Kaupunkiakatemian aamukahvit 22.1.2016: Maahanmuutto ja pakolaiset voimavarana

Tervetuloa Kaupunkiakatemian tammikuun aamukahveille!

Teema: Maahanmuutto ja pakolaiset voimavarana

Aika: perjantaina 22.1.2016 klo 8–10

Paikka: Laituri (Narinkka 2), http://laituri.hel.fi/

Helsinki kansainvälistyy kovaa vauhtia. Vuoden 2015 alussa Helsingissä asui yli 80 tuhatta vieraskielistä eli muuta kuin suomea, ruotsia tai saamea äidinkielenään puhuvaa henkilöä. Vieraskielisten osuus Helsingin väestöstä oli 13,5 prosenttia. Vuonna 2014 vieraskielisten osuus kaupungin väestönkasvusta oli yli 60 prosenttia. Useampi kuin joka neljäs Suomen vieraskielisistä asuu Helsingissä. Vuoteen 2030 mennessä vieraskielisen väestön ennustetaan kasvavan turvapaikanhakijoiden määrästä riippuen 164 000–170 000 henkeen. Kaupungin myönteinen kehitys ja kilpailukyyvn vahvistaminen edellyttävät maahanmuuttajien työllistymistä ja integroitumista paikallisyhteisöön. Helsingin kansainvälistyminen tuo mukanaan sekä haasteita että suuria mahdollisuuksia.

Ohjelma:

klo 8.15. Tervetulotoivotus ja teeman esittely
klo 8.30. Ilkka Haahtela (Helsingin kaupunki): Maahanmuuttajien tilanne Helsingissä.
klo 8.45. VTT Lotta Haikkola (Helsingin yliopisto): Maahan muuttaneet matkalla työmarkkinoille. Mitä tapahtuu kun vain suomalainen osaaminen on osaamista?
klo 9.00. TkT, FL Kaisa Schmidt-Thomé (Aalto-yliopisto): Kohti interkulttuurisuutta? Esimerkkejä yhteiskehittelyhankkeista turvapaikanhakijoiden kanssa.
klo 9.15. IDBM projektiryhmä (Aalto Global Impact): Jonna Härmävaara, Saara Nyyssölä, Oona Casalegno, Yunkun Niu, Emilio Zamudio Murillo & ohjaajana Teija Lehtonen: Turvapaikanhakijasta yrittäjäksi

Kaupunkiakatemia on Helsingin yliopiston, Aalto-yliopiston ja Helsingin kaupungin uudenlainen yhteistyömuoto ja -verkosto, joka yhdistää monitieteisen tutkimuksen, opetuksen ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kaupunkitutkimuksen alalla. Kaupunkiakatemian aamukahvit on  kuukausittain järjestettävä rento seminaarityyppinen verkostoitumistilaisuus Laiturilla (Narinkka 2, Helsinki). Tilaisuudet koostuvat ajankohtaisiin teemoihin liittyvistä alustuksista ja vapaasta keskustelusta. Tarjolla on kahvia ja kevyttä aamupalaa. Tilaisuus on kaikille avoin, ja siihen voi osallistua sopivilta osin oman aikataulun puitteissa. Virallisen ohjelman jälkeen Laiturille voi jäädä keskustelemaan ja verkostoitumaan klo 11:een saakka.

Lisätietoja tilaisuudesta:

Lisätietoja antavat:

Ida Björkbacka, Helsingin kaupunki
ida.bjorkbacka@hel.fi, puh. 040 336 1659

Salla Jokela, Kaupunkiakatemian koordinaattori
salla.jokela@helsinki.fi, puh 050 448 9190

Mikko Särelä, Aalto-yliopisto Living+
mikko.sarela@aalto.fi, puh. 050 566 1232

Kutsua saa levittää eteenpäin!