Vika Gissi!!! VALMISTA

Huh se on vihdoin ja viimein ohi! Tätä päivää on odotettu. Kaikki tehtävät on saatu tehtyä vaikkakin itku meinasi tulla joka ikisessä tehtävässä ja ehkä joidenkin tekemisessä tulikin… Silti ylpeä voin olla ittestäni, että kaikki tuli palautettua ajoissa ja sain tehtyä kaikki, koska totta puhuen olin todella epätoivonen joidenkin tehtävien kanssa VARSINKIN viimeisen itsenäis tehtävän kanssa, sillä se oli oikeasti itsenäinen eli piti hyödyntää oppimiaan taitoja.

Tämän viimeisen tehtävän kanssa paloi hermot suoraan sanottuna ja itkukin tuli tällä kertaa oikeasti vaikka olikin vaan turhautumisen takia. Muistan kun istuin vikalla gis kerralla luokassa tuijottaen ruutua saamatta mitään aikaiseksi. Olin siis aivan pihalla mitä piti tehdä. Tulin luokkaan sillä asenteella että piece of cake, sillä jotkut luokkalaisistani olivat kertoneet, että saivat kartat valmiiksi yhden kurssikerran aikana. No se ei oikein tapahtunut minun kohdallani… Avasin ohjeet ja ymmärsin mitä piti tehdä, mutta heti kun piti alkaa etsimään aineistoja tehtävää varten niin alamäki alkoi. Sain neljän tunnin aikana Pohjoi-Amerikan kartan QGIS:siin that´s it. Yritin siinä suunitella, että teen Texasista jotain en edes tiedä mitä, jotain karttaa jossa olisi kaksi muuttujaa, jota voisin vertailla, mutta en löytänyt mitään ja se oli ongelma. Tämän kurssikerran jälkeen yritin kolme päivää tehdä tätä yhtä tehtävää alta pois mutta ei onnistunut ja siinä vaiheessa itku muuttui jo nauruksi. Aloin nauraa jo omille tietokone taidoille, että kun ei vaan tajunnut mistään mitään. En saanut csv tiedostoja tuotua vaikka luokkakaveritkin yritti neuvoa. Päätin sitten pitää viikon hengähdystauon tehtävästä ja lähteä loman viettoon. Ja se auttoi! Ehkä pieni loma tietokoneesta oli hyvä asia. Eilen tein tehtävää hymysuin ja kaikki meni putkeen, en kertaakaan turhautunut tehtävästä ja itseasiassa sen tekeminen oli ihan kivaa.

Vaihdoin Texasin Helsinkiin, sillä ajattelin että dataa löytyisi helpommin ja olin oikeassa. Helsinki region infosharen sivuilta löytyi kaikki mitä tarvitsin. Etsin vain shape tiedostoja koska en halunnut säätää csv tiedostojen kanssa, toisin kun Krista joka kokosi kaikki tiedot itse exceliin ja muutti sen csv tiedostoksi. En itse uskaltanut tätä tehdä kun pelkäsin, että se menisi taas pieleen ja turhautuisin. Päätin tarkkailla ensimmäisessä kartassani Helsinki pyörien asemien sijoitusta Helsingin kantakaupunkiin suunnitteilla olevaan pyöräverkkoon, joka rakentuisi vuonna 2025. Pyöräverkon tavoitteena on tehdä pyöräilemisestä helpompaa ja turvallisempaa. Tämä suunitelma näyttää pyöräliikenteelle tarvittavat pääreitit, joita täydentää muut pyöräreitit ja yhteydet. Halusin tarkastella tässä miten helsinkipyörä asemat sijoittuvat tulevaan reittiin, sijoittuvatko ne reitille tai sen läheisyyteen, jotta ihmisten olisi helppo “vuokrata” pyörä reitin lähellä ja vaikuttaisiko tämä uusi reitti pyöräilyyn (yleistyisikö pyöräily). Esimerkiksi Amsterdam ja Kööpenhamina ovat tunnetusti pyöräily kaupunkeja ja olisi hauska nähdä voisiko tällaisilla uusilla pyöräreiteillä saada Helsingistäkin samantapainen pyöräily kaupunki.

Kuva1. Kantakaupungin pyöräverkko suunitelma 2025 ja Helsinki pyöräasemat.

Kartan perusteella nykyiset pyöräasemat sijaitsevat aika hyvin tulevalla pyöräverkko reitillä, tietenkin joissakin paikoissa pyörät ovat kauempana reittiä, mutta yleisesti katsottuna hyvältä näyttää. Varmasti suunitelmassa on otettu huomioon nykyiset pyröräasemat ja ehkä asemia tullaan lisäämään.

Toisessa kartassa tarkastelin HSLn linjareittejä kantakaupungissa ja tulevaa pyöräverkkoa. Halusin nähdä onko tulevalla pyöräreitillä kohtia joissa ei liikkuisi mitään bussi tai ratikka linjaa. Tästä voi nähdä miten “turvallinen” uusi pyöräverkko on, sillä tietysti liikenne vaikuttaa kevyen liikenteen kulkijoihin, sekä myös on hyvä tarkastella missä pyöräilijät voisivat kulkea ilman muun liikenteen häiriötä (paitsi autoliikenne, jota ei kartalla näy).

Kuva2. Kantakaupungin HSLn linjareitit ja pyöräverkko suunitelma 2025.

Kartasta päätellen kantakaupungissa tulee olemaan joitakin reittejä reuna-alueilla joissa bussi- tai ratikkalinjoja ei kulje pyöräverkko reitillä. En usko että bussi- ja ratikkalinjoja tullaan muuttamaan pyöräverkon takia, sillä se olisi ehkä liian iso projekti.

Lähteet:

https://blogs.helsinki.fi/knyfors/

Helsinki Region Infoshare

 

 

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *