Kansainvälisen harjoittelijan ohjaaminen on silmiä avaava kokemus

Kielikeskus on ollut mukana Helsingin yliopiston kansainvälisten maisteriohjelmien opiskelijoille suunnatussa harjoitteluohjelmassa jo useamman vuoden. Niin myös vuonna 2022. Ohjelma tarjoaa kansainvälisille opiskelijoille mahdollisuuden tutustua suomalaiseen akateemiseen työkenttään Helsingin yliopiston eri yksiköissä. Harjoittelu tukee kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä Suomessa ja antaa heille mahdollisuuden päästä sisään harjoitteluyksikön toimintatapoihin ja tehtäviin. Kielikeskuksessa harjoittelijat sijoittuvat Opetuksen ja oppimisen tuki -yksikköön. Harjoittelu toteutetaan aina syyslukukaudella ja kestää 4 kuukautta. Harjoittelija on 50 % -työsuhteessa, jolloin aikaa jää myös opinnoille.   

Vaikka Kielikeskus on monikielinen- ja kulttuurinen opetuksen työyhteisö, on kansainvälisen työharjoittelijan saaminen omaan työyksikköön aina uudenlainen ja silmiä avaava kokemus. Kansainvälisen harjoittelijan ohjaaminen haastaa tarkastelemaan oman yksikön toimintaa ja työkulttuuria sekä omaa työskentelyä uudella tavalla. Harjoittelijan läsnäolo muuttaa niin omaa kuin koko yksikön työskentelyä. 

Harjoittelija tulee yksiköstä riippumatta aina osaksi koko Kielikeskusta. Harjoittelijan toivottaminen tervetulleeksi niin henkilöstön kokouksiin, tilaisuuksiin kuin koulutuksiinkin on tärkeää. Verkostoituminen työyhteisön sisällä on keskeinen asia harjoittelussa. Harjoittelijalla on mahdollisuus muodostaa oma asiantuntijoiden verkostonsa, jonka pariin voi palata harjoittelun jo päätyttyäkin. Harjoittelija tarjoaa myös omalta osaltaan koko yksikölle mahdollisuuden kansainvälistyä. 

Katse omaan työskentelyyn ja yksikköön  

Toimin itse kansainvälisen maisteriopiskelijan ohjaajana 2022 hänen harjoittelussaan. Harjoittelijan saapuminen omaan työyksikköön herätti muun muassa seuraavia kysymyksiä: 

  • Kuinka työskentelemme mitä oikeastaan teemme? 
  • Kuinka kommunikoimme – kommunikoimmeko tarpeeksi? 
  • Työskentelemmekö liikaa – onko tehtävämme selkeästi organisoituja?
  • Kuinka kehitämme työtämme – ovatko sisältömme päivitettyjä?
  • Millainen on hyvä ohjaaja – olenko minä hyvä ohjaaja? 

Harjoittelija vaatii ohjaamista, apua ja läsnäoloa. Hänelle tulee antaa mahdollisuus tutustua työtovereihinsa ja hänelle on tehtävä selväksi, että työyhteisö on turvallinen, luotettava ja tukee harjoittelijaa. Harjoittelija ei ole koskaan yksin työtehtäviensä kanssa. Työtilan ja -laitteiden lisäksi harjoittelija tarvitsee heti alkuun perehdytyksen niin oman yksikkönsä työhön, koko työyhteisöön kuin omiin työtehtäviinsä.  

Oma työskentely ja työrytmi on mietittävä aina myös harjoittelijan mukaan niin, ettei hän jää yksin, vaan joku tiimistä on aina saavutettavissa ja apuna tarvittaessa. Turvallinen työympäristö muodostuu läsnäolosta, avoimesta viestinnästä, ohjauksesta, luottamuksesta ja rohkaisusta kysyä aina kun jokin asia askarruttaa. Ohjaajan tulee antaa aikaansa, jakaa osaamistaan ja olla läsnä.   

Harjoittelijat tarvitsevat tukea eri tehtävissä. Joillekin verkostoituminen tapahtuu luonnollisesti, toiset tarvitsevat siinä apua. Kehittämistyö Opetuksen ja oppimisen tuki -yksikössä on alati muuttuvaa ja joskus säleistäkin, tämä on tärkeä asia harjoittelijan ymmärtää. Harjoittelu tarjoaa oppimiskokemuksen tämän kaltaiseen työskentelyyn. 

