Lentokentälle vaiko vaan GIS luokkaan

Vitos kerralla GIS:sissä harjoittelimme bufferointia. Hyödynsimme bufferi eli puskurityökalua Helsinki-Vantaan ja Malmin lentokenttien bufferointeihin. Tässä tehtävässä tarkastelimme lentokenttien meluhaittoja ja miten se vaikuttaa lähialueen ihmisiin sekä miten lähellä asukkaat asuvat juna- ja metroasemista ja taajamissa asuvien ihmisten määrää. Voin sanoa omasta puolesta, että tämä oli tähän mennessä vaikein tehtävä. Ei ehkä niinkään kun sitä tehtiin tunnilla, mutta heti kun piti taas yrittää tehdä tätä yksin niin aivot meni solmuun. Varsinkin kun jätin ehkä taas liikaa väliä itse tuntiin ja itsenäistyöskentelyyn niin enhän taas muistanut kunnolla mitä piti tehdä.

Bufferointi tuntui kuitenkin kiinnostavammalta kuin muut “GIS menetelmät” jos noin voi sanoa. Itseäni kiehtoo se, että bufferointia voidaan käyttää kun suunitellaan yritysten ja palveluiden sijaintia. “Puoliakaan QGISin työkaluista en ole vielä päässyt käyttämään, mikä toisaalta kertoo ohjelmiston monipuolisuudesta.” Julia Salmi toteaa blogissaan, josta olen samaa mieltä sillä en ollut bufferointiakaan ennen kokeillut tai edes tajunnut, että sellainen siellä on xD. Eli vaikka QGIS kaatuilee ja on hidas, pakko myöntää, että se on silti monipuolinen ohjelma.

Lentokenttä ja juna/taajama jutun tein tunnin aikana ja seuraavan jätin vapaa-ajalla tehtäväksi. Eli noin viikon jälkeen käytin bufferointia selvittääkseni Helsingin yhtenäiskoulun oppilaiden jakaumia ja määrää. Ei ole mitääääään hajua teinkö oikein kun Arttu ei ollut vieressä auttamassa, mutta ainakin yritin. Pari muuta henkilöä teki tätä samaan aikaan luokassa joten tehvästä pystyi vähän puhumaan yhdessä. Pakko myöntää, että valitsin tästä tehtävästi sen mistä pääsen nopeitten eroon eli ensimmäisen tehtävän koulupiireistä sillä siinä ei tarvinut alkaa karttoja tekemään. Tässä oli muittenkin kurssien kanssa kiire, ei ollut aikaa käyttää 8 tuntia päivässä gissi luokassa.

Puskurointia tehdessä Spatial Query- ja Join attributes by location -työkalut olivat hyödyllisiä, eikä niitten käytössä ollut ongelmia.

Lähteet