Pojat joita ei oteta vakavasti

Pojat ilmaisevat tyttöjä useammin kokeneensa seksuaalista häirintää kouluhenkilökunnan taholta uutisoi YLE verkkosivuillaan 8.11.2017. Yksi kommentti uutiseen liittyen on jäänyt kummittelemaan mieleeni. Osin siitä syystä, että kyseinen kommentti toistuu poikakeskustelussa, mutta myös siitä syystä, että kommentin taustalla oli Suomen tasa-arvovaltuutetun tiedottaja Päivi Ojanperä.

Tiedottaja Päivi Ojanperä näki aiheelliseksi huomauttaa, että poikien häirintäkokemusvastausten joukossa voi olla “pilailuvastauksia”, jotka osin selittäisi kyselyn tuloksia!

Ei ole suinkaan ainutkertaista, että poikiin tai poikien viesteihin ei suhtauduta vakavasti. Poikien problematiikka on tapana tulkita ”pojat on poikia” rakennelman läpi, jossa poikien viestit tulkitaan herkästi juuri ”pilailuksi” tai ei niin vakavaksi ”pojat on poikia” ilmiöksi.

Tämä ilmiö kävi selväksi kun tein etnografista väitöskirjatutkimusta yläkoulussa. Kouluissa on paljon sellaisia poikia joiden ilmeiseen koulu- tai hyvinvointiproblematiikkaan ei suhtauduta vakavasti. Pojat saavat niin sanotusti alisuoriutua kaikessa rauhassa, aikuisten tuudittuessa sellaisen harhakäsitykseen, että koulutyöskentely on poikien biologisten ominaisuuksien vastaista ja käyttäytymisvaikeudet ovat osa poikien luonnollista käyttäytymisrepertuaaria.

Tämänkaltaista välinpitämättömyyttä sovelletaan nähtävästi myös poikien ruumiilliseen koskemattomuuteen?!? Pojan viestiä häirinnästä ei ehkä tarvitse ottaa vakavasti, koska pojat – tapansa mukaisesti – pilailevat vakavilla asioilla.

#Metoo kampanjia on käynnissä ja täysin aiheellisesti fokusoimme tällä hetkellä naisten häirintäkokemuksiin. Meidän on kuitenkin turha olettaa, etteikö miesten ja hegemonisten maskuliniteettien seksuaalinen ylivalta myös satuttaisi liian monia poikia ja miehiä!

On syytä olettaa, että liian monet pojat ja miehet ovat joutuneet seksuaalisen häirinnän ja raiskausten kohteeksi. Olisi myös aiheellista huomioida, että myös pojat voivat kokea vastenmielisiä katseita, ruumiillisen integriteetin häpäisyä ja epämiellyttäviä objektivoivia kommentteja. Voimme myös olla täysin varmoja siitä, että tällaisten kokemusten julkituomiseen liittyy häpeää ja poikien häirintäkokemuksia vähätteleviä sosiaalisia rakennelmia.

*korjaus 17.11. Päivi Ojanperän on tasa-arvovaltuutetun tiedottaja eikä tasa-arvovaltuutettu, kuten blogissa aiemmin virheellisesti todettiin.