Oppituntisuunnitelmia lukujen esittämisestä ja tilastoista

Keväällä 2023 kehitellyt oppituntisuunnitelmat ovat nyt saatavilla! Tarjolla on muun muassa lukujen esittämistä eri tavoin, oppituntisuunnitelma pienimmän neliösumman menetelmästä sekä kysymyksiä, vastauksia ja esimerkkejä luvun pii suuruuden arviointiin ja tilastoihin liittyen.

Oppituntisuunnitelmien esittelyä Integraalipäivillä helmikuussa 2023.

Lukuja voidaan esittää eri tavoin, kuten esimerkiksi oppitunti murtolukujen ja desimaalilukujen yhteydestä näyttää. Asiaa käsitellään hieman syvällisemmin ketjumurtoesitysten ja ketjumurtolukujen kohdalla, joiden oppitunneilla siis käsitellään, miten lukuja voidaan esittää ketjumurtolukuina. Näiden suunnitelmien lukioversioissa päästään myös soveltamaan Eukleideen algoritmia ja näin harjoittelemaan algoritmista ajattelua. Lukion lisäksi oppitunnit on suunnattu yläkouluun.

Muun muassa luvun 1,33333… esittämistä murtolukuna 
pohditaan oppitunnilla ”Murtoluvun ja desimaaliluvun 
yhteys”.

Eri tapoihin esittää lukuja voi syventyä myös lukemalla kysymyksiä, vastauksia ja esimerkkejä irrationaalilukujen (piin) approksimoinnista.

Pienimmän neliösumman menetelmän oppitunti on suunnattu yläkouluun tai lukion lyhyeen matematiikkaan. Tavoitteena on oppia ymmärtämään pienimmän neliösumman menetelmän antama tapa sovittaa suoria sekä sen yksikäsitteisyys. Suunnitelmassa on mukana käytännönläheisiä tehtäviä, mukaan mahtuu yksi ehdotus oman datankin hyödyntämisestä. Lisäksi oppituntisuunnitelmien joukosta löytyy kysymyksiä, vastauksia ja esimerkkejä tilastoihin liittyen yleisesti, esimerkiksi siihen, missä ammateissa tilastoja tarvitaan.

Esimerkiksi tällainen tehtävä esiintyy pienimmän neliösumman menetelmän oppituntisuunnitelmassa.

Talousrikoksista, tilastotieteen tarpeellisuudesta ja luvusta pii

Helmikuun 2023 Integraalipäivien tallenteet ovat nyt katsottavissa!

Voiko matematiikasta olla hyötyä talousrikollisten kiinnisaamiseksi? Kyllä voi! Esa Järvenpään esitelmässä “Sattuman sanelemat fraktaalit” kerrotaan matematiikan alasta, jota voi soveltaa esimerkiksi epäilyttävien tilikirjanpitojen kiinnisaamiseen.

Esitelmien pohjalta ideointia.

Leena Kalliovirta taas piti esitelmän otsikolla “Tilastollinen ajattelu ja mallintaminen, esimerkkinä regressiomalli”. Pohdimme esitelmän aikana, millä (yliopisto)aloilla ei tarvita tilastotiedettä. Keksimme kaksi alaa. Katso videolta, mitkä!

Mitä erilaisia tapoja tiedät luvun pii arvioimiseksi? Ovatko toiset niistä parempia kuin toiset? Topi Törmän esitelmässä “Diofantoksen approksimointi ja ketjumurtoluvut” pohditaan muun muassa näitä kysymyksiä.

 

Uusia oppituntisuunnitelmia julkaistu

Integraalipäivillä kehiteltyihin oppituntisuunnitelmiin on lisätty neljä uutta oppituntia: Mondrian-ruudukkojen etsiminen,  Tonttutehdas lineaariyhtälöiden ratkaisussa, Matriisit ja antennit sekä Summien ja integraalien arvioiminen.

