Kirjoitusprosessin vaiheet

Kirjoitusprosessin vaiheet

 

Aineistoesimerkit: https://yle.fi/uutiset/3-11308118. Luettu 25.5.2021.

Suunnittele tekstiäsi

  1. Ideoi sisältöä. Valitse itsellesi sopiva tapa:
    • ajatuskartta
    • listaus
    • mitä mieleen tulee -minuuttikirjoitus.
  1. Rajaa tekstisi näkökulma:
    • Matkailu – liian laaja aihe
    • Matkailun vaikutukset ilmastoon – rajattu aihe
  1. Suunnittele tekstisi rakenne:
    • Numeroi ideointipaperiisi, missä järjestyksessä käsittelet asiat.
    • Listaa kappeleiden pääajatus.

Käytä aineistoa

Valitse rajaamaasi näkökulmaan sopiva aineisto. Jos mikään aineistoista ei sovi näkökulmaasi, muokkaa näkökulmaa niin, että aineisto liittyy siihen.

  1. Lue valitsemasi aineisto tarkasti.
    • Alleviivaa aineistoista kohdat, jotka käsittelevät näkökulmaasi.
    • Tee muistiinpanoja.
  1. Mieti aineistoa valitsemasi näkökulman kannalta:
    • Mikä on aineiston pääväite tai teema?
    • Mitä asioita sinun kannattaa ottaa aineistosta esille omassa esseessäsi?
    • Miten kerrot aineiston sisällöstä?
    • Mitä referoit?
    • Mitä siteeraat?
  1. Kun hyödynnät aineistoa, kerro lukijalle, mistä tiedot ovat peräisin. Älä nappaa aineistoista yksittäistä sitaattia vaan esittele omin sanoin 2–4 virkkeellä, mitä aineisto käsittelee.

Sara Rigatell kirjoittaa uutisessa Kalliita lentoja, koronapasseja, kuumemittausta (Yle 18.4.2020), kuinka koronapandemia tulee muuttamaan radikaalisti matkailua: Maailma pienenee, sillä rajattomaan matkailuun ei ole enää paluuta, koska lentojen hinnat nousevat ja monet varmasti pelkäävät saavansa matkalta viruksen. Myös erilaiset terveystodistukset tulevat hankalaoittamaan matkustamista. Kaiken tämän seurauksena hän arvioi lähimatkailun lisääntyvän.

  1. Keskustele aineiston kanssa:
    • Mikä on aiheesi ja mistä näkökulmasta aiot käsitellä sitä? Listaa omat ajatuksesi.

Aihe: ilmastonmuutos ja matkailu.

Näkökulma: Miten minä voin hidastaa ilmastonmuutosta omilla matkavalinnoillani?

    • Mitä aineistot sanovat aiheesta? Vertaa kunkin aineiston näkökulmaa omaan näkökulmaasi.

Aineisto

Näkökulma

Koronapandemia lopetti ulkomaanmatkailun. En matkustanut ulkomaille korona-aikana.
Turismi palautuu hitaasti, ensin Euroopan sisällä. Ennen koronaa haluttiin matkustaa kauas muihin maanosiin, nyt Eurooppa ja kotimaa kiinnostavat myös minua.
Ihmisten käyttäytyminen on muuttunut. Olen viihtynyt mökillä ja matkustanut myös kotimaassa uusin silmin.
Matkailun väheneminen on hyvä asia ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Junassa matkustaminen on kivaa, koska maisemia näkee myös matkan aikana. Ehkä lähden Eurooppaan junamatkalle.
Matkustaminen kallistuu tulevaisuudessa. Lentomatkat kallistuvat varmasi, mutta junalippu opiskelijahinnoin saattaa sopia budjettiini.
    • Missä olet samaa mieltä aineiston kanssa ja missä eri mieltä? Merkitse kohdat plussilla (+) ja miinuksilla (–) aineistoon.
    • Mitä asioita aineisto ei ota lainkaan esille? Miksi?

Viittaa aineistoon

Kun viittaat pohjatekstiin ensimmäisen kerran, kerro lähdetiedot: kirjoittaja, tekstilaji, teoksen nimi sekä ilmestymisaika ja -paikka.

Sara Rigatell kirjoittaa Ylen uutisessa Kalliita lentoja, koronapasseja, kuumemittausta (18.4.2020), kuinka matkustaminen todennäköisesti tulee kallistumaan.  

Seuraavalla kerralla pelkkä kirjoittajan sukunimi riittää. Etunimellä ei viitata kirjoittajaan.

