Aloittelijakin voi nikkaroida ja muuta Viikin talkoissa opittua

”Mä en ole koskaan tehnyt mitään tällaista” ja ”Mä en ole koskenut vasaraan ala-asteen jälkeen” olivat kommentteja joita kuultiin yhdestä jos toisestakin suusta. Siitä huolimatta kahdessa päivässä purettiin valtava kasa kuormalavoja, nyhdettiin irti satoja vänkyröitä nauloja ja kasattiin kokoon yli kaksikymmentä upeaa viljelylaatikkoa. Miten? Ihan vaan tulemalla paikalle ja tekemällä.

Viikin talkoissa rakennettiin itse yli kaksikymmentä viljelylaaria.

Maailma on pullollaan tietoa viljelystä ja rakentamisesta ja kuten kaikki tietävät, uuden taidon voi oppia vain kokeilemalla ja harjoittelemalla. Yksin tällaisiin hankkeisiin ryhtyminen ei kuitenkaan ole mahdollista: kampusviljelyprojekti on toteutunut koska kunnianhimoiselle idealle on löytynyt riittävästi samanmielistä apua ja kannustusta.

Vertaisoppiminen ja projektityöskentely ovat kovassa huudossa niin yliopistolla kuin työelämässä. Tämä urakka on malliesimerkki eri alojen opiskelijoiden ja henkilökunnan yhteistyöstä.

Viittä vaille valmista

”I’ve never done this before” is not a good excuse not to try out something new and difficult. The campus farming project is possible because an ambitious idea has received enough like-minded support. Peer learning and project work are very in at the university and this experiment is a prime example of co-operation between students and staff from different backgrounds and disciplines. How else would we have been able to built over twenty farming boxes from scratch?