”Viesti ja voi hyvin” — Kielikeskuksen hyvinvointilupaus opiskelijoille

Hyvinvointi on ilmiönä moninainen ja hajanainenkin. Hyvinvoinnista huolehtiminen systemaattisesti edellyttää yhteistä ymmärrystä ja päämääriä sekä monen tasoisia keinoja tavoitteisiin pääsemiseksi. Kielikeskus antoi hyvinvointilupauksen opiskelijoille keväällä 2022, opiskelijoiden mielenterveyspäivänä. Lupauksen tehtävänä on konkretisoida hyvinvoinnin edistäminen kielikeskusopetuksen ja -toiminnan osana sekä viestiä opiskelijoille, että Kielikeskuksessa opiskelijan hyvinvointia tuetaan päämäärätietoisesti ja monimenetelmällisesti. Hyvinvointilupaus tukee kielikeskuslaisia merkityksellistämään, konkretisoimaan ja seuraamaan niitä tekoja, joilla opiskelijahyvinvointia luodaan ja ylläpidetään.  

Hyvinvointilupauksen otsikko on ”Viesti ja voi hyvin”. Otsikolla kielikeskuslaiset haluavat viestittää, että monikielisellä ja oppimista tukevalla vuorovaikutuksella on tärkeä merkitys hyvinvoinnin rakentamisessa.  Jokaisella on oikeus osallistua vuorovaikutukseen ja oppia.  

Kokonaisuudessaan Kielikeskuksen hyvinvointilupaus opiskelijalle kuuluu: 

  • Huomioimme: Sitoudumme ottamaan huomioon opiskelijan hyvinvoinnin saumattomana osana viestintä-ja kieliopetusta ja kehittämään opetusta tästä lähtökohdasta käsin.  
  • Kohtaamme: Järjestämme lukuvuosittain opiskelijan hyvinvointiin keskittyviä tapahtumia, joissa on mahdollista tavata opiskelijoita muilta kampuksilta, vertaisoppia ja -tukea, kotikansainvälistyä sekä viestiä monikielisesti sallivassa ja turvallisessa ympäristössä  
  • Kuuntelemme: Tiivistämme vuoropuhelua Kielikeskuksen ja opiskelijoiden välillä ja käymme aktiivisesti dialogia opiskelijoiden kanssa heidän hyvinvointiaan tukevista toimista. 

Pitkittynyt pandemia on haastanut opiskelijoiden jaksamista ja hyvinvointia. Entistä inklusiivisemmat, saavutettavammat ja turvallisemmat oppimisympäristöt ovat tärkeitä tavoitteita tukemaan jokaisen opiskelijan hyvinvointia yliopistoyhteisössä. Kielikeskuksessa nämä tavoitteet on pyritty ulottamaan opetussuunnitelmaan ja opetuksen kehittämiseen, viestintään, opiskelijoiden osallistamiseen sekä tapahtumiin. 

Kielikeskuksessa on tärkeää olla tietoinen niistä kielen- ja viestinnän oppimiseen liittyvistä ilmiöistä, jotka saattavat aiheuttaa opiskelijoissa huolta. Esimerkiksi esiintymisjännitys ja vieraan kielen puhumisen pelko ovat yleisiä tuntemuksia yliopistolaisen elämässä. Opettajien tulee olla näistä ilmiöistä tietoisia ja varmistua, että kaikki opiskelijat saavat turvallisia oppimis- ja onnistumisen kokemuksia.   

Opiskelijan hyvinvointilupaus ohjaa osaltaan Kielikeskuksen inkluusio- ja hyvinvointityötä tulevaisuudessakin. Lupauksen jokapäiväisen lunastuksen on tarkoitus jäädä pysyväksi tavaksi toimia. Lupaus on synnyttänyt uuden tavan edistää opiskelijahyvinvointia ja tarttua teemoihin, jotka ovat keskeisiä kieli- ja viestintäopintojen kontekstissa.  

Tässä jutussa Kielikeskuksen opettajat kertovat miten he huomioivat opiskelijoiden tarpeita opetuksessaan ja tukevat opiskelijoiden hyvinvointia kieli- ja viestintäopinnoissa. Englannin yliopisto-opettaja Edie Furniss esittelee erilaisia keinoja saavutettavuuden edistämiseen verkko-opetuksessaan. Tekstissään Furniss antaa konkreettisia esimerkkejä saavutettavuuden parantamiseen. Puheviestinnän yliopisto-opettaja Minna Lyytinen nostaa omassa jutussaan esille erilaisia oppimisen esteitä ja pohtii miten opettaja voi näitä esteitä kieli- ja viestintäopinnoissa pyrkiä purkamaan. Lisäksi asiantuntija Nina Sulonen kertoo Kielikeskuksen järjestämästä opiskelijoiden hyvinvointitilaisuudesta, jonka teemana oli inklusiivinen kielenkäyttö. Tilaisuudessa kuultiin muun muassa asiantuntijapuheenvuorot kielen merkityksestä vammaistutkimuksessa sekä monikielisyydestä Helsingin yliopistossa.