Kursgång 5: Buffring och tillämpning av våra kunskaper

Den femte kursgången skiljde sig aningen från de tidigare. Nu skulle vi självständigt försöka lösa en mängd olika problem med hjälp av vad vi lärde oss i början av kursgången (att buffra), och med verktyg vi använt på tidigare kursgångar. Än en gång visade sig Spatial Query verktyget vara väldigt användbart. Juuso Kervinen  skriver i sin blogg att han märkt att han klarar av att göra vissa uppgifter på andra sätt än de rekommenderade, vilket bevisar att han åtminstone i viss mån behärskar grundegenskaperna av QGIS. Jag märkte samma sak när jag försökte lista ut ett svar på en av frågorna, och förstod att jag kunde använda Spatial Query verktyget istället för Join Attributes by Location verktyget. Det fungerade som en liten motivationsboost att fortsätta försöka även om vissa av uppgifterna kändes svåra. Jag tog och jämförde mina svar med bland annat Sanni Laaksonens resultat, vilket visade att speciellt våra resultat om flygplatsernas frågor varierande ganska mycket.

Flygplatser:

8 883 personer bor inom 1km från Malms flygplats.

57 573 personer bor inom 2km från Malms flygplats.

11 491 personer bor inom 2km från Helsingfors flygplats.

29 personer bor inom 2km från Helsingfors flygplats och inom 65dB bullerzon.

622 personer bor inom 2km från Helsingfors flygplats och inom minst 55dB bullerzonen.

12 456 personer skulle bo inom 60dB bullerzonen om flygrutten ändrades mot nordost.

Tåg- och metrostationer:

106 691 personer bor inom 500m från en tåg- eller metrostation, alltså

21,7% av områdets människor bor inom 500m från en tåg- eller metrostation.

105 335 personer, alltså 78% av befolkningen som bor inom 500m från en tåg- eller metrostation, är i arbetsför ålder.

Tätorter:

Ca 97% av områdets invånare bor i tätorter.

1404 personer i skolåldern bor utanför tätorterna, alltså ca 2,6% av hela befolkningen.

Bastun och simbassänger:

855 byggnader i huvudstadsregionen har en simbassäng.

12 170 personer bor i byggnad med en simbassäng.

345 av dessa byggnader är egnahemshus.

154 är parhus.

113 är radhus.

181 är höghus.

21 922 byggnader har en bastu (av sammanlagt 90 725 byggnader, alltså ca 24%).

På Drumsö finns det mest simbassänger, hela 53 stycken. Västra Baggböle kommer som en nära två med 52 simbassänger. Också i Marudd, Brändö och Vanha Munkkiniemi finns det över 40 simbassänger. De mest simbassängsrika områdena är småhusdominerade områden.

När jag sammanställde kartan på bild 1, hade jag problem med att kombinera informationen om simbassängsmängden med lagret om områdesindelningen. Jag hade som plan att göra det med Join Attributes by Location verktyget, men QGIS vägrade att kombinera attributtabellerna och meddelade bara om en felkod. Jag försökte samma med Count Points in Polygon verktyget men jag fick bara samma felkod som resultat. Jag var nära på att ge upp när Susanna Kukkavuori snällt hjälpte mig att lösa mitt problem. Hon förklarade att eftersom jag inte jobbar på universitetets datorer, måste jag välja Save to file… istället för Create temporary layer för att processerna skall fungera. Jag ändrade detta val och efter oändliga försök fungerade det! Efter det tillade jag ännu histogram till kartan som jag hade haft problem med tidigare, med hjälp av en Youtube video.

Inspirerad av Susannas blogg, bestämde jag också att göra en karta där man såg den absoluta mängden simbassänger för varje område, eftersom den kartan verkade tydligare. Den kartan ser man i bild 2.

Denna uppgift fick mig verkligen och förstå hur mycket QGIS beror på små detaljer som måste vara rätt för att få något att fungera, men också att uppfinnighet och tålamod belönas.

Källor:

Kervinen, J. (2019). Kurssikerta 5, bufferoidaan. Hämtad 3.3.2019 från https://blogs.helsinki.fi/kejuuso/

Kukkavuori, S. (2019). Spatiaalisesta kyselystä. Hämtad 3.3.2019 från https://blogs.helsinki.fi/kukkasus/

Laaksonen, S. (2019). Kurssikerta 5. Hämtad 3.3.2019 från https://blogs.helsinki.fi/sanlaaks/