Huippuopiskelu

Yliopistossa tutkitaan, opetetaan ja vuorovaikutetaan yhteiskuntaan. Mutta varsinaisesti yliopiston tekee yliopistoksi se, että yliopisto on yhteisö johon kuuluvat opiskelijat ja opiskelu. Jo 1960-luvulla opin, että yliopisto ei ole luonteeltaan koulu vaan se on verstas.

Suomalaisessa yliopistoperinteessä on totuttu siihen, että opiskelulla ei ole niin väliä. Akateemista vapautta tämäkin. Meillä kuuluu kulttuuriin, että opiskelijat käyvät kovasti töissä ja pitävät sitä urakehityksensä keskeisenä vaatimuksena. Itsestään selvä maan tapa.

Yliopistot pystyvät yhä huonommin valtaamaan opiskelijoittensa kiinnostuksesta ja kapasiteetista merkittävän osuuden. Tämä ei aina onnistu edes niiksi pariksi kolmeksi vuodeksi jolloin peruskurssit ja maisteritasoisen ajattelun peruseväät pitäisi omaksua.

Tästä on se ikävä seuraus, että opiskelun intensiteetti on hukassa eivätkä opiskelijat  joudu tai pääse antamaan parastaan. Emme oikein onnistu houkuttelemaan opiskelijoita sellaiseen maitohapoille vievään treenaukseen, joka laukaisee uudet kehitysprosessit liikkeelle ja jota pidetään kaikessa muussa terävimpään kärkeen tähtäävässä toiminnassa asiaan kuuluvana.

Yliopistossa on viime vuosina monet remontit tehty ja joskus niissä on onnistuttukin, ja yhä uusia mahdollisuuksia avautuu. Nyt olisi vielä saatava opiskelukulttuurin kokonaisuudistus aikaiseksi.  Muuten yliopisto ei pitkään pysty puolustamaan asemiaan sen enempää ranking-listoilla kuin yliopiston ja opiskelun rahoittajien mielissä. Ilman huippuopiskelua ei ole huippuyliopistoa.

Opetusta yliopisto on jo hyvän aikaa yrittänyt nostaa kunniaan. Onkin merkkejä siitä, että opetuksen laatu ja opetuksessa meritoituminen aletaan ottaa vakavasti. Yliopiston nykyisessä strategiassakin sana opetus esiintyy 30 kertaa.

Mutta toisaalta sana opiskelu esiintyy nykystrategiassa vain 7 kertaa. Opiskelu on jätetty rauhaan, kenties se on mahdoton tehtävä yliopiston yksin ratkaistavaksi?  Miten onnistuisimme lopultakin ärsyttämään opiskelijayhteisömme liikkeelle talviuniltaan?

Tarvitaan koko yliopistoyhteisön – opiskelijat mukaanluettuna – strateginen sitoutuminen siihen, että opiskelu Helsingin yliopistossa on opiskelijan päätehtävä ja loistava etuoikeus. Opiskelu kannattaa ja on sitä kiinnostavampaa mitä innokkaammin sitä tekee.

Ja jos se kuitenkaan ei ole erityisen kivaa, silloin se sitä suuremmalla syyllä pitää hoitaa säällisessä ajassa pois kiusaamasta, jotta päästään niihin oikeisiin töihin.

Esko Ukkonen

Tietojenkäsittelytieteen laitoksen johtaja

Nordens mest lyskraftiga universitet?

”Det gäller väl att först bli bättre än Köpenhamns universitet”. Så uttryckte sig någon för ett tag sedan i en diskussion apropå Helsingfors universitets strävan att nå toppen bland världens universitet. Både den ena och den andra rankinglistan visade då att just Köpenhamns universitet i allmänhet placerade sig rätt väl på listorna – oftast högst bland de nordiska universiteten. Den som bekantar sig med den senaste listan från Times Higher Education märker ändå snabbt att Köpenhamn plötsligt ligger betydligt sämre till – åtminstone jämfört med Helsingfors universitet. Köpenhamn på plats 177; Helsingfors på plats 102. På den så kallade Shanghai-listan är läget dock det omvända: Köpenhamn på plats 40; Helsingfors på plats 72.

