Suomen peruskoulutko eriarvoisia? Eivätkö kaikki olekaan samalla viivalla? Tämä lööppi kohututkimuksen tuloksista herätti kasvatustieteiden yhdeksässä pääaineopiskelijafuksissa ja yhdessä sivuaineopiskelijassa paljon eriäviä mielikuvia, mutta kaikkia yhdisti kiinnostus hurjalta kuulostavaan väitteeseen. Koulujärjestelmämmehän on huippuluokkaa ja Suomi jos mikä tunnetaan tasa-arvoisesta peruskoulutuksestaan. Tämä tutkimus kuitenkin väittää, että näin ei olisi. Onko se mahdollista?

Education-in-Finland-300x279

Ryhmämme ensimmäinen tapaamiskerta aiheutti melkoisen mielipidevyöryn. Mitä muutakaan voi olettaa, kun kymmenen opiskelijaa yrittävät löytää ajatussekamelskasta yhden yhteisen punaisen langan, jota pitkin lähteä etenemään tässä projektissa. Lopulta ymmärsimme, että kaikkien kantava ajatus oli sama, mutta olimme lähestyneet aihetta kukin omasta näkökulmasta. Pitkän pohdinnan jälkeen saimme muotoiltua ongelman kahdeksi eri kysymykseksi:

1. Onko ongelmana se, että kouluvalinta eriarvoistaa kouluja ja siitä seuraa ihmisten eriarvoistuminen ja pitkällä tähtäimellä jopa luokkayhteiskunnan muodostuminen?

2. Ovatko ihmiset eri lähtöviivoilla peruskoulun jälkeen, ja voiko se johtua kouluvalinnasta ja sitä kautta koulujen eriarvoistumisesta?

Nyt kun kysymyksiä katsoo kirjoitetussa muodossa, huomaa, että ne pureutuvat samaan ongelmaan, mutta syy-seuraus-suhteet ovat erisuuntaiset. On hyvä, että ihmiset ajattelevat eri tavoin, koska silloin tulevina kasvatustieteilijöinä meillä jokaisella tulee olemaan omat lähtökohtamme tutkimuksiin: kaikkia kuitenkin tarvitaan. Toinen voi lähestyä kasvatustieteellistä kysymystä sosiologisesta näkökulmasta, toinen psykologisesta.

8 thoughts on “Kohututkimuksen karu sanoma: Viranomaisetkin myöntävät: Kouluvalinta eriarvoistaa!

1. Tästä on kiinnostavaa lukea jatkossakin! Muistaakseni ainakin koulujen eriarvoisuuteen liittyviä kysymyksiä jopa hieman sivuttiin pääsykoeaineiston yhteydessä. On kieltämättä erikoista, jos tasa-arvo ei toteudukaan, vaikka sitä yleensä korostetaan suomalaisesta koulujärjestelmästä puhuttaessa.

Kasimira/R1 yliopisto-opettajat

• Tämä on ollut ryhmässämme erittäinkin paljon esillä! Suomalaisen koulujärjestelmän lähtökohtana on kuitenkin taata kaikille samanarvoinen opetus ja lähtökohdat, ja näinhän ei kuitenkaan ole, jos jo peruskoluista löytyy koulujen välillä eriarvoisuutta.
      – Eriarvoiset

2. Tärkeä ja mielenkiintoinen aihe, tasa-arvon todellinen toteutuminen millä tahansa yhteiskunnan alueella on varmasti aina tutkimuksen arvoinen asