1. Mitä on ympäristöpolitiikka?

Tavoitteet

Teeman tavoitteena on perehdyttää opiskelijoita miettimään ympäristöpolitiikan erilaisia ulottuvuuksia sekä merkitystä ihmisen ja luonnon hyvinvoinnin kannalta. Teeman parissa pohjustetaan erilaisia ympäristöpoliittisia toimia yksilön ja yhteisön mittakaavan voimasta ja vallasta riippuen.

Toiminta

Teeman käsittely koostuu ryhmissä toteutettavasta tiedonhakuosuudesta sekä purkukeskustelusta. Opiskelijat etsivät ryhmissä vastauksia seuraaviin kysymyksiin joko pienryhmissä kaikkiin kysymyksiin vastaten tai keskustellen syvällisemmin yhdestä kysymyksestä ajasta riippuen.

1.Mitä ympäristöpolitiikka on?

2. Miksi sitä harjoitetaan? Mitä erilaisia tavoitteita ympäristöpolitiikalla on?

3..Kuka/ketkä harjoittavat ympäristöpolitiikkaa?

4.Missä ympäristöpolitiikkaa harjoitetaan?

5.Mitä asioita Suomessa tapahtuu ympäristöpolitiikan saralla nyt?

Vastauksista piirtyy kuva ympäristöpolitiikan määritelmän ja ilmiön monialaisuudesta, ja sen kestävän kehityksen tavoitteista ja tarpeellisuudesta, sekä sen erilaisesta toteutuksesta ja suhteellisuudesta paikasta ja yhteisön&yksilön mittakaavasta ja tavoitteista riippuen.

Purkukeskustelun jälkeen tai sijasta voi ottaa mukaan väitteitä liittyen ajankohtaisiin esimerkkeihin ja erilaisiin tekoihin ja tapoihin toteuttaa ympäristöpolitiikkaa.
Esimerkkiväitteitä kysymykseen “Ympäristöpolitiikkaa on?”:
-Luomutuotteiden ostaminen
-Äänestäminen
-Kierrättäminen
-Paikallisten tuotteiden kuluttaminen
-Uutisten lukeminen
-Autoilun kieltäminen kaupungissa
-Digitalisaatio
-Suomen hallituksen toiminta
-Kaupunginvaltuuston toiminta
-Euroopan unionin toiminta
-Kaikki toiminta joka tähtää kestävämpään kehitykseen

Janan avuin opiskelijat oppivat ajankohtaisista teemoista ja ympäristöpolitiikan eri kohteista(liikenne, asuminen, ruuantuotanto ja kulutus), saavat ilmaista omia mielipiteitään ja toki myös perustella niitä opettajan pyytäessä perusteita janalle asettumisesta. Varsinaisia oikeita tai vääriä vastauksia janalle asettumisessa ei ole ja tämä on hyvä mainita opiskelijoille.

Loppukaneettina voidaan näyttää visualisointi politiikan neljästä erilaisesta määritelmästä, joka alleviivaa edellisen harjoituksen ja politiikan suhteellisuutta.

Politiikka voidaan käsittää neljällä erilaisella tavalla:[5]

1.Politiikaksi voidaan ensinnäkin määritellä hallitsemisen taito ja valtion toiminta. Tämä politiikan määritelmä vastaa termin alkuperäistä merkitystä antiikin Kreikassa, missä sitä käytettiin kaupunkivaltioiden asioiden hoitamisesta. Tämän määritelmän mukaan politiikan ulkopuolella ovat yksilöt, useimmat instituutiot sekä useimmat sosiaaliset toiminnot.[5]

2.Toisen määritelmän mukaan politiikka on nimenomaisesti yhteistä toimintaa, joka liittyy yhteisön asioiden hoitoon eikä yksilöitä koskeviin asioihin. Tämä näkemys juontaa Aristoteleen ajatukseen, jonka mukaan ihmiset voivat elää ”hyvää elämää” vain poliittisessa yhteisössä.[5]

3.Kolmannella tavalla käsitettynä politiikka on konfliktien ratkaisua, johon kuuluvat kompromissit, sovittelut ja neuvottelut, eikä voima ja valta. Tähän viitataan silloin, kun puhutaan ”poliittisesta” ratkaisusta sotilaallisen ratkaisun vastakohtana.[5]

4.Neljäs tapa määritellä politiikka on yhteisön resurssien tuotantoon, jakeluun ja käyttöön liittyvänä asiana. Tässä mielessä politiikassa on kyse vallasta eli kyvystä saavuttaa haluttu lopputulos tarvittavin keinoin. Tällaista politiikan merkitystä edustavat esimerkiksi feministit ja marxilaiset.[5]

-Wikipedia / Politiikka

Nykyisen tiedon valossa kaiken toiminnan tulisi teoriassa olla ympäristöpolitiikkaa kestävän kehityksen mukaisesti.

Kotitehtäväksi voidaan antaa tehtäväksi miettiä mikseivät esimerkiksi YK:n ilmasto ja luonnon monimuotoisuussopimukset niiden turvaamiseksi riitä ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjunnassa.