Kokemuksia

Tällä sivulla on Integraalipäivien osallistujien kokemuksia tapahtumasta.

Lue Otso Huuskan kokemuksista vuoden 2021 Integraalipäivistä Matematiikkalehti Solmusta.

Lue Viivi Aaltosen, Otso Huuskan ja Markku Leinon kokemuksista kevään 2021 Integraalipäivistä Dimensiosta.

Eeli Tamminen, yläkoulun opettaja, kevät ja syksy 2022 ja kevät 2023

Osallistuin nyt keväällä 2023 Integraalipäiville ja pääsin jälleen kuulemaan erinomaisia esitelmiä matematiikasta, jotka on räätälöity juuri opettajille. Esitelmät ovat olleet monipuolisesti matematiikan eri aloilta, mutta tämän lisäksi on esitelmissä usein korostunut jokin laajempi teema, esimerkiksi edellisillä Integraalipäivillä fraktaaleista puhuttaessa korostettiin kuinka pitkälle viedyllä abstrahoinnilla voidaan lopulta yksinkertaistaa käsillä olevia ongelmia. Esitelmien suhteen minut on erityisesti yllättänyt kuinka jopa niistä, joiden aihe on saattanut olla verrattain haastava (kuten suuret satunnaismatriisit, joiden esitelmän pitäjä kertoi kiinnostavan kansainvälisesti vain kourallista tutkijoita), on pystytty valmistelemaan erittäin käyttökelpoisia oppituntisuunnitelmia niin yläasteelle kuin lukioon.

Esitelmien ja ryhmätyöskentelyn välissä kollegoiden, opettajaopiskelijoiden ja tutkijoiden kanssa käydyt keskustelut ovat antaneet tilaisuuden verkostoitumiselle ja ajatustenvaihdolle. Integraalipäiviltä niin kutsuttuja “koulutustuliaisia” olen saanutkin yhtälailla esitelmänpitäjiltä että toisilta opettajilta. Ryhmätyöskentelystä oppituntisuunnitelmien parissa olen saanut uusia ideoita omien oppituntien järjestämiseen ja verkkosivuilla julkaistuja oppituntisuunnitelmia olen myös päässyt jo hyödyntämään. Osallistuttuani nyt jo kolmiin Integraalipäiviin olen päässyt myös näkemään, kuinka tapahtuma itsessään on kehittynyt: oppituntisuunnitelmien laatimiseen on tullut uudenlaisia mahdollisuuksia sekä pienryhmätoimintaa on sujuvoitettu.

Integraalipäivät tarjoavat mielestäni erinomaisen viikonlopun mittaisen tilaisuuden opettajille päästä tutustumaan kiinnostavaan tutkimukseen sekä vaihtamaan ajatuksia kollegoiden parissa. Omasta puolestani voinkin lämpimästi suositella Integraalipäiville osallistumista niin matematiikan opettajille kuin -opettajaksi opiskelevillekin.

Tommi Heikkilä, väitöskirjatutkija (HY), syksy 2022

Olin tänä syksynä ensimmäistä kertaa Integraalipäivillä ja vaikka olinkin kuullut tapahtumasta aikaisemmin, en tiennyt tarkemmista yksityiskohdista juuri mitään. Lähdinkin mukaan lähinnä uteliaisuudesta ja ripauksella kiinnostusta matematiikan opettamiseen.

Vaikka peruskoulun tai lukion opettajan arki ja haasteet eivät olleetkaan minulle tuttuja, koin että myös oma (nuoren tutkijan) näkökulma viikonlopun aiheisiin toi mielenkiintoisen lisän. Matematiikan tutkimus ja vähän teoreettisemmatkin aiheet olivat tutumpia ja vähemmän pelottavia kuin toisille osallistujille (reaktiot kolmelle riville levittyvään integraaliyhtälöön olivat näkemisen arvoiset), mutta omista lukiovuosista ei ollut vielä niin pitkä aika, ettei aiheita olisi osannut tarkastella myös oppilaiden näkökulmasta. Etenkin kun apuna oli paljon kokeneita ja innokkaita opettajia eri luokka-asteilta.

Mielestäni Integraalipäivät olivat mukavaa vaihtelua myös väitöskirjatutkijan arkeen ja suosittelen niitä jokaiselle, joka on kiinnostunut pohtimaan kaikenlaista matematiikkaa ja sen opettamista hyvässä seurassa ja mielenkiintoisten aiheiden parissa.

Terhi Juntunen, yläkoulun opettaja, syksy 2021 ja kevät 2022: Mukana Integraalipäivillä

Lähdin mukaan integraalipäiville ensimmäistä kertaa syksyllä 2021. Tavoitteenani oli saada ideoita omaan opetukseen ja kuulla, mitä matematiikan tutkimuksessa tällä hetkellä käsitellään.  Halusin saada jotain, minkä avulla motivoida oppilaita matematiikan pariin.

Vaikka peruskoulun opettajalle ilmiöiden teoreettinen perusta on liian haasteellista esiteltäväksi suoraan oppilaille, esitelmien perusajatukset ovat myös yläkoululaisille käsiteltävissä olevia.  Viikonlopun aikana kertyneestä materiaalista ja ajatuksista olen saanut oppilaita herätteliä aiheita kuten laatoituksen symmetrioiden käyttömahdollisuuksista ja lukujoukkojen määritelmistä.

Integraalipäivillä jokaisen esitelmän jälkeen keskustelemme esitelmän sisällöstä ja sen sovellettavuudesta kouluopetukselle pienemmissä ryhmissä. Pienryhmät koostuvat eri kouluasteiden opettajista sekä matematiikan opiskelijoista.  Viimeisenä päivänä koostimme kunkin esitelmän pohjalta oppitunti kokonaisuuden, jotka ovat saatavilla integraalipäivien nettisivuilla. Valmiiden suunnitelmien pohjalta onkin ollut helppo pitää oppilaille mielenkiintoisia tunteja samalla sivuten matematiikan eri käsitteitä kuten polynomeja.

Päivien suurimpana antina koen keskustelut muiden osallistujien kanssa esitelmien pohjalta sekä oppitunti suunnitelmat. Jatkossa aion myös osallistua integraalipäiville.

Otso Huuska, lukion lehtori (FY+MA), kevät ja syksy 2021

Integraalipäivät kokoavat yhteen eri asteiden opettajia ja matematiikan yliopistotutkijoita. Tutkijat esittelevät oman alansa sovelluskohteita tai ajankohtaista tutkimusta, ja heterogeenisissa pienryhmissä ideoidaan esitelmien pohjalta opetustuokioita eri luokka-asteille. Tavoitteena on luoda valmiita oppituntipohjia jonkin opetussuunnitelman aiheen käsittelyyn ajankohtaisen tutkimuksen kontekstissa.

Olen päässyt mukaan molemmille toistaiseksi järjestetyille Integraalipäiville. Keväällä 2021 tapahtuma järjestettiin etänä, ja siitä muotoutui parhaiten organisoitu etätapahtuma, jossa olen ollut mukana. Tapahtuman päätarkoitus onnistui etänäkin hyvin, mutta epämuodolliset juttutuokiot jäivät varsin vähiin. Syksyllä 2021 Integraalipäivät järjestettiin Turussa, ja verkostoituminen onnistui tapahtuman sivutuotteena paljon paremmin. Korona toki varjosti myös näitä Integraalipäiviä, mikä näkyi joidenkin osallistujien peruutuksina.

Molemmat Integraalipäivät ovat olleet inspiroiva kokemus. Yliopistotutkijoiden esitelmiä pääsee harvemmin lukion lehtorin arkityössä kuulemaan ja niistä oppii aina jotain uutta. Nyt tiedän esimerkiksi, että oleellisesti erilaisia tapetteja on vain 191 ja että tietokoneiden laskutoimitukset käyttävät nykyisellä hyötysuhteella kaiken ihmiskunnan hyödyntämän energian jo vuonna 2036, mikäli laskentakapasiteetti kasvaa entiseen malliin. Kumpikin tiedonjyvänen on toiminut jo monesti innostavana keskustelunaiheena ja niiden kautta on usein päästy käsittelemään lopulta myös matematiikkaa, sellaisissakin yhteyksissä, joissa esimerkiksi eksponenttifunktion esittely sellaisenaan ei jostain syystä saavuta suurta suosiota.

Suosittelen lämpimästi hakemista Integraalipäiville, kun kevään 2022 päivien haku aukeaa. Tapahtuma on osallistujille maksuton.

1 17 tason symmetriaryhmää + yksivärinen + raidallinen

Viivi Aaltonen, matematiikan opettajaksi opiskeleva, kevät 2021

Opiskelen tällä hetkellä kolmatta vuotta matematiikan opettajaksi ja sain tiedon tapahtumasta kiltamme sähköpostilistalta ja päätin hakea mukaan. Odotin tapahtumalta uusia näkökulmia matematiikkaan liittyen, materiaalin suunnittelua ja uusien ihmisten tapaamista.

Tapahtuma vastasi hyvin odotuksiani. Pääsimme viikonlopun aikana luentojen avulla oppimaan uusia asioita matematiikasta ja suunnittelemaan materiaalia luennoilla käsiteltyihin aiheisiin liittyen. Kaiken tämän ohessa pääsimme lisäksi tutustumaan toisiin matematiikan opettajiin ympäri Suomen ja keskustelemaan toistemme kanssa matematiikan opetukseen liittyvistä ajankohtaisista aiheista. Mielenkiintoisinta ja samalla yllättävintä tapahtumassa oli se, että miten moneen asiaan matematiikka oikeasti liittyykään ja miten näitä asioita opetukseen tuomalla voitaisiin saada matematiikka lähemmäs oppilaan tai opiskelijan elämää herättäen näin kiinnostusta kyseistä ainetta kohtaan.

Koen saaneeni tapahtumalta paljon hyviä ideoita tulevaisuutta ajatellen. Näin opiskelijana oli mukava jutella tulevien kollegoiden kanssa ja kuulla heidän kokemuksiaan matematiikan opettajuudesta. Lisäksi opin paljon uutta viikonlopun aikana pidetyistä mielenkiintoisista luennoista.

Kokonaisuutena viikonloppu oli oikein hyvin järjestetty ja mielenkiintoinen etätapahtuma. Voin ehdottomasti suositella tulevaisuudessa järjestettäville Integraalipäiville osallistumista kaikille matematiikan opettajille ja matematiikan opettajaopiskelijoille.