Neljäs luentokerta 7.2.

Ruutuja ja rasterikarttoja

Neljännen luentokerran aihe oli ruutu- ja rasterikartat. Tunnilla harjoitellaan ruudukkojen tekemistä aineistoon, joka ladattu moodlen kautta, ja jossa on jo valmiina kaikki layerit. Lisäksi harjoiteltiin QGIS:llä piirtämistä.

Ruudukko tehdään vektorityökalun kautta Create Grid- toiminnosta, jolla on mahdollista tehdä eri kokoisia ja mallisia ruudukkoja. Ruudukkojen kanssa sai olla tarkkana, että valitsi ruudusta oikean kokoisen, sillä mahdollisuus olisi ollut tehdä todella pieniäkin ruutuja, jotka isommassa kuvassa eivät erottuneet vaan näytti vain mustalta pläntiltä.  Ruutuihin voidaan valita arvoja, esimerkiksi kuinka monta asukasta kussakin ruudussa on ja kuinka monta ruotsinkielistä, ulkokansalaista ja muunkielistä asukasta ruuduissa on (select by location).

Esimerkkinä tein kaksi ruudukkokarttaa, joissa on kuvattuna pääkaupunkiseudun ruotsinkielinen väestö yleisesti (kuva 1)  ja vertailuna ruotsinkielisen väestön määrä verrattuna kyseisen alueen muuhun väestöön, eli ruotsalaisten osuus prosentuaalisesti (kuva 2.).

Kuva 1. Pääkaupunkiseudun ruotsinkielinen väestö

Kuva 2. Pääkaupunkiseudun ruotsinkielinen väestö pääkaupungin muunkieliseen väestöön verrattuna (%).

Tarkemmin kuvia tarkasteltuani en ole täysin varma pitääkö kuvieni tiedot täysin paikkansa ja vertailun vuoksi hain muiden blogeista esimerkkejä, jospa joku olisi tehnyt samanlaiset kuvat. Esimerkiksi Johanna Enströmin blogissa on tiedot esitetty erilaisella skaalalla ja kartat näyttävätkin selkeämmiltä.

Ruudukkokartta on kuitenkin kätevä työkalu esimerkiksi alueen lukujen havainnollistamiseen. Haastavinta on kenties valita oikeankokoisen ruudut ja järkevät skaalat.

Pornainen

Lopputunnista harjoiteltiin QGIS:llä piirtämistä. Tarkoituksena oli piirtää Pornaisten karttaan päätiet ja asuinrakennukset. Tästä jatkoa seuraavalla kerralla.

Blogiviittaukset:
Johannan Geoinformatiikan menetelmien blogi, Johanna Enström <https://blogs.helsinki.fi/joen/>

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *