Sukupuolineutraali vai ehkä sittenkin sukupuolisensitiivinen?

Sukupuolineutraali on ihan hyvä hallinnollinen periaate, tilanteissa jossa sukupuolella ei ole merkitystä tai jos sukupuolittunut rakennelma aiheuttaa aiheetonta tai tarpeetonta haittaa. Sukupuolineutraali henkilötunnus on esimerkki hallinnollisesta uudistuksesta, jolle on ihan hyvät perustelut.

Kun kyse on ihmisten välisistä kohtaamisista, sukupuoli on usein hyvin merkittävässä roolissa ja se on usein keskeinen osa ihmisten identiteettiä. Se, että sukupuoli-identiteeteissä on eroja ja säröjä ei ole ongelma, kun sukupuoleen osataan suhtautua sensitiivisesti.

Isänpäivän aamuhetken ei tarvitse olla sellainen jossa jokin sukupuoliryhmä jätetään juhlan ulkopuolelle, vaan isänpäivää voidaan ihan hyvin viettää jonkun muun läheisen kun isän kanssa.

Olisi kuitenkin tärkeää, että isänpäivää voitaisiin viettää isänpäivänä ja nostaa isä keskusteluun ihan kaikkien kanssa, elämäntilanteesta riippumatta. Tämä on täysin mahdollista kun toimitaan sensitiivisesti sen tosiasian kanssa, että joidenkin lasten isä- (tai äiti)suhteet voivat olla vaikeat, haastavat tai olemattomat.

Minulla on täysi luottamus siihen, että myös Helsingin päiväkotien koulutetut ammattilaiset taitavat sensitiivisen kohtaamisen taidon, ja osaavat ottaa vastaan myös jonkun muun lähiomaisen kun isän isänpäivän viettoon. Olen myös vakuuttunut siitä, että nämä lapsiasiantuntijat osaavat ottaa isän puheeksi myös niiden lasten kanssa joiden isät eivät ole läsnä isänpäivänjuhlassa tai joiden suhde isään on jollain tavalla pulmallinen. Sukupuolisensitiivistä kohtaamiseen on myös tarjolla osaamista ja koulutusta jos jossain päiväkodissa ollaan törmätty erityisen vaikeisiin haasteisiin.

Olisi todella valitettavaa jos isänpäivää ei enää vietettäisi yhdessä. Helsinki taisi jo tehdä tämän asian tiimoilta korjausliikkeen.

Hyvää isänpäivää!