Miten maito- ja kasvipohjaiset jogurtit eroavat toisistaan?

Kauppoihin on tullut yhä enemmän kasvipohjaisia jogurtteja maitopohjaisten rinnalle. Tässä tekstissä pohdimme ravitsemuksen ja prosessoinnin näkökulmasta mitä eroa on maito- ja kasvipohjaisilla jogurteilla.

Jogurtti on maidosta valmistettava tuote (McKinley 2005). Sen valmistus tapahtuu fermentaatiolla eli hapattamisella, jossa käytetään maitohappobakteereita. Maitohappobakteerit käyttävät ravinnokseen sokereita ja erittävät maitohappoa, joka alentaa jogurtin pH-arvoa. Erilaisten mikro-organismien käyttö ja niiden kasvun säätely jogurtin valmistuksessa mahdollistaa esimerkiksi maultaan tai rakenteeltaan erilaisten tuotteiden valmistuksen. Lisäksi tarpeeksi hapan tuote estää ihmiselle haitallisten bakteerien kasvun tuotteessa.

Maitopohjainen jogurtti valmistetaan yleensä maidosta, joka on separoitu, vakioitu, homogenoitu ja pastöroitu (Ruokatieto 2018). Separointi tarkoittaa rasvan erotusta maidosta, jolloin syntyy rasvatonta maitoa ja kermaa. Vakioinnilla tarkoitetaan maidon rasvapitoisuuden säätämistä halutulle tasolle. Homogenointi on maidon rasvan pilkkomista, jolloin rasva ei nouse maidon pinnalle. Pastörointi on taas maidon lämpökäsittely, jonka ansoista maito säilyy paremmin ja on hygieenisempi. Lisäksi maidosta haihdutetaan vettä, jotta saadaan jogurtille ominainen sakea rakenne. Maidon käsittelyiden jälkeen maitoon lisätään hapate. Hapattaminen tapahtuu noin 43 asteessa noin kolme tuntia, jonka jälkeen tuote jäähdytetään ja on valmis.

Jogurtti on ravitsemukselliselta sisällöltään samankaltainen tuote kuin maito (McKinley 2005). Se sisältää siis esimerkiksi proteiinia, kalsiumia sekä B2-, B6- ja B12-vitamiinia. Maidon proteiinissa on kaikkia välttämättömiä aminohappoja. Lisäksi sen vitamiinit ja mineraalit ovat hyväksikäytettävissä. Erityisesti vähärasvaiset versiot jogurteista tai muista maitotuotteista ovat myös ravintoainetiheitä.

Kasvipohjaiset jogurtit valmistetaan maitopohjaisten tapaan hapattamalla, mutta ne valmistetaan kasvipohjaisesta maidosta, kuten kaura- tai soijamaidosta. Kauramaito valmistetaan vedestä, kaurasta ja kasviöljystä. Kauramaidon valmistamiseen käytetään entsyymejä, se homogenoidaan, pastöroidaan tai UHT käsitellään (Oatly 2018).  Soijamaito taas valmistetaan vedestä ja soijapavuista. Kasvimaitoja täydennetään yleensä kalsiumilla ja vitamiineilla, jotta ne ovat lähellä lehmänmaidon ravintokoostumusta.

Önning ym. (1998) toteuttamassa tutkimuksessa kauramaidon käytöllä todettiin olevan plasmakolesterolia ja LDL-kolesterolia laskevaa vaikutusta. Syyksi tähän vaikutukseen on ehdotettu beetaglukaania tai ruokavaliossa tapahtunutta muutosta tyydyttyneistä rasvoista tyydyttymättömiin. LDL-kolesterolin havaittiin tutkimuksessa laskevan myös soijamaidon käytöllä.

Valitsimme tutkittaviksi maustamattomat tuotteet: maitopohjaisen laktoosittoman Valiojogurtin, kasviperäisistä soijapohjaisen Alpro Natural -valmisteen ja kaurapohjaisen Valion Oddlygood -gurtin. Valituista tuotteista vertailimme jogurttien ainesosaluetteloita (Taulukko 1).

Taulukko 1. Ravintosisältö: energiaravintoaineet ja suola

RAVINTOARVO / 100g Valiojogurtti (maito) Alpro Natural (soija) Valio Oddlygood (kaura)
Energia (kcal) 52 50 50
Rasva (g) 2,2 2,3 0,8
Josta tyydyttynyttä (g) 1,2 0,4 0,1
Hiilihydraatit (g) 3,7 2,1 + (1g ravintokuitua) 8,2
Josta sokereita (g) 3,7 2,1 2,3
Proteiini (g) 3,8 4 2,2
Suola (g) 0,10 0,30 0,09

 

