Maastohommista maanjäristyksiin

Vähäksi käy ennenku loppuu. Toiseksi viimeistä kurssikertaa muistellaan vielä ennen boss battlen  kimppuun hyökkäämistä. Viimeiset tips&tricks sekä  1+ confidence tarttuivat siis tällä kertaa mukaan.

Kuudes kurssikerta alkoi aikaisemmista kurssikerroista eroavalla tavalla, sillä aluksi suuntasimme GIS-luokan tietokoneiden luomasta lämpöaurasta aamun kohmeiseen kevätsäähän. Tehtävänämmä oli luoda pisteitä Kumpulan lähialueilla käyttämällä Epicollect5-nimistä palvelua. Tehtävä oli simppeli: mene haluamaasi pisteeseen, kerää sovelluksen avulla pisteen koordinaatit sekä vastaa kysymyksiin paikasta, jonka jälkeen lataa tiedot pilveen. Kysymyksiä olivat muun muassa “kuinka turvalliseksi koet kohteen?” sekä “kuinka houkutteleva kohde on kävelijälle?” ja niihin vastattiin asteikoilla 1-5. Koko ryhmämme sai kerättyä yhteensä noin 70 pistettä, joista saimme muodostettua interpoloimalla pisteiden perusteella alueen turvallisuutta kuvastavan kuvan (kuva 1).

Kuva 1. Kumpulan lähialueiden turvallisuus jalankulkijalle.

Kartasta ei voi sinänsä kauhean tarkasti sanoa, mitkä alueet ovat vaarallisia ja mitkä eivät, sillä dataa on sitä tarkoitusta varten melko vähän tietyiltä alueilta. Esimerkiksi kartan eteläosassa Vallillan alueella pisteitä on huomattavasti vähemmän verrattuna Kumpulan ja Arabian alueisiin, jolloin interpolointi on luonut alueet muutamien pisteiden perusteella kärjistäen tuloksia. Oli kuitekin varsin mielenkiintoista jalkautua maastoon keräämään dataa, jota pääsimme käsittelemään itse saman tien.

Ja sitten muihin aiheisiin.

Kurssikerran itsenäisharjoituksemme oli larpata aineopettajaa, ja laatia karttoja eri hasardeista mahdolliseen opetuskäyttöön. Joillekkin opiskelijoille se oli kuin esimakua tulevasta työelämästä, mutta allekirjoittaneelle tehtävä oli vain samanlainen tehtävänanto muiden joukossa, opettajan hommat kun eivät vaikuta olevan kiikarissa. Poikkeuksena oli tosin mahdollisuus tuottaa täysin vapaasti minkä tahansa laisia karttoja hasardeista, joten vapaus sai minut hieman innostumaan ja mielikuvituksen laukkaamaan.

Ensimmäinen luomani kartta (kuva 2) on niin sanottu “heatmap” maapallolla tapahtuneista 6-8 magnitudin maanjäristyksistä tällä vuosituhannella. Kartalla kellertävillä alueilla esiintyy runsaasti maanjäristyksiä, kun taa violeteilla alueilla järistysten lukumäärä on alhaisempi. Opetustarkoitukseen kartta ei välttämättä sovellu kovin hyvin, sillä maanjäristysten tarkkoja sijainteja kartassa ei näytetä. Tosin kartasta erottuu erittäin selkeästi järistysalttiit alueet, missä järistysten lukumäärä on runsas. Opetustarkoitukselle 6+, näyttävyydelle 9.

Kuva 2. Heatmap maapallolla tapahtuneista 6-8 magnitudin maanjäristyksistä 2000-luvulla.

Toinen tekemäni kartta (kuva 3) oli hieman omalaatuisempi ja valmistus raastoi semi-perfektionistina minun hermoja. Kartta kuvaa Tyynenmeren tulirenkaana tunnettua aluetta ja siellä esiintyneitä 6-8 magnitudin maajäristyksiä vuosien 2010-2018 välillä. Karttaa katsoessa silmään saattaa mahdollisesti pistää keskellä oleva valkoinen viiva… tuo hirvitys oli tuotosta CorelDrawssa työskentelyn lopputuloksena, missä liitin kartan kaksi osaa toisiinsa. Kartta kuvaa kyllä järistysten sijaintia tarkemmin kuin kuvan 2 kartta, joten opetustarkoituksiin kartta soveltuu edellistä karttaa paremmin.

Kuva 3. Tyynenmeren sekä itäisen Intian valtameren alueilla tapahtuneet 6-8 magnitudin maanjäristykset vuosien 2010-2018 aikana.

Kolmas kartta (kuva 4) kuvaa Aasiassa sijaitsevia tulivuoria sekä niiden sijaintia merenpintaan nähden. Tämä kartta on mielestäni niin opetuskäytännöllisistä näkökulmista kuin myös visuaaliselta näyttävyydeltään kaikkein onnistunein. Pisteiden selkeä värierottelu sekä niiden koko ovat mielestäni varsin onnistuneita. Tein aluksi vastaavan kartan koko maapallon tulivuorista, mutta totesin pisteiden koon olevan liian epäselvä, joten päätin tehdä samoin kuten Amelia ja otin suurennuslasin alle osan Aasiasta. Pienempi tarkastelualue mahdollisti yksittäisten pisteiden selkeämmän erottumisen kartalta. Kuten Amelia myös blogissaan huomauttaa, kartasta huomaa myös hyvin Mariaanien haudan syvineen tulivuorineen.

Kuva 4. Itä- ja Kaakkois-Aasiassa sijaitsevia tulivuoria sekä niiden korkeudet merenpintaan nähden.

Sen lisäksi, että olen tyytyväinen kuvan 4 karttaan sen onnistumisen takia, olen erittäin onnellinen sen syntyprosessista. Koin Heureka-hetkiä oivaltaessani toteutuksen mahdollistavia ratkaisuja ongelmiini vielä niin, että kartasti tulikin niin onnistunut kuin siitä tuli. Nostan virtuaalista hattua itselleni ja taputan olkapäätäni onnistumisen merkiksi.

Nyt on hyvä hetki kerätä kaikki voimat ja kasata varusteet ennen viimeistä taistelua, kun viimeinen kurssikerta häämöttää nurkan takana.

Lähteet:

Cardwell, Amelia. Viikko 6: Maastossa seikkailua ja luonnonhasardeja (21.2.19.) https://blogs.helsinki.fi/amca/2019/02/21/299/ (luettu 26.2.19.)