Nu är väl de flesta överens om att värdet av alla dessa rankinglistor kan diskuteras. Som listorna är uppgjorda kommer de resursstarka amerikanska universiteten samt de bästa brittiska alltid att vara i det närmaste oslagbara. Min avsikt är inte heller att utlysa en intern rankingtävling mellan de nordiska universiteten. Men tanken på Köpenhamns universitet som en jämförelsepunkt väckte ändå mina tankar. Vad betyder egentligen det nordiska för Helsingfors universitet, vad betyder det att vara ett universitet i Norden – och vad betyder det speciellt för den pågående strategiprocessen?

”Jaha”, tänker säkert mången, ”han är svenskspråkig och känner sig förpliktad att ta upp den nordiska aspekten.” Kan så vara. Men jag tror faktiskt det lönar sig att ägna några tankar åt det nordiska. Hur står det egentligen till med den nordiska aspekten i vårt universitet? I vilken grad kan vi verkligen säga att Helsingfors universitet är ett genuint nordiskt inriktat universitet?

Visst finns det en hel mängd nordiska aktiviteter vid universitetet. Det finns utmärkta och fungerande nordiska nätverk såväl inom forskningens som inom utbildningens område. Det finns nordiska spetsforskningsenheter. Det ges högklassig utbildning i nordiska frågor. På flera områden av universitetsadministrationen finns ett fungerande nordiskt samarbete. Och i medelanskaffningskampanjen lyfts den nordiska dimensionen – ”Med Norden mot toppen” – väl fram.

Ändå tycker jag ibland att det nordiska på något sätt slinker undan. Det finns – men finns ändå inte. Vi kan visserligen visa på en hel del aktiviteter och därtill i festtal hylla det nordiska samarbetet – men vill vi faktiskt vara nordiskt inriktade? Eller är det för vardagligt – siktar vi hellre mot ”stora världen” i vår strävan att bli allt mer internationella? Hur ser det till exempel ut i universitetets främsta styrinstrument; i strategin för perioden 2010-12? Slår jag in ordet ”internationell” som sökord i strategin får jag så många träffar att jag inte orkar räkna efter ungefär nummer tio. Slår jag däremot in ordet ”nordisk” får jag inte en enda träff i universitetets strategi – de fyra träffar jag får för alla till Svenska social- och kommunalhögskolans strategi, som finns som en bilaga till universitetets strategi. Är det så här universitetet vill lyfta fram sin nordiska profil?

En sak borde åtminstone vara klar: Det nordiska är samtidigt det internationella. Utvecklar vi de nordiska kontakterna blir vi samtidigt mer internationella. De nordiska länderna må kännas som vår hemmamarknad – men icke desto mindre är nordiskt samarbete också internationellt samarbete; nordisk jämförelse också internationell jämförelse. Att satsa nordiskt är att satsa internationellt. Och finessen i det hela är att det nordiska i allmänhet erbjuder de mest relevanta jämförelserna, det smidigaste samarbetet och rent av de mest meningsfulla resultaten. Det här vet alla som sysslar med nordiskt samarbete och nordisk komparativ forskning. Det är enkelt och samtidigt meningsfullt att idka nordiskt samarbete.

Ändå är det något som saknas. Det är inte många dagar sedan jag gick genom cafeterian i Svenska social- och kommunalhögskolan – ett populärt samlingsställe för studenter och lärare i Centrumcampus – och råkade höra hur några av högskolans studerande förde en glad konversation på franska med ett antal utbytesstuderande. Engelska verkar ibland nästan vara ett lika allmänt språk vid caféborden som svenska och finska. Men lätt räknade är de gånger jag hört en konversation på danska, norska eller ”skandinaviska” – ja, knappt ens på rikssvenska. Man kunde ju tro att Soc&kom som universitetets största svenskspråkiga enhet skulle locka en hel del nordbor som studerande – det går ju trots allt att klara sig på svenska vid högskolan – men rätt få är de examensstuderande som kommer från de övriga nordiska länderna. Och inte utgör nordborna ett speciellt stort inslag bland utbytesstuderandena, och minsann inte inom personalen, heller.

