Tutkimuksesta tuloksia Kaupunkiakatemian aamukahveilla

Kaupunkiakatemian helmikuun aamukahvien teemana oli ”tutkimuksesta tuloksia”. Tilaisuuden aluksi Ida Björkbacka Helsingin kaupungilta kertoi korkeakouluyhteistyön malleista kaupungin näkökulmasta. Suurimmat odotukset kohdistuvat tällä hetkellä Kaupunkiakatemiaan, jossa kaupungin ja yliopistojen vuorovaikutukseen panostetaan voimakkaasti.

IMG_5001

Björkbackan mukaan hyvää yhteistyötä on tehty aikaisemminkin. Hyvä esimerkki tällaisesta yhteistyöstä on vuosina 2000–2015 toiminut Innovatiivinen kaupunki -ohjelma, jonka puitteissa syntyneiden hankkeiden pariin Annukka Jyrämä johdatteli yleisön.

IMG_5004

Matti Lehtonen esitteli Pääkaupunkiseudun sähköautoinfrastruktuuri -hanketta, jossa on kehitetty uusia konsepteja sähköautojen latauspisteille. Hankkeesta on syntynyt Liikennevirta Oy -yritys, jolla on toimintaa jo useassa maassa.

Marketta Kyttä tutustutti yleisön Kokemuksellisen paikkatiedon kerääminen ja hyödyntäminen kaupunkisuunnittelussa -hankkeeseen. Tämän hankkeen tuloksina on syntynyt paikkatieto-ohjelmistoja sekä Mapita Oy -yritys, jonka palveluja hyödynnetään paljon Helsingin kaupungin suunnittelussa.

IMG_5009

Viimeisessä alustuksessa Ira Verma ja Tarja Närvänen kertoivat Ikääntyneiden asuinympäristöt, palvelut ja hoiva -hankkeesta, joka on tuottanut parannuksia palvelutalojen viihtyvyyteen esimerkiksi taideteosten ja sisustuksen avulla.

IMG_5015

Esitykset innoittivat yleisön keskusteluun, jossa pohdittiin muun muassa sähköautoilun tulevaisuutta sekä paikkatiedon keräämistarpeita ja mahdollisuuksia. Kaikissa esitellyissä hankkeissa on ollut mukana runsaasti kumppaneita, ja hankkeiden tuloksia hyödyntävät osapuolet ovat osallistuneet niihin aktiivisesti. Kokemukset Innovatiivinen kaupunki -ohjelmasta osoittavat, että yrittäjyystoiminnan synnyttäminen hankkeesta vaatii oikeata ajoitusta, oikeiden ihmisten mukana-oloa ja onnellista sattumaa.

Kiitämme sydämellisesti kaikkia mukana olleita!

Helmikuun aamukahvien esitykset ovat ladattavissa täältä.