Reetta Niemi, FT, dosentti, on toiminut luokanopettajana vuodesta 1998 alkaen. Terveystiedon aineenopettajaopintojen myötä hän oivalsi, miten terveystietoa voi opettaa monialaisina oppimiskokonaisuuksina. Tämä innostus johti väitöskirjaprojektiin, jossa hän pohti, mitä on osallistava pedagogiikka, pedagogiikan kehittäminen ja miten tätä prosessia voi tutkia toimintatutkimuksen viitekehyksessä. Viime vuosina hän on kehittänyt osallistavaa pedagogiikkaa ja osallistavia tutkimusmenetelmiä sekä perehtynyt erityisesti visuaalisten ja digitaalisten menetelmien käyttöön oppilaiden koulukokemusten tutkimisessa. Tutkiva opettaja -liikkeen hengessä tehty pedagoginen toimintatutkimus on metodologisesti lähellä hänen sydäntään.
Niemi, R. (2019). A teacher performing action research: capturing pupils’ perspectives of didactic relations. Eesti Haridusteaduste Ajakiri , 7(2), 58-75.
Niemi, R. (2019). Five approaches to pedagogical action research. Educational Action Research, 27(5), 651-666.
Reetta Niemi kertoo kiehtovasti omien kokemustensa kautta pedagogisesta toimintatutkimuksesta ja omasta opettajan työstään tutkijana. Hän kertoo, miten kasvatetaan kriittisiä ajattelijoita sekä pohtii, kuinka tärkeää onkaan omien uskomustensa refelktointi teoreettisesti. Kuuntele ja innostu: https://soundcloud.com/user-605728474/reetta_niemi?si=a947b715bb634a0da05b59a7405b36f3