Det är just i den vardagliga nordismen jag skulle önska se en ändring. Hur vore det om vi skulle lyckas få de nordiska forskarna, lärarna och studenterna att ibland rikta sina blickar österut och upptäcka ett starkt nordiskt orienterat Helsingfors universitet? Och hur skulle det vara om allt större skaror av studenter såväl som forskare och lärare vid vårt universitet skulle välja att vistas en termin, ett läsår eller fast bara några veckor vid ett nordiskt universitet? Hur skulle det vara om vi faktiskt skulle utnyttja det faktum att Helsingfors universitet är ett tvåspråkigt universitet och satsa på att både åka ut till Norden och att locka hit flera nordbor?

Då kommer vi tillbaks till frågan om Nordens mest lyskraftiga universitet. Vi behöver inte ta rankinglistorna på blodigt allvar, men visst vore det fint om Helsingfors universitet skulle upplevas som Nordens mest attraktiva, dynamiska och intressanta universitet. Och hur uppnår vi det? Ja, vi kunde ju börja med att överväga att låta ordet ”nordisk” förekomma ens en enda gång i strategin för åren 2013-16!

Henrik Hägglund

är rektor för Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet

Ajatuksia tiedeyhteisön tavoitteista

Kansainvälisesti tunnettu italialainen astrofyysikko Margerita Hack (2010) kirjoitti pamfletin maansa tiedeyhteisön tilasta. Hänen mielestään “innovaatiot ovat teknologian hedelmiä ja teknologia on perustutkimuksen tuotos: sellainen tutkimus siis, joka ei ratkaise käytännön sovelluksiin liittyviä ongelmia, vaan haluaa löytää maailmankaikkeutta, planeettaamme ja kehoamme hallitsevat säännöt. Tutkimus, joka tavoittaa tietoa tiedon
vuoksi. Miksi tieteellisellä tutkimuksella on Italiassa niin vähän merkitystä??, hän kysyy.

Miksi tänä päivänä soveltuva tutkimus on Suomessa perustutkimusta arvokkaampi, voisin minä kysyä yhtä lailla. Eikö kuitenkin perustutkimus ole sellainen, joka parhaiten sopii yliopistojen ikivanhaan perustehtävään (siis opetukseen)?

Hack siteeraa Piero Calamandrein (toimittaja, juristi, poliitikko, yliopiston professori, 1889-1956) 11.2.1950 pitämää puhetta, jolla hän puolusti valtiollista yliopistoa, sen yhteiskunnallisia tehtäviä ja sen tarpeita. Calamandrein mielestä “koulu [on] demokratian keskeinen elin, koska sen tehtävänä on ratkaista demokratian pääongelma: parhaimmiston luominen”. Parhaimmisto, joka tulee aikanaan istumaan eduskunnassa [poliittinen], joka tulee aikanaan johtamaan tehtaita ja suuryhtiöitä, joka tulee aikanaan luomaan uutta kulttuuria taiteellisilla taidoillaan (kirjailijoita, muusikoita, maalareita, jne.). Yhteiskunnan etu on, että jokainen voi parhaiden kykyjensä mukaan osallistua omalla työllään ihmiskunnan edistykseen.

