YMPÄRISTÖPOLITIIKAN ABC

Tässä blogissa käsitellään ympäristöpolitiikkaa ja sen opetusta lukiolaisille. Sisältö on toteutettu aineenopettajaopintojen osana ja se on pedagoginen tuote “Ympäristöpolitiikan ABC”. Oppimiskokonaisuuden sisältö koostuu presentaatioista, lisäaineistoa, sekä tehtäväehdotuksista, joita opettajat voivat vapaasti käyttää opetuksensa tukena niin lukioissa ja kenties yläkouluissakin.

Taustalla on allekirjoittaneen halu tarjota opettajille
tukea ja ideoita ajankohtaisten ja laaja-alaisten ympäristöasioiden monipuoliseen käsittelyyn kouluissa ja lukioissa.

Tuotteen tavoitteena on haastaa oppijat muodostamaan käsityksiä ympäristöpolitiikasta ja siten voimauttaa opiskelijoiden toimijuutta ja ymmärrystä tärkeän aiheen parissa.
= TIETOA JA TOIMINTAA

Sisältö on suunniteltu monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi, ja se soveltuu monin tavoin erilaiseen opetuskäyttöön. Sisällön tavoitteet pohjaavat lukion opetussuunnitelman (19/21) laaja-alaisten taitojen kehitykseen.

Kurssi on suunniteltu erityisesti täydentämään yhteiskuntaopin ja biologian lukion kolmansia kursseja: Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma sekä ihmisen vaikutukset ekosysteemeihin.

Oppimiskokonaisuuden materiaalit voidaan yhdistää monin tavoin kursseille ja lisäksi niitä voidaan käyttää esimerkiksi monialaisen teemapäivän pohjana, jolloin myös muita oppiaineita voidaan integroida teeman ympärille.

Blogipostauksissa tullaan avaamaan teeman pedagogista käyttöä ja jakamaan materiaaleja kiinnostuneille. Seuraavassa postauksessa paljastetaan oppimikokonaisuuden koostavat teemat ja linkki materiaaleihin!