Praktiksamarbete i ny tappning!

Universitetet förnyades. Det blev också några ändringar inom vetenskapsområdet socialt arbete vid Soc&Kom. Skall här kort berätta om hur vi förnyat praktiksamarbetet gällande socialarbetarstuderandes första praktikperiod – även kallad den korta praktiken.

Tidigare gjorde studeranden sin korta praktik i huvudsak på Settlementförbundets socialrådgivning NeRå, men detta år är våra studerande utspridda på 6–7 samarbetsenheter inom olika temaområden. En ledstjärna i utvecklandet har varit att vi på högskolan ville vidareutveckla vårt samarbete med tredjesektororganisationer som är verksamma på svenska i Finland.

Som tidigare är det centrala målet för den korta praktikkursen att studerande får en första kontakt med brukare och de får en inblick i hur servicestrukturerna inom det sociala området fungerar. Praktikperioden, som omfattas av 68 h praktik, är uppbyggt som ett projekt. Tanke är att studerande utvecklar, analyserar, genomför eller skapar något konkret under praktikperioden i samarbete med praktikenheter.

Jag vill rikta ett stort tack till FDUV, Luckan, NeRå, Psykosociala förbundet, DuvTeatern , FSKC och projektet Stig in! för att ni valt att inleda detta spännande samarbete med oss i år.

Samarbetet med tredjesektororganisationer kommer att vidareutvecklas efter detta första års pilotkurs, vilket också betyder att vi gärna utvidgar vårt praktiknätverk ytterligare. Om er organisation kunde tänka sig vara med i detta spännande samarbete så hör gärna av er!