Mielestäni Calamandrein yli 60 vuotta vanhat ja Hackin tuoreemmat ajatukset sopivat hyvin myös nykyaikaiseen suomalaiseen tiedeyhteisöön, sillä molempien maiden tiedeyhteisöt kamppailevat yhä niukkenevien resurssien
kanssa ja ovat yksityistämisen partaalla. Pärjääminen kansainvälisissä vertailuissa tai elinkeinoelämän tuotekehityksen tarkoituksien palveleminen ovat mielestäni toisarvoisia strategisia tavoitteita yhteiskunnan demokraattiseen evoluutioon verrattuna.
On toivottavaa, että nämä ajatukset otettaisiin huomioon Helsingin yliopiston uutta strategiaa laadittaessa.

Ennio Zuccaro
Osastosihteeri ja luottamusmies

Lähde: Hack, Margerita 2010 Libera scienza in libero stato (Vapaa tiede vapaassa valtiossa), Rizzoli, 159 s., ISBN 978-88-17-0386-2

Soutuveneellä Kiinaan

Rehtori polkaisi kampustilaisuuksillaan liikkeelle yliopiston tulevaisuustyön. Keskustakampuksella saattoi aistia, että ihmiset ovat aidosti  innostuneita tästä avauksesta. Kuin olisi huokaistu: “Vihdoinkin päästään asiaan!”

Rehtori korosti viisaasti, ettei nyt tehdä mitään paperia byrokratian  tarpeisiin, vaan mietitään oikeasti, mitä pitäisi jatkossa tehdä.  Turha siis kainostella, ruvetaan toimimaan heti. Tulkoon muodollinen  strategia sitten aikanaan perästä.

Joku puhui siitä, että yliopiston maine on huono, pölyinen, ja sille  pitäisi tehdä jotakin. Varmasti pitäisi. Viestintä on hurjan tärkeää.  Mutta parhaiten mainetta korjataan teoilla, jotka muuttavat mielikuvia.

Mitä minä näen tulevaisuudessa? – Yliopiston, joka valitaan Suomen  parhaaksi työpaikaksi. – Sampo-yliopiston, joka jauhaa monenlaista  hyvää ja joka pitää pylväänä maailmankantta pystyssä. Kävisikö sen  tunnukseksi sittisontiainen, pyhä skarabeus? – Yliopiston, joka on  sama entinen, mutta itsestään tietoisempi ja siksi erilainen.

Ehkä minulla on hiukan Zen-buddhalainen asenne menestykseen.  Lopetetaan hypetys. Lakataan tavoittelemasta jotain kaukaista. Tehdään  iloisesti mitä pitää ja mitä huvittaa, ja tulos seuraa. Otetaan jarrut  pois päältä. Lakataan sanomasta: “Hyvä idea, mutta nyt ei ehdi.”

Kansainvälistymisen hallinta on yksi isoimmista asioista tällä  hetkellä. Mitä tapahtuu, kun kansainvälinen toiminta ajaa  marginaalista ytimeen? Haukataanko liian iso pala? Osataanko mennä  maailmalle, vai tullaanko häntä koipien välissä takaisin? Onko  Suomessa vuosia työskentelevä ulkomainen tutkija meille aina “vieras”,  vai voisiko hän olla osa meitä? Miten hänet saadaan mukaan  osallistumaan, pohtimaan tulevaisuuden yliopistoa?

Joku, taisi olla Laura Kolbe, peräänkuulutti yliopistolle ja  Keskustakampukselle kulttuuristrategiaa. Minustakin Keskustakampuksen olisi korkea aika  pohtia, mikä se kampus oikein on. Haetaan se yhteinen, unohdetaan
seinät. Kulttuuri, ihminen, usko, yhteiskunta, kaikkea sellaista. Pöly  pois ja asiat pintaan. Tehdään asioita yhdessä.

Sain pari päivää sitten hullun ajatuksen, josta en ole vielä muille  puhunut: perustetaan Kiinan oikeuden keskus. Saa nähdä onko hulluja  muita.

Pidetään ikkunat avoinna maailmaan. Sitä edellyttää yhteiskuntavastuu,  sitä edellyttää huipulle pääseminen. Haluaisin, että yliopisto soutaisi tulevaisuuteen tutkijat ja opettajat edellä. Johto juoksisi perässä.  Rehtori hymyilisi ja ottaisi rennosti.