Mondrian-ruudukkojen etsimisen -oppitunnilla harjoitellaan muun muassa matemaattista ongelmanratkaisua ja loogista ajattelua ruudukkojen väritysten ja täyttämisten avulla. Materiaalista löytyy myös ohjelmointiharjoitus, jonka voi halutessaan ottaa osaksi oppituntia. Esitiedoksi tarvitaan vain kertotaulun osaaminen ja pinta-alan käsite, mutta tehtävissä on mahdollista edetä avoimiin matematiikan kysymyksiin asti. Oppitunti sopii siis niin ala- ja yläkouluun kuin lukioonkin.

Esimerkkejä Mondrian-ruudukoista niitä käsittelevästä oppitunnista.

Oppitunti “Tonttutehdas lineaariyhtälöiden ratkaisussa” vie oppilaat puutarhatonttujen valmistamisen maailmaan. Kuinka monta puutarhatonttua ja -pukkia annetuista aineksista voidaan valmistaa? Entä onko yövartija tehnyt salaa betoniporsaita? Näitä mysteerejä selvitetään yhtälöryhmien avulla! Materiaalista löytyy eri kokonaisuudet yläkouluun sekä lukion lyhyeen ja pitkään matematiikkaan. Esitietona tarvitaan lineaaristen yhtälöiden ratkaisemisen osaaminen.

Tämä yhtälöryhmän ratkaiseminen paljastaa yövartijan mahdolliset salaiset puuhat!

Matriisit ja antennit -oppitunnilla tutustutaan yhtälöryhmien ja matriisien yhteyteen viestintäteknologian avulla. Oppitunnilla harjoitellaan kahden ja kolmen yhtälön lineaaristen yhtälöryhmien ratkaisua matriisien avulla. Esitietona tarvitaan vähintään kolmen yhtälön lineaarisen yhtälöryhmän tunteminen ja ratkaisemisen osaaminen sekä 2×2-matriisien kertolasku ja transponointi. Oppitunti sopii siis lukion matematiikkakerhoon tai yliopiston alkuvaiheen matriisilaskennan opintoihin vaikka jatkona oppitunnille “Tonttutehdas lineaariyhtälöiden ratkaisussa”.

Havainnollistava kuva kaksoisantennin toiminnasta matriisien ja antennien oppitunnista.

Summien ja integraalien arvioimisen oppitunnilla käsitellään oppitunnin nimen mukaisesti summien ja integraalien arvioimista. Arviointi on erityisesti kiinnostavaa silloin, kun edellisten laskeminen tarkasti olisi hyvin työlästä. Yhtenä tehtävänä materiaalissa on vuoden 2019 pitkän matematiikan ylioppilaskoetehtävä. Oppitunti sopiikin sellaisille pitkän matematiikan opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet matematiikan pakolliset moduulit.

Muun muassa tätä syksyn 2019 pitkän matematiikan ylioppilaskoetehtävää pohditaan summien ja integraalien arvioimisen oppitunnilla.

Haku Integraalipäiville 10.-12.2.2023 on nyt auki!

Hae mukaan Integraalipäiville 10.-12.2.2023 täyttämällä tämä lomake!

Ohjelmassa on kiehtovia esitelmiä, mielenkiintoisia keskusteluita ja mukavaa ryhmätyöskentelyä.

Oulun yliopiston professori Esa Järvenpää johdattelee osallistujat sattuman sanelemien fraktaalien maailmaan. Helsingin yliopiston yliopistonlehtori Leena Kalliovirta taas kertoo lukujen maailmaa hahmottavasta tärkeästä aiheesta; tilastollisesta ajattelusta ja mallintamisesta esimerkkinä regressiomalli. Myös Helsingin yliopiston tutkijatohtorin Topi Törmän esitelmä auttaa hahmottamaan lukuja ja erityisesti niiden arviointia: Hän puhuu Diofantoksen approksimoinnista ja ketjumurtoluvuista.

Ohjelma alkaa perjantaina 10.2. klo 18:00 ja päättyy sunnuntaina 12.2. klo 14:45 alkavilla lopetuskahveilla. Tarkempi aikataulu löytyy täältä.