REFEROINTI

Johtolause + että-lause jossa kerrot sisällön omin sanoin.

Rigatell huomauttaa myös, että korona-aikana ihmiset ovat tulleet epäluuloisiksi toisiaan kohtaan, koska jokainen vastaantulija saattaa olla tartuttaja. 

Muista käyttää erilaisia verbejä: sanoo, kirjoittaa, huomauttaa, toteaa, ihmettelee, väittää, vaatii. Näin jo johtolause sisältää informaatiota. Vertaa ero:

Rigatell toteaa, että …

Rigatell huomauttaa, että …

Rigatell kummastelee, miksi …

SUORA LAINAUS

  1. Johtolause + lainattu lause

Ylen uutisessa Ulkopoliittista instituuttia johtava Mika Aaltola toteaa:

”En ehkä haaveilisi Tyynenmeren saarilomista kovinkaan nopeasti.”

  1. Lainattu lause + johtolause

”En ehkä haaveilisi Tyynenmeren saarilomista kovinkaan nopeasti”, toteaa Ulkopoliittista instituuttia johtava Mika Aaltola Ylen uutisessa.

  1. Lainattu lause + johtolause + lainattu lause

”Esimerkiksi Etelä-Euroopan talouksille turistit ovat äärimmäisen tärkeitä”, huomauttaa Aaltola mutta toteaa samassa haastattelussa: ”Rajattoman maailman ajat taitavat olla ohi.”

  1. Johtolause ja osittain lainattu lause

Aaltola kysyy, millä perustella matkustamista rajoitetaan tai sallitaan: ”Ovatko bisnessyyt, perhesyyt ja vapaa-ajan syyt yhtä arvokkaita – –?”

Kaksi ajatusviivaa on merkkinä siitä, että lainaus on katkaistu.

  1. Nosto pohjatekstistä lainausmerkkeihin

Koronanjälkeisenä aikana ”muukalaiskammo” saattaa nostaa päätään ja ihmiset alkavat vältellä toisiaan kuten pahimpana korona-aikana.

Kovin trendikkäältä näinä aikoina ei myöskään kuulosta ”piipahdanpa viikonloppuna Hampurissa”.

Voit siis nostaa lainausmerkkien sisään olennaisimman pohjatekstistä oman lauseesi osaksi. Näin vältyt pitkiltä sitaateilta.

MUISTA:

Sitaatti ei saa olla liian pitkä. Sen tulee sisältää vain oleellinen eli sitaatin asiaa ei voi muuten sanoa kuin ”kirjoittajan kielellä”.

HUOMAA:

Runon siteeraaminen

Huomaa poikkeava välimerkitys sitaatin lopussa, koska sitaatti on runosta, jonka säkeen lopussa ei ole pistettä.

Katri Valan Sininen ovi -runon puhuja toteaa: ”Sinun sininen ovesi / on minulle tie kaikkeen”.

Sitaatin osan upottaminen referointiin

Kirjallisuussitaateissa ei aina tarvita pitkää sitaattia vaan pelkkä muutaman sanan lainaus riittää.

Huomaa, että upotus jää varsinaisen virkkeen sisään ja loppumerkki tulee vasta sen jälkeen.  

Katri Valan Sininen ovi -runon puhuja kuvaa sinisen oven olevan ” – – tie kaikkeen, / mitä ei ole”.

Dostojevski kuvaa inhorealistisesti, miten köyhä ylioppilas murhaa katalan koronkiskurieukon iskemällä ”kaikin voimin kerran ja toisen, yhä hamaralla ja yhä päälakeen”.

Kirjoita tekstisi

  1. Keksi aloitus, jossa näkökulmasi tulee esille: väite, sitaatti, omakohtainen kokemus, havainnollinen esimerkki.

Lensimme koko perhe neljä kertaa vuodessa, milloin Thaimaahan milloin Espanjaan. Loma ja aurinko kuuluivat yhteen vuodenajasta riippumatta. Lähes kahteen vuoteen emme ole matkustaneet Suomen rajojen ulkopuolelle koronan takia. Sen sijaan vuokrasimme viime kesänä mökin Näsijärven rannalta.

  1. Esitä käsittelykappaleissa mielipiteitäsi, pohdi, anna esimerkkejä ja tee päätelmiä. 

Ensimmäinen käsittelykappale:

Olin ensin kauhuissani, pitääkö minun lusia jossain mökissä koko loma. Ei sähköä, ei yhteyksiä. Ympärillä olisi vain oma perhe. Loman ensimmäiset päivät ottivat koville, mutta sitten aloin viihtyä. Onneksi olin ottanut Jopon mukaani.