Kuten taulukoista 1 ja 2 käy ilmi, eivät maito- ja kasvipohjaisten tuotteiden ravintosisällöt merkittävästi eroa toisistaan. Maito- ja soija-pohjaisessa tuotteissa on kaurapohjaista tuotetta enemmän rasvaa. Maitopohjaisessa valmisteessa tyydyttyneen rasvan osuus on kuitenkin kumpaakin kasvipohjaista valmistetta suurempi. Kasvipohjaisissa valmisteissa hiilihydraattien määrä on suuri, mutta maitopohjaisessa tuotteessa sokerin määrä on muita suurempi. Kaikki tutkitut tuotteemme ovat laktoosittomia, mutta maitopohjaista tuotteista löytyy myös laktoosia sisältäviä vaihtoehtoja. Kasvipohjaiset ovat aina laktoosittomia ja sopivat sekä laktoosi-intoleranteille että maitoallergisille. Maitopohjaisen Valiojogurtin sisältämä sokeri koostuu maidon luontaisista sokereista, kun taas kasviperäisissä jogurteissa sokeri voi luontaisen sokerin lisäksi olla myös lisättyä. Kaurapohjaisessa tuotteessa on muihin tuotteisiin verrattuna vähemmän proteiinia. Kasvipohjaisten sisältämä proteiini on kasviproteiinia, joka on peräisin Alpro Natural –valmisteessa soijasta ja Valio Oddlygood –gurtissa herneproteiinista ja kaurasta. Valiojogurtissa proteiini on taas maidon omia hera- ja kaseiiniproteiineja.

Taulukko 2. Ravintosisältö: vitamiinit ja kivennäisaineet

Ravintoarvo / 100g Valiojogurtti Alpro Natural Valio Oddlygood
B12-vitamiini (µg) 0,38 (15%) 0,45 (18%)
D-vitamiini (µg) 1 (20%) 0,75 (15%) 1,1 (22%)
B2-vitamiini (mg) 0,23 (16%)
Jodi (µg) 24 (16%)
Kalsium (mg) 120 (15%) 120 (15%) 131 (16%)

*Päivän saantisuosituksesta (%)

Kasvipohjaisia tuotteita on pyritty muokkaamaan ravitsemuksellisesti maitopohjaisten jogurttien kaltaiseksi lisäämällä tuotteisiin D-, B12, B2-vitamiineja sekä jodia ja kalsiumia. Kasviperäisissä tuotteissa kalsium on lisätty erilaisina kalsiumsuoloina, esimerkiksi kalsiumfosfaatti tai kalsiumkarbonaatti -muodossa. Lisäksi maitopohjaisissa jogurteissa D-vitamiini on eläinperäistä D3-muotoa ja kasvipohjaisissa kasviperäistä D2-muotoa.

Tietoa maitopohjaisten ja kasvipohjaisten jogurttien eroista voidaan hyödyntää käytännössä itselle sopivaa tuotetta valittaessa. Hapanmaitotuotteet, kuten jogurtit, voivat sopia laktoosi-intoleranteille paremmin kuin tavalliset maitotuotteet. Kasvipohjaiset jogurtit ovat puolestaan hyviä korvikkeita maitopohjaisille, sillä ne sopivat erityisruokavaliota noudattavalle. Edellytyksenä tälle on kuitenkin se, ettei ole allerginen kasvipohjaisten sisältämille ainesosille.

Kaiken kaikkiaan jogurttien ravintosisältö vaihtelee paljon ja markkinoilta löytyy edelleen myös maidollisia, enemmän tyydyttyneitä rasvoja ja lisättyä sokeria sisältäviä valmisteita. Nykytrendinä on pyritty vähentämään sokerin ja rasvan määrää, mutta viimekädessä valinnan tekee kuitenkin kuluttaja itse.

Sarita, Emilia ja Amanda

Lähteet:

https://www.valio.fi/tuotteet/kasviperaiset-tuotteet/valio-oddlygood-kaurapohjainen-gurtti-maustamaton/

https://www.alpro.com/fi/tuotteet/plant-based-vaihtoehdot-jogurtille/iso/maustamaton

https://www.valio.fi/tuotteet/jogurtit/valiojogurtti-maustamaton-laktoositon/?pakkaus=1-kg-tolkki

McKinley, M.C. The nutrition and health benefits of yoghurt. 2005. International Journal of Dairy Technology. Volume 58, Issue 1, Pages 1-12.

Önning G, Åkesson B, Öste R, Lundquist I. Effects of consumption of Oat Milk, Soya Milk, or Cow’s milk on Plasma Lipids and Antioxidative Capacity in Healthy subjects. 1998. Annals of Nutrition and Metabolism. Volume 42, Issue 4, Pages 211-220.

Ruokatieto Yhdistys. 2018. Maitotuotteet. Saatavilla: https://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokaketju-ruuan-matka-pellolta-poytaan/elintarviketeollisuus/elintarvikkeiden-valmistus/maitotuotteet Luettu 1.12.2018.

Oatly. 2018. This is how we make our oat drink. Saatavilla: https://www.oatly.com/fi/our-process Luettu 1.12.2018

Yksi vastaus artikkeliin “Miten maito- ja kasvipohjaiset jogurtit eroavat toisistaan?”

  1. Olenkin viime aikoina pohtinut eläin- ja kasviperäisten tuotteiden ravitsemuksellista eroa, joten kiva että teitte aiheesta vertailua! Semmoista jäin vielä pohtimaan, että kun maitotuotteiden proteiini on hyvin hyödynnettävissä ja sisältää kaikki välttämättömät aminohapot, niin voiko kasvipohjaiset tuotteet yltää samaan? Onko siis proteiinin ravitsemuksellisessa laadussa eroa, ja jos on, niin miten tämän voi ottaa huomioon muussa ruokavaliossa, jos päättää suosia kasvipohjaisia tuotteita?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *