Lehtemme eivät ole hyllyssä

Merkinnän kirjoittaja toimii fysiikan ja fysikaalisten tieteenalojen vastuuhenkilönä kirjastossa.

E-lehtien ja painettujen lehtien roolista on keskusteltu kiivaasti aina siitä pitäen, kun e-lehdet yleistyivät. Vielä viisitoista vuotta sitten painettujen lehtien huolellinen säilyttäminen oli varsin tärkeää. Entä jos jotain sattuu? Entä jos e-lehdet lipsahtavat ulottumattomiin? Onko e-lehdissä ilmestyvien kuvien laatu riittävän korkea? Vetävätkö kustantajat hinnat pilviin?

Epäilyksiä esitettiin vielä uudella vuosituhannella. E-lehdet olivat nousseet painettujen rinnalle tasavertaisina. Paniikkimieliala oli selvästi tasaantumassa, mutta varmuuden vuoksi haluttiin edelleen tilata painettu ja e-versio rinnakkain.

Jossain vaiheessa se sitten tapahtui – muutos. Äkkiä tutkijat kaikkosivat hyllyjen välistä verkkoon. Fyysikot ja tähtitieteilijät lukivat artikkelinsa sujuvasti kustantajien palvelimilta, arkistoista ja arXivista. Hyllyjä kohti suunnattiin vasta jos halutut vuosikerrat eivät kuuluneet e-saatavuuden piiriin.

Entä jos painettuja lehtiä tulisi edelleen? Erityisen hankala lehti oli The Astrophysical Journal, maailman tähtitieteen ykköslehti. Vuodesta toiseen sille taisteltiin lisätilaa Tähtitieteen laitoskirjaston hupenevista hyllyistä. uusia numeroita oli lopulta ikkunanlaudat ja lattianurkat täynnä. Lisää tulvi heltymättömällä voimalla. Sitten eräänä päivänä lehden tilaus oli muuttunut elektroniseksi, eikä kukaan kysellyt paperitiiliskivien perään.

Tyhjentyneet tiivishyllyt siityvät muualle Kumpulasta

Tyhjentyneet tiivishyllyt siirtyvät muualle Kumpulasta

Kumpulan kampuskirjaston tilauudistuksessa paperiset lehdet ovat vähentyneet entisestään. Satojen lehtinimikkeiden (fysiikassa lähes 900 nimekettä)  seulonnassa kokoelmasta laihdutettiin ne lehdet ja vuosikerrat, joihin Helsingin yliopistolla on e-pääsy. Hyllystä lähti 40% lehtikokoelmasta. Kuvia ei kunnioitettu – Physical Review eri osineen saattaa olla huippuarvostettu, mutta Kumpulan hyllystä se sai lähteä, koska sitä luetaan verkosta.

Lehtikokoelmaa on muokattu yhteistyössä laitosten kanssa. Matkan varrella kirjasto on hankkinut lisää paljon käytettyjen lehtien elektronisia vuosikertoja. Jatkuvassa käytössä olevista paperisista vuosikerroista on pidetty huolella kiinni.

Nyt natisevat tiivishyllyt on tyhjennetty, ja lehdet odottelevat valtavissa laatikoiden saarekkeissa pääsyä avohyllyille syksyksi 2014. Syöksyvätkö lehtien käyttäjät silloin kauan pois käytöstä seisseiden paperilehtien kimppuun? Tätä tulee olemaan kiinnostavaa seurata.