Toisen käsittelykappaleen ensimmäinen virke:

Eräänä kauniina kesäkuun aamuna jopoilin kyläteitä sinne tänne ja osuin luomumaatilalle.

  1. Keksi lopetus, jossa teet johtopäätöksen, lyhyen koonnin tai herättelet lukijan omat ajatukset.

Totta kai matkustamme tulevaisuudessa myös Suomen rajojen ulkopuolelle, meillähän on sukulaisiakin Italiassa. Kuin pakotettuna nautin nyt kuitenkin uusin silmin Suomen luonnosta ja vuodenajoista. On hienoa seurata, kun järvi jäätyy syksyllä tai jäät lähtevät keväällä. Nämä kokemukset kuormittavat osaltamme luontoa vain sähköautomatkan verran.

  1. Keksi tekstin näkökulmaa ja sisältöä kuvaava otsikko. Mieti otsikko lauseena (väitteenä), vaikka lopullisesta otsikosta jättäisitkin predikaattiverbin pois.

Lentokoneella safarille vai sähköautolla eläintilalle?

Hio tekstiäsi

  1. Lue tekstisi huolellisesti alusta loppuun mielellään useita kertoja. Lue se myös ääneen.
  2. Tarkista tekstisi rakenne:
    • Onko tekstissä ns. juoni eli liittyvätkö kappaleet toisiinsa?
    • Tuleeko näkökulma esille?
    • Onko aloitus kiinnostava?
    • Jääkö lopetus mieleen?
    • Pysyykö kappale yhdessä asiassa?
    • Onko kappaleen pituus sopiva, 3–6 virkettä?
    • Onko kappaleiden välillä silta?
    • Onko tekstissäsi punainen lanka eli näkyykö siinä valitsemasi näkökulma?
  1. Hio tekstin tyyliä:
    • Poista toistoa.
    • Poista puhekielisyyksiä, ellei kyse ole tietoisesta tyylivalinnasta.
    • Keksi ilmauksille synonyymeja, jotta saat kieleen vaihtelua.
    • Vaihda tylsät ilmaukset värikkäisiin.
    • Korvaa kokonaistyylistä poikkeavat ilmaukset kokonaisuuteen sopivilla.

Tarkista tekstisi kieliasu

(www.kotus.fi, www.kielitoimistonohjepankki.fi)

  1. isot ja pienet alkukirjaimet
  2. yhdyssanat
  3. pilkut pää- ja sivulauseen välissä
  4. lainausmerkkien käyttö
  5. lauseenvastike

Kun olin saanut äidiltäni tekstarin, lähdin häntä vastaan. > Saatuani äidiltäni tekstarin lähdin häntä vastaan.

Lauseenvastiketta ei eroteta pilkulla, koska se on osa sitä lausetta, johon se on upotettu.

  1. pronominien käyttö

Koira katsoi minua (kirjoittaja) anovin silmin hississä. Se (koira) oli haistanut, että kassissani herkkuja. Naapuri piti tiukasti remmistä kiinni lemmikkiään, joka (koira / lemmikki) rimpuili kohti kassiani. En ollut koskaan puhunut koiranomistan kanssa, koska tämä (naapuri / koiranomistaja) vaikutti ujolta ja käänsi aina päänsä pois, kun yritin tervehtiä.

Tarkista korrelaatit eli sana, johon pronomini viittaa.

  1. sijamuodot: paikallissijan sijaan genetiivi, partitiivi tai nominatiivi

muistomerkki vapaudelle > vapauden muistomerkki

pitsa kahdella täytteellä > pitsaan kaksi täytettä / pitsa ja kaksi täytettä / pitsa, jossa on kaksi täytettä

odotan mielenkiinnolla > olen kiinnostunut

  1. rektio

Verbi vaatii tietyn sijamuodon:

Pidän hänestä (elatiivi) mutta rakastan sinua (partitiivi).

Näytät hyvältä  (ablatiivi) ja uskon sinuun (illatiivi).

  1. kongruenssi

toimittaja kirjoittaa / toimittajat kirjoittavat

Helsingin Sanomat kirjoittaa (nimi monikollinen, mutta tarkoittaa yhtä)

housut ratkesivat, sakset leikkaavat (tarkoite yksiköllinen, joten mielletään monikoksi)

  1. passiivi

me mennään > me menemme / mennään (joko passiivi tai aktiivi)

ei oltu menty > ei ollut menty (pluskvamperfekti, varo kaksoispassiivia)

 

Tarkista säännöt Kielitoimiston ohjepankista (http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/).