Viides kurssikerta

Viides kurssikerta koostui laajasti itsenäisesti tehtävistä harjoituksista, jotka käsittelivät kurssikerralla pääosassa olevaa teemaa eli puskurointia. Harjoittelimme ensiksi hieman yhdessä tätä, mutta siirryimme melko ripeästi itsenäisten tehtäviemme pariin. Tällä kerralla erilaista oli se, että emme suoranaisesti tehneet samanlaista karttaesitystä. MapInfon perustoiminnot jo sujuvat melko hyvin, mutta aina tulee jotain uutta mukaan, joka lisää haastavuutta tehtäviin.. Onneksi ohjeet ovat melko yksityiskohtaisia, joten kyllä niistä lopulta selvittiin.

Ensiksi harjoittelimme bufferointia tehtävillä, jotka liittyivät lentokenttiin ja juna-asemiin. Vastaukset kirjattiin taulukkoon. Välillä törmäsin umpikujiin, kun luulin että olin tehnyt kaiken oikein, mutta sitten välistä olikin jäänyt painamatta jokin näköjään tärkeäkin painallus, joka sekoitti kaiken.. Anyway, kun palasi askelia taaksepäin ja tuplatarkasti kaiken, niin tuli lopputuloskin selkeämmäksi. Juna-asema tehtävää tehdessä bufferointi oli jo melko selkää, ja osasin jo itse miettiä mitä seuravaksi tehdään, enkä vaan käydä etsimässä ohjeistuksesta kohtaa joka selventäisi asiaa. Taajamatehtävässä piti päivittää tietokantaan sarakkeita ja laskea niihin eri määriä asukkaista. Pienien hankaluuksien jälkeen sain ainakin jonkinlaiset tulokset ulos.

Malmin lentokenttä:
Asukkaita, joiden etäisyys kiitoradasta 2km säteellä 57084
Asukkaita, joiden etäisyys kiitoradasta 1km säteellä 8712
Helsinki-Vantaan lentokenttä:
Asukkaita, joidenetäisyys kiitoradasta 2km säteellä 10420
Edellisen kohdan asukkaista 65dB alueella 31%
Asukkaita vähintään 55dB alueella 11913
Tikkurilassa väh. 60dB alueella asuvia, jos lentoliikenne poikkeuksellisesta suunnasta 12734
Juna-asemat:
Asukkaita 500m säteellä asemasta 81842
Alle 500m päässä asemasta 16,7%
500m säteellä asuvista työikäisiä 56459
Taajamat:
Alueen asukkaita asuu taajamissa (%) 96%
Kouluikäisistä taajaman ulkopuolella asuvia 3558
     -Prosenttiluku kaikista kouluikäisistä 9,6%
Ulkomaalaisten osuus yli 10% 11%
Ulkomaalaisten osuus yli 20% 8%
Ulkomaalaisten osuus yli 30% 6%

Seuraavaksi oli tehtävänä valita vähintään yksi itsenäisistä tehtävistä. Päädyin uima-altaita ja saunoja koskevaan tehtävään sillä aihe oli mielenkiintoinen ja rehellisesti sanottuna ohjeet vaikuttivat enemmän ymmärrettäviltä kuin muut. Tehtävässä loin kartan joka kuvasi Helsingin kaupungiosissa olevien uima-altaiden lukumäärää sekä taulukon, jossa vastasin erilaisiin kysymyksiin uima-altaista ja saunoista. Tehtävä sujui melko hyvin, mutta kartan tekemisessä oli hieman onglemia. Anniina Ahonen mainitsee blogissaan samanlaisen ongelman, että lukumäärät hävisi kartalta. Sain kuitenkin apua ja ehkä puolentunnin taistelemisen jälkeen sain lukumäärät näkyviin, jee! Mutta toinen ongelma oli se, että mielestäni kartta on melko sekava, ja lukumäärät ovat joissain kohdissa useammankin kaupunginosan päällä. Lisäksi pylväät, jotka lisäsin siihen ovat alueittain niin eri kokoisia, että se hankaloittaa lukemista.

Kuinka monta uima-altaalla varustettua rakennusta löytyy pk-seudulta? 855
Asukkaiden lkm, taloissa, joissa uima-allas 12170
Niistä:
omakotitaloja 345
paritaloja 158
rivitaloja 113
kerrostaloja 181
Rakennuksissa olevien suanojen lkm 21922
% -osuus kaikista rakennuksista 24%

Lopulta sain kuitenkin kaikki tehtyä, vaikka hieman luovutinkin kartan ulkonäön kanssa..

Lähteet:

Ahonen, A. (2017). Viides kurssikerta: Puskuroinnin alle jäänyt? https://blogs.helsinki.fi/ahonenan/2017/02/21/viides-kurssikerta-puskuroinnin-alle-jaanyt/ Luettu 3.3.2017