Kimmo Nuotio

Oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani ja keskustakampuksen neuvottelukunnan puheenjohtaja

(kuvan ottanut Veikko Somerpuro)

Katse kauemmaksi

Suomalaisia yliopistoja on myllerretty viime vuodet. On ollut tutkinnonuudistusta, uutta palkkausjärjestelmää, organisaatiomuutoksia, akateemisen johtajuuden esiinmarssia, uusia taloushallinnon järjestelmiä – kaikki tuttuja puheenaiheita.

Kaiken kruununa on uusi yliopistolaki ja sen mukanaan tuomat omatoimiset yliopistot.

Yliopistolaisen silmissä on saattanut tuntua siltä, kuin suorastaan kaikki olisi jatkuvassa muutoksessa. Tämä on näköharha, ainakin välittömän ympäristömme osalta. Myllerrys on tapahtunut yliopistojen sisällä, ja pysynyt siellä. Monet muutokset ovat koskeneet rakenteita ja puitteita. Varsinaisessa toiminnassa – tieteen teossa, opettamisessa ja opiskelussa – on tapahtunut vähän muutoksia.

Kotoinen toimintaympäristömme on ollut suorastaan yllättävänkin vakaa. Yliopistojen julkinen rahoituspohja on säilynyt pitkälti ennallaan. Yliopistojen paikka suomalaisessa yhteiskunnassa on vuosikymmeniä ollut vahva ja näin on edelleen. Lahjakkaimmat nuoret haluavat opiskelemaan ja monet etevimmistä opiskelijoistamme jatkavat opintojaan perustutkinnon jälkeen. Tieteeseen luotetaan ja sen tekijöitä arvostetaan.

Asiat voivat tietysti kääntyä huonompaan. Rahoittajien – siis veronmaksajien – luottamus ei tule ilmaiseksi. Yliopistot voivat joutua kaltevalle pinnalle. Sisäinen myllerrys on voinut aiheuttaa hiusmurtumia, jotka repeävät halkeamiksi vasta todella tiukan paikan tullen. Mutta emme sentään vielä ole kuilun partaalla.

Tältä osin ympäristömme näkyy hallituksen kokoushuoneeseen kohtuullisen kirkkaasti. Kun katse suunnataan kauemmaksi, ovat näkymät nätisti sanoen toisenlaiset. Suomen rajojen ulkopuolelle katsoessa näkyy aivan hurjia: koko globaali yliopistojen ja tieteen kenttä on kuin myrskyn kourissa.

Maailmassa on valtava ja kasvava korkeakoulutuksen ja tieteellisen tutkimustiedon kysyntä. Tarjontapuolellakin tapahtuu. Aasian kasvutalouksissa laajennetaan voimallisesti varsinkin ns. hyötytieteiden koulutusta ja tutkimusta, mutta tarjonta ei vastaa kysyntää. Monissa kehittyneissä talouksissa yliopistojen rahoitusta on leikattu. Britanniassa on alkanut armoton pudotuspeli, jonka jälkeen maan yliopistokenttä polarisoituu selviytyjiin ja muihin.

Seuraavassa strategiassamme huomio on kiinnitettävä tämän kansainvälisen yliopistomyrskyn vaikutuksiin. Kaikki vaikutukset eivät välttämättä ole huonoja. Muutos avaa mahdollisuuksia. Tutkijat ja opiskelijat liikkuvat jatkossa entistäkin vilkkaammin. Monen polku johtaa Helsinkiin.

Kun yliopistolainen kuulee sanan kansainvälistyminen, käy niin kuin kulttuurin kanssa: naps – ja varmistin on pois päältä. Pakko siitä kansainvälisyydestä on kuitenkin puhua. Suurin muutos, minkä kohta koemme, liittyy juuri suhteeseemme muuhun maailmaan. Se tiivistyy, ja maailma tulee myös tänne.

