6. Metsäpolitiikka nyt

Tämän osion teemoihin lähdetään yhteisen käsitekatsauksen kautta, ja mietitään yhdessä läpi miten käsitteet liittyvät metsäpolitiikkaan. Samalla määritellään metsäpolitiikka, esimerkiksi kestävän kehityksen mukaiseksi metsien käytöksi.

Metsäpolitiikan teemojen käsittelyn tavoitteena on konkretisoida opiskelijoille erilaisia ristiriitoja ympäristönsuojelun ja politiikan saralla. Aiheena metsäpolitiikka on varsin ajankohtainen ja keskeinen, ja perinteisesti se on kuulunut kansallisen päätöksenteon piiriin, mutta nyt tiukentuvan ympäristöpolitiikan nimissä EUn päätöksenteko ulottuu enenevissä myös metsäpolitiikan piiriin.

Käsitteiden jälkeen dioilla edetään maailmanlaajuisesta biokapasiteetin jakautumisen tarkastelusta kohti metsäpeitteen ajallisen muutoksen pohdintaa.

Miksi ihmiset kaatavat metsää?

Millaisia vaikutuksia sillä on vesistölle, ilmastolle, maaperälle, eliöstölle, ihmisysteisöille?

Pohdintojen jälkeen katsellaan selkeä ja hyvä visualisointisarja maankäytön muutoksista viimeisen 10 000 vuoden ajalta.

Kuvasarjan jälkeen otetaan pieni opejohtoinen väliyhteenveto pohjaten tämän hetken kansalliseen metsästrategiaan sekä metsäalan eri toimijoihin ja ulottuvuuksiin.

Seuraavaksi mennään toiminnallisempaan osioon joka aloitetaan pohdinnalla ajankohtaisista metsätapahtumista, mietitään yhdessä millä tavoin metsä on osa oppilaiden elämää, mitä metsästä tiedetään?

Sitten jaetaan oppilaat kuuteen ryhmään. Ryhmissä toteutetaan ilmaisuvoimainen uutiskatsaus, ja jokainen tiimi saa omat uutisensa/artikkelinsa. Ryhmän tavoitteena on toteuttaa tiivistelmä uutisen/artikkelin keskeisistä teemoista, ja esittää se ilmaisutaiteellisin keinoin jonkun seuraavan genren kautta: