkeytyvien alojen maisteri- ja jatko-opiskelijoita. Osakkaina on historian- ja kaupunkitutkimuksen asiantuntijoita. Yrityksellä on vahva yhteiskunnallinen missio.

– Haluamme syventää helsinkiläisten paikalliskokemusta ja toisaalta tuottaa matkailupalvelun. Meitä kiinnostaa, miten Suomi, Itämeri ja Eurooppa kietoutuvat yhteen tässä kaupungissa, Kolbe pohtii.

Humanistit eivät ole tyypillisin ryhmä, joka liitetään yrittäjyyteen. Helsinki Walksin väelle yrityksessä toimiminen ei merkitsekään vahvaa identiteettiä, vaan ensi sijassa välinettä.

-Tällä tavalla meillä on vapaus vaikuttaa siihen, mitä teemme, Eeva Kotioja toteaa.

-Samalla luomme omaa työkulttuuriamme ja toivon mukaan myös työllistämme muita, Iisa Aaltonen ja Mika Mäkelä lisäävät.

Toisaalta yrittäjyyttäkin voisi tehdä tutkijoille helpommaksi. Tällä hetkellä eri ammatillisten roolien välillä sukkuloiminen vaatii paljon paperityötä ja turhauttaa. Kolbe ja Katja Tikka toivovatkin systeemiltä lisää joustoa sekatyömarkkinoilla toimiville:

– Kun yhä useampi on nykyään osittainen yrittäjä, tulisi tukirakenteiden myös sopeutua.

Parhaimmillaan kävelykierrokset tuottavat inspiraatiota tutkimuksen tekemiseen. Ihmisten kysymykset voivat synnyttää uusia oivalluksia ja herättää oppaankin ottamaan asioista paremmin selvää.

– Uusia ideoita tulee välillä yllättäen ja ihmisten innostus vie eteenpäin, Iisa Aaltonen ja Laura Kolbe toteavat.

– Palaute auttaa ottamaan tutkimuksessa uusia askeleita, Mika Mäkelä summaa.