Väliaika – maastamuuttoa ja uuden odotusta

Noniin ja taas mennään QGIS:n takii.

Tällä kertaa kirjoitellaan kurssikertojen välissä, kun QGIS:n kiehtova maailma kiinnosti vapaa-ajallakin. Päätin haastaa muistini sekä taitoni ja testata, kuinka hyvin saisin kartan tehtyä omin avuin. Harmikseni jouduin toteamaan, etten vielä ollutkaan edes ohjelman perusteita ottanut kunnolla haltuun, vaan jouduin tukeutumaan Sohville leiriytyneisiin kanssaopiskelijoihin.

Päätin tehdä toisen kartan Suomen kuntien maastamuuttajien lukumääristä. Viime vuosina maahanmuuttajista on puhuttu niin paljon, että päätin sukeltaa sen vastakohtaan paneutuvien tilastojen syövereihin. Valintani osoittautui todelliseksi kultakaivokseksi, joka saattoi tosin olla täynnä katinkultaa, näkökulmasta riippuen. Maastamuuttajien lukumäärät osoittautuivat vaihtelevan sen verran paljon, ettei järkevää luokkajakoa tuntunut löytyvän. Jos luokkia oli liian vähän, oli luokkien sisäiset muutokset turhan laajat sekä värimaailma muuttui turhan vaaleaksi kokonaisuudessaan. Liian monta luokkaa, ja luokkien kokonaismäärä oli jo niin päätä huimaava ja selite epäselvä, että se vaati jo hetken kokoselällä istumista. Pitkän kamppailun ja pähkäilyn jälkeen kultainen keskitie kuitenkin löytyi ja tunnetun suomalaisen rap-duon sanoin “homma etenee”.

Suomen kunnat vuonna 2015 luokiteltuna maastamuuttajien lukumäärän mukaan.

Tallenna-painike, tuo kaikkien tuntema korppu (kuten Jeesus, iänikuinen ja vanha sekä pelastuksen ikonina tunnettu) oli päässyt unotumaan minulta muutaman kerran minulta, ja näin ollen QGIS:n kaaduttua romahtaen, kuin Goljat Daavidin kivestä, jouduin aloittamaan työni usemman kerran alusta.
Tämä toisaalta oli osittain hyödyllinen asia, sillä kuten vanha latinan kielinen sanonta käy “repetitio est mater studiorum“. Kertauksesta on varmasti apua, sillä toistojen ja työn teon myötä, kuten Jaisa Nykänen blogissaan totesi, hämmennys ohjelman kanssa työstämisessä väistyy oppimisen tieltä.

Ja näin päättyy jälleen yksi seikkailu paikkatiedon maailmassa. Seuraavaa kurssikertaa odotellaan jo ja mitä kaikkea se tulee pitämään sisällään…

Lähteet:

Nykänen, Jaisa. Ensikosketus QGIS:iin (19.1.19) https://blogs.helsinki.fi/jaisa/ (luettu 22.1.19)