Tässä meidän ryhmämme ajatuksia kurssista yhtenäiseksi tekstiksi koottuna.
Kurssin alkaessa koki yksi jos toinenkin meistä olevansa hieman hukassa kurssin sisällön ja toteutuksen suhteen. Aivan alussa kurssi vaikutti hieman sekavalta, ainakin kokonaiskuvan hahamottaminen oli aluksi vaikeaa. Ohjeistuskaan ei alussa selkeyttänyt kokonaisuutta meidän mielestämme, joten kurssi alkoi meidän osaltamme hieman epäselvissä tunnelmissa. Myöskin meidän ryhmällemme valikoitunut aihealue, hiljainen tieto, tuotti aluksi enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Meidän ryhmämme ensimmäinen tapaaminen kuluikin lähinnä keskultaessa siitä, miten kukin hiljaisen tiedon käsitti ja miten se tässä tietyssä kontekstissa määritellään. Yhteisesti koimmekin hiljaisen tiedon aiheena hyvin haastavaksi.
Kurssilla koimme erittäin hyödylliseksi ja kiinnostavaksi kurssin sisällön, jossa tutkittiin tutkimista ihan perusteellisesti alusta loppuun asti. Ymmärryksen kasvaminen tutkimuksen tekemisestä pala palalta oman aiheen näkökulmasta tarkasteltuna oli meidän ryhmämme mielestä hyvin opettavaista. Sisältö oli jaettu hyvin omiin pieniin toimiviin kokonaisuuksiin. Tämä mahdollisti oman aihealueen ja tutkimuksen tekemisen pohtimisen ja tutkimisen hyvin laajasti ja kattavasti. Moni meistä kokeekin kurssin hyödylliseksi tulevaisuuden kannalta, koska meille on karttunut tietoa monipuolisesti tutkimuksen tekemisen eri vaiheista. Samalla tavalla käsityksemme ja tietomme hiljaisesta tiedosta karttuivat ja lisääntyivät kurssin edetessä. Matkan varrella ryhmämme oppi tasaiseen tahtiin koko ajan uutta. Siinä, missä koimme kurssin alussa aiheemme vaikeasti määriteltäväksi, kurssin loppuessa huomasimme tietävämme hiljaisesta tiedosta ja sen määrittelemisestä yhtä sun toista. Uskomme, että tästä kurssista tulee olemaan hyötyä pitkälläkin tähtäimellä, esimerkiksi kandityön kirjoittamisessa.
Koimme ryhmämme kanssa itse ryhmätyöskentelyn hyväksi, koska ryhmästä sai tukea ja apua tarvittaessa, esimerkiksi jos oma ymmärrys ei vain riittänyt jonkin asian kohdalla, saattoi muulta ryhmältä kysyä apua. Ryhmätyöskentely mahdollisti myös erilaisten näkökulmien näkymisen matkan varrella keskusteluissa ja pohdinnoissa. Jos kurssi olisi pitänyt suorittaa yksin ilman ryhmän tukea, olisi kurssi ollut huomattavasti raskaampi ja varmasti vaikeampi. Ryhmässä tehtävien tekeminen ja pohtiminen oli mielenkiintoista ja mukavaa.
Tutkijatapaaminen ja tutkijatentti olivat ryhmämme mielestä hyvin mielenkiintoisia ja opettavaisia molemmat. Tutkijatapaaminen mahdollisti vaikeiksi ja ymmärtämättömiksi jääneiden kohtien selvittämisen tutkijan avulla. Tutkijatapaaminen auttoikin hahmottamaan hiljaisen tiedon käsitettä. Tutkijatentin koimme ryhmämme kanssa haastavaksi lähinnä kysymysten keksimisen suhteen. Oli hyvin haastavaa koittaa keksiä kysymyksiä tutkimuksesta, jossa jokainen kohta oli kattavasti määritelty ja selitetty. Tutkijatentti oli mielenkiintoinen ihan oman aiheemme kannalta, mutta myös varjoryhmämme aiheen kannalta. Osa meistä, ainakin allekirjoittanut, innostui varjoryhmän tuntkimuksesta sen verran, että mahdollisesti etsii sen käsiinsä itsekkin. Muutenkin kurssilla olemme ryhmän kanssa pitäneet luennoista, joilla on päässyt tutustumaan muidenkin ryhmien aiheisiin ja tutkimuksiin heidän johdollaan.
Kehittämisehdotuksiakin on syntynyt ryhmämme keskuudessa kurssiin liittyen. Ensimmäisenä mietimme mahdollisuutta valita tutkimuksen aihealue itse valittavana olevien aiheiden joukosta. Kurssi on kuitenkin pitkän ja vaativa ja oman aihealueen parissa tulee vietettyä useampikin tunti, joten meistä olisi mielekästä päästä itse valitsemaan aihe. Koemme myös, että motivaation kannalta aiheen itse valitsemisella olisi vaikutusta. Onhan se tosiasia, että kurssiin motivoituminen on huomattavasti helpompaa, jos kokee aihealueen itselleen mielekkääksi. Eikä tämä tarkoita, ettemmekö me ryhmänä olisi kokeneet aihettamme mielenkiintoiseksi, päinvastoin! Toisena kehittämisehdotuksena mietimme tutkijatentin rakenteeseen pientä muutosta. Olisimme toivoneet, että varjoryhmänä toimiessamme olisimme päässeet myös esittämään kysymyksiä toisen ryhmän nimikkotutkijalle. Vaikka meillä ei ollutkaan kokonaisvaltaista käsitystä toisen ryhmän tutkimuksesta, tutkijatentissä pääsi hyvin mukaan aiheeseen ja kuunnellessa toisen ryhmän esittämiä kysymyksiä, heräsi meilläkin ryhmän keskuudessa kysymyksiä. Tutkijatentissä voisi olla siis myös varjoryhmällä mahdolisuus esittää tutkijalle kysymyksiä.
Kaikinpuolin kurssi on ollut ryhmämme mielestä hyvin opettavainen, mielenkiintoinen ja sopivalla tavalla haastava. Kurssin monipuoliset tehtävät ovat motivoineet pohtimaan ja tutustumaan syvällisemmin aiheeseen kuin mitä pelkkään tenttiin päntätessä. Ryhmämme sivuaineopiskelijat ovat todenneetkin, että samanlainen kurssi tulisi olla jokaisella tiedekunnalla!
Kiitoksia kaikille hyvästä kurssista! 🙂