4. Ajankohtaiset toimijat ja ilmiöt

Osion tavoitteena on tutustuttaa opiskelijoita ajankohtaisiin suomalaisiin ympäristötoimijoihin. Tutustuminen voi innostaa opiskelijoita perustamaan oman aktion, tai menemään mukaan olemassaolevaan toimintaan. Aiheen käsittelyn työtavat ovat tiedonhaku, sekä yhteisöllinen koko luokan purkukeskustelu piirissä.

Mukana olevat toimijat:

Maan Ystävät
Greenpeace
Ikikaiku elämänperintösäätiöö
Taitein ja omakohta
Skey-Suomen kestävän elämäntavan yhteisöt
Enxtinction rebellion

Toimijoihin tutustumisen lisäksi teema perehdyttää aktivismin käsittelyyn ilmiönä ja osana ympäristöpolitiikkaa.

Miksi ihmiset järjestäytyvät?
Miltä aktivismi näyttää esim. käsiteltyjen toimijoiden kautta?
Millaisia kokemuksia, tuntoja ja mielipiteitä opiskelijoilla on aktivismista?
Mistä ne kumpuavat?
Miten aktivismia käsitellään mediassa
Miten aktivismin puolesta voi esittää perusteluita, entä vastaan?
Mistä näkökulmista käsin nämä argumentit kumpuavat?
Onko aktivismi ympäristöpolitiikkaa?

Purkukeskustelussa opettajan on hyvä tarvittaessa ottaa aktiivisempaa fasilitaattorin roolia, ja heittellä näitä kysymyksiä, sekä käytännöllisiä esimerkkejä erilaisesta aktivismista ja esim. sen seurauksista, tavoitteista ja vaikuttavauudesta, esim:

Katso koko video: