Vecka 5

Buffert analyser

Under den femte veckans föreläsning så gick vi inte direkt igenom någon ny teori utan började istället direkt med att göra olika buffert analyser. Först så gjorde vi en buffert kring vägarna i den karta vi hade börjat ritat på under föra veckans föreläsning och efter det så fick vi självständigt fortsätta med uppgifter kring samma ämne.

Buffert verktyget kan användas för att analyser många olika saker. Sådant jag kom att tänka på som användningsområden är bland annat att hålla koll på hur långt olika föroreningar eller miljögifts sprids samt att uppskatta utspridningen av olika djur eller växtarter. Buffert analyser kan säkerligen också användas när man funderar på till vilka centrum folk från olika områden rör sig till eller liknande. Under föreläsningen så gjorde vi också en buffert analys för att ta reda på hur många personer som påverkades av ljudet från olika flygfält (bild 1 och 2) samt över hur stor andel av befolkningen som bodde i närheten av stationer för kollektivtrafik.

QGIS verktyg

Veckans självständiga uppgifterna kändes rät så svår eftersom jag ännu känner mig osäker i användningen av QGIS. Jag tror att mitt problem med användningen med programmet är att jag inte vet var jag ska börja när jag får en uppgift eftersom jag inte är tillräckligt bekant med de olika verktygen än. Trotts att jag hänger med på föreläsningarna och får gjort de kartor som kursen kräver så minns jag inte de olika verktygen och des funktioner. Jag tror att mina problem med att minnas de olika verktygen till stor del beror på språket eftersom jag istället för att fokusera på vad som sägs om verktygen bara fokuserar på att följa de steg som tas för att uppnå slutresultatet. Hur man bäst lär sig av föreläsningarna tar Laura Siltala upp is sin blogg detta refererar ytterligare Armida wanström till i sin blogg på svenska tack vare vilket jag också kunde ta del av materialet i Lauras blogg. Det som både Laura och Armida för fram är hur man lär sig effektivare genom att själv testa sig fram än genom att kopierar det som görs. Jag  tror själv också att jag skulle lära mig mera om jag experimenterade lite mera, men det känns väldigt svårt med tanke på språket.

Bild 1, buffert analys runt gamla Malm flygplatts.
Bild 2, buffertanalys runt Helsingfors, Vanda flygplatts.

Trotts att jag ännu känner mig osäker i användningen av QGIS så finns det en del verktyg som jag känner att jag greppat användningen av. Bland dessa verktyg finns sådant som buffert verktyg, selection verktyg och verktyg för att räkna i attributdatatabeller. I detta skede tycker jag dock mest om arbetet med kartorna när man får fundera på färger, intervaller och det mera estetiska.

Tabell över resultaten av veckans självständiga uppgifter:

Uppgift 1
Helsingfors Vanda flygfält
Antal personer som bor Inom 2km av flygfältet 11202
Antal personer som bor Inom ljud zon 65dB 303
Andel personer som bor Inom 2km från Helsingfors och i ljud zon 65dB (%) 0,0033
Antal personer som bor Inom ljud zon 55dB eller högre 11923
Antal personer som skulle påverkas av upp till 60dB av flygplansljud ifall att man ändra landningsväg 27125
Gamla Malms flygfält
Antal personer som bor Inom 1km av flygfältet 8938
Antal personer som bor Inom 2km av flygfältet 57496
Stationer