Työtehtävät ja niihin ohjaaminen 

Harjoittelijalle sopivia työtehtäviä tulee pohtia etukäteen koko yksikön näkökulmasta. Harjoittelijan työnkuvaan on kuitenkin jätettävä väljyyttä hänen omien tavoitteiden ja toiveiden suhteen. On myös suositeltavaa miettiä jokin suurempi kokonaisuus harjoittelijalle, jonka pariin hän voi palata ja työstää omaan tahtiinsa. Harjoittelija tulee  tasavertaiseksi osaksi yksikön toimintaa, ei silpputehtävien tekijäksi. 

Kansainvälinen harjoittelija tuo mukanaan suuren voimavaran, opiskelijoiden vertaisen, jolla on tuoreita ja ajankohtaisia näkökulmia opiskeluun. Harjoittelijan omat vahvuudet ja osaaminen tarjoavat mahdollisuuden kehittää opetusta, opiskelijainkluusiota ja kansainvälisiä toimintoja. Harjoittelijan työtehtäviä suunniteltaessa on tärkeää kuulla harjoittelijaa, että hänen tavoitteensa harjoittelulle voivat toteutua. Harjoittelun tulee tarjota oppimiskokemuksia ja siitä tulee voida myös nauttia. 

Opetuksen ja oppimisen tuki -yksikössä harjoittelija on tehnyt muun muassa selvitystyön, jota hän esitteli kielikeskusyhteisölle Kielikeskusfoorumissa, osallistunut kurssiassistenttien ohjaukseen, järjestänyt itsenäisesti monikielisen työpajan opiskelijoille ja osallistunut Kielikeskuksen järjestämän opiskelijoiden hyvinvointitilaisuuden keskustelupaneeliin. 

Turvallinen kieliympäristö 

Kansainväliset opiskelijat, jotka hakevat Helsingin yliopiston harjoitteluohjelmaan ovat täällä opiskelemassa maisteriopinnoissa. Useimmat heistä ovat motivoituneita ja kiinnostuneita opettelemaan suomen kieltä. Harjoittelijalle on tärkeää tarjota mahdollisuuksia harjoittelunsa puitteissa harjoitella suomen kielen käyttöä erilaisissa tilanteissa. Turvallisen kieliympäristön luominen, sen sääntöjen avaaminen ja koko tiimin sitoutuminen näihin sääntöihin on keskeistä.  

Turvallinen kieliympäristö harjoittelijan kohdalla tarkoittaa turvallista tilaa, jossa harjoittelija voi käyttää ja harjoitella suomea sopivissa tilanteissa, joissa hänen ei tarvitse miettiä työtehtävien tai ohjeiden jäävän ymmärtämättä. Työtehtäviin liittyvät asiat, päätökset ja muut työn kannalta keskeiset asiat keskustellaan kaikille vahvalla, yhteisellä kielellä, yleensä englanniksi. Työskentely-ympäristön tulee olla ylipäätään turvallinen harjoittelijan kysyä, kommentoida ja keskustella. Kansainvälinen harjoittelija haastaa yksikön pohtimaan organisaation kielikäytänteitä kokonaisvaltaisesti, ei-suomenkielisen työntekijän ja opiskelijan näkökulmasta. 

Miten tulevaisuudessa 

Helsingin yliopiston tavoitteena on olla kansainvälinen ja monikielinen yliopisto. Englanninkieliset kansainväliset maisteriohjelmat tarjoavat ympäri maailmaa tulevien opiskelijoiden kouluttamisen, mutta opiskelijat tarvitsevat koko yliopistoyhteisön tukea työllistyäkseen Suomessa. Helsingin yliopiston kansainvälinen harjoitteluohjelma tukee kansainvälisiä opiskelijoita jäämään Suomeen töihin ja Kielikeskus on mukana harjoitteluohjelmassa jälleen ensi vuonna.
 

Nina Sulonen

Asiantuntija (kansainvälisyys ja ohjaus), kansainvälisen harjoittelijan ohjaaja