Viimeisellä kurssikerralla oli tarkoitus hyödyntää kaikkea kurssin aikana kertynyttä osaamista ja luoda oma kartta vapaavalintaisesta aiheesta. Ideana oli siis mennä koko prosessin itsenäisesti läpi aineiston etsimisestä kartan toteuttamiseen. Kartan piti kuitenkin täyttää aineiston suhteen yhden kriteerin. Siinä piti olla esitettynä kaksi muuttujaa.
Oma kartta
Aloitin työn aineiston etsimisellä. Tämä ei ollut helppoa, sillä valikoima oli erittäin laaja ja kirjava. Olin suorastaan yllättynyt siitä, että maksutonta aineistoa on niin paljon saatavana. Käytin aineiston etsimisessä lähinnä Our World In Data -sivustoa, josta löytyy laajasti dataa eri tarkoituksiin. Päätin tehdä kartan Afrikan alueesta, sillä se on aina kiinnostanut minua. Lisäksi sain kartalleni hyvän pohjan kolmannelta kurssikerralta.
Aineiston valitseminen ei ollut helppo, mutta päätös oli tehtävä ja työn aloitettava. Olen selaillut aineiston kirjoa jo etukäteen kotona, mikä helpotti valitsemista merkittävästi. Pysähdyin huonosta sanitaatiosta johtuvia kuolemia esitettävään aineistoon ja sen pariksi valitsin aineiston, joka sisälsi prosenttilukuja väestöstä, jolla ei ole mahdollisuutta puhtaan veden saantiin. En ollut täysin varma oliko näiden välillä riittävästi yhteyttä yhteyttä, mutta päätin kokeilla niiden esittämistä samalla kartalla.
Kartanteko alkoi heti ongelmilla, sillä en ole millään saanut aineiston siirrettyä QGIS:iin tai oikeastaan toivotussa muodossa. Tämä ongelma ratkaisi yhteisvoimin kurssitoverini Liinan kanssa. Tämän jälkeen rajasimme aineiston vielä vuoden perusteella, mikä oli jo tuttua hommaa viime kurssikerroilta. Saimme aineiston linkitettyä Afrikan karttaan ja koropleettikartan laatiminen tuntui tämän jälkeen lasten leikiltä. Seuraavaksi kokeilin histogrammien tekoa käyttäen toista valitsemani aineistoa. Histogrammien kanssa sain vähän taistella, sillä niiden kokoa oli vaikeaa sommitella karttaan. Jotkut pylväistä olivat liian pieniä, kun taas toiset liian suuria.
Sain kartan yllättävän nopeasti tehtyä ja minulla jäi vielä yli tunti vapaata aikaa. Huomasin kuitenkin ärsyttävän virheen työn vasta lopetettua. Olen ottanut karttapohja-aineistoksi kartan, jossa ei ollut kolmannella kurssikerralla tehtyjä korjauksia. Tämän takia kartallani näkyi useita pylväsdiagrammeja joitakin valtioita kohtaan. Kartan oli siis korjattava ja päätin, että helpointa on aloittaa kartan teon alusta, sillä kaikki vaiheet olivat vielä tuoreessa muistissa. Kartan korjaamiseen kuului noin 20 minuuttia ja lopulta oli jo tuttua kartan viimeistelyä kuten legendan, mittakaavan ja pohjoisnuolen lisäämistä ja värien muokkaamista.
Kartan esitettävien ilmiöiden välillä näkyy kartassa positiivinen korrelaatio. Kaikkein pienimmät pylväät ovat niiden valtioiden kohdalla, joissa kuolleisuusluku on pienin. Korkeimmat pylväät ovat esimerkiksi Kongon demokraattisessa tasavallassa ja Madagaskarissa, vaikka ne kuuluvat valtioihin, joissa on suhteellisen pieni huonosta sanitaatiosta johtuva kuolleisuus. Tästä voi päätellä, että korrelaatio ei ole erityisen vahva.
Olen tyytyväinen tekemäni karttaan, vaikka se onkin ehkä vähän yksinkertainen. Jos ottaa kuitenkin huomioon, että tämä on ensimmäinen alusta loppuun laadittu tuotos, se on mielestäni riittävän hyvä. Karttaan olisi voinut tehdä joitakin parannuksia. Muutamat pylväät ovat kartalla päällekkäin, mikä heijastuu luettavuuden tasoon. Ne peittävät myös joitakin pieniä valtioita kuten Lesothoa ja Togoa. Monet pylväistä eivät myöskään näy kauhean selkeästi, sillä prosenttiarvojen vaihtelu on valtioiden välillä erittäin suuri. Mielestäni olisi kannattanut myös lisätä prosenttiarvot karttaan selkeyttääkseen tilannetta, sillä pylväiden visualisointi kartalla on haasteellista. Luokkia on myös ehkä liian vähän. Jos niitä olisi kuusi tai seisemän, se voisi jopa parantaisi luettavuutta, sillä niiden välit eivät olisi niin suuret ja ne erottuisivat kuitenkin riittävän hyvin kartalla.
Muiden laatimia karttoja oli myös erittäin mielenkiintoista tutkiskella. Pidin erittäin mielenkiintoisena Laura Vitikan karttaa, joka käsittelee mustavalaita ja laivaliikennettä. Kartta oli ainakin toteutukseltaan muista selkeästi erottuva. Löysin myös pari Afrikan aluetta kuvaavaa karttaa. Saara Torvi on tehnyt kartan lapsikuolleisuudesta suhteessa rotaviruksesta tehtyihin rokotuksiin. Pidin siitä, että kartalla näkyivät valtioiden nimet ja kuolleisuusluvut. Olisi hyödyllistä lisätä omaankin karttaan valtioiden nimet. Toisaalta olen kärsinyt jo liikoja sommittelun kanssa.
Pohdintaa…
Minua jännitti viimeinen kurssikerta paljon, sillä olin epävarma omista GIS-taidoistani. Minusta tuntui siltä, että kaikki asiat olivat jo unohtuneet ja itsenäinen työ tuntui ylipäätään suurelta ja vaikealta. Lisäksi en ollut täysin varma, mitä aineistoja halusin käyttää kartan laadintaan, mikä lisäsi jännitystä entisestään.
Olin erittäin yllättynyt, että itsenäinen kartanteko ei ollutkaan niin haastavaa kuin aluksi ajattelin. Jäin useammassa kohdassa jumiin, mutta sain apua kurssikaveriltani ja pähkäilimme yhdessä useita kohtia. En huomannutkaan, että osaaminen kertyi näiden kurssikertojen aikana ja monet aluksi vaikealta tuntuneet asiat sujuivat jo nopeasti. Opin näiden kurssikertojen aikana paljon hyödyllisiä toimintoja ja työkaluja, mutta tärkein asia on kuitenkin ajattelu. Minusta tuntuu, että osaan löytää paljon helpommin ja nopeammin ratkaisuja QGIS:ssa vastaan tuleviin ongelmiin ja tämä on mielestäni jo aikamoinen saavutus. Muiden tekemiä karttoja oli myös erittäin mielenkiintoista nähdä ja blogien lukeminen osoittautui erittäin palkitsevaksi.
Lähteet:
Leisola L. (2024) Seitsemäs kurssikerta. Viitattu 5.3.2024.
https://blogs.helsinki.fi/liinalei/
Vitikka L. (2024) Valaiden ja ihmisten valtatiet 28.2. Viitattu 5.3.2024.
https://blogs.helsinki.fi/viclaura/
Torvi S. (2024) Seitsemäs kurssikerta – itsenäistä pähkäilyä. Viitattu 5.3.2024.
https://blogs.helsinki.fi/saatorvi/
Our world in data (2019). Luettu 28.2.2024