Kansainvälistymistä on kahdenlaista. Ensinnäkin on se, miten yliopisto ja sen tutkijat toimivat maailmalla. Miten he julkaisevat, miten heitä seurataan, luetaan ja kuunnellaan. Viime kädessä kyse on siitä, kuinka merkittävää ja merkityksellistä tekemämme tiede on. Julkaisut, siteeraukset ja ulkomailta hankittu tutkimusrahoitus kertovat siitä, miten tässä on onnistuttu.

Kansainvälisyyden toinen ulottuvuus on kiistanalaisempi. Se liittyy siihen, kuinka kansainvälinen oma yliopistomiljöömme on. Millä kielillä toimimme, mistä ja keitä rekrytoimme yliopistolaisiksi ja keitä valitsemme opiskelijoiksi.

Vaikeaksi asian tekee se, että yhtä ei saa ilman toista. Joudumme tekemään valintoja keinosta ja tavoitteista, joilla joko nopeutamme, hidastamme tai suuntaamme sitä, miten tämä kytkös meidän ja muun maailman välillä tapahtuu.

Kytkös maailmaan muuttaa yliopiston olemusta vuoteen 2016 mennessä tavalla, joka näkyy kaikkialla. 2000-luvun alun kiistat unohtuvat, mutta nämä jäljet jäävät pysyviksi. Yliopiston tulisi voida kontrolloida omin toimin sitä, miten ja mihin jäljet jäävät.

Strategiapuheen päätteeksi: kansainvälisyys on korvien välissä. Erityisesti tämä pätee tieteessä. Toivottavasti tuo korvien väliin jäävä strateginen alue ei jää uuden strategian ulottumattomiin.

Juhana Aunesluoma

Yliopiston tulevaisuus rakentuu nyt!

Vuoden alussa on tapana ennustaa tulevaisuutta, niin nytkin. Tällä kertaa en aio kuitenkaan katsoa tinasta, mitä vuosi 2011 tuo tullessaan, vaan ulotan katseeni aina vuoteen 2016. Miltä jo nykyään erittäin vahvana tutkimusyliopistona tunnettu Helsingin yliopisto näyttää tuolloin?

Helsingin yliopisto on vuonna 2016 dynaaminen tulevaisuudenrakentaja, joka auttaa yhteiskuntaa sekä ihmiskuntaa löytämään ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopisto kasvattaa nuorisoa, joka sitoutuu luovan ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan rakentamiseen. Viiden vuoden kuluttua yliopistomme on mielikuvissani vielä nykyistä vahvempi kansainvälinen toimija, joka rakentaa siltaa Suomen ja muun maailman välille.

Miten nämä haavekuvat saavutetaan? Varmaa on, että yliopiston on säilyttävä houkuttelevana työympäristönä niin kotimaisille kuin kansainvälisille huipuille. Tutkimus on opetuksen ohella yliopiston kulmakivi – tutkijoille täytyy taata pitempiä vain tutkimukselle rauhoitettuja ajanjaksoja. Kumppanuuksia yhteiskuntaan on syvennettävä ja etsittävä uusia tapoja käydä keskustelua ympäröivän yhteiskunnan kanssa.

Helsingin yliopistossa alkaa nyt strategian eli tiekartan hahmottelu vuosille 2013–2016. Seuraamme edelleen Huipulle ja yhteiskuntaan -visiota, mutta konkretisoimme niitä tapoja, joilla yliopisto tulevien vuosien aikana kurottelee yhä korkeammalle huipulle ja kohti yhteiskuntaa.

Kutsun nyt kaikki yliopistolaiset ja yliopiston ystävät mukaan hahmottelemaan yliopiston tulevaisuutta vuosille 2013–2016!

– rehtori Thomas Wilhelmsson

http://www.youtube.com/watch?v=2ZC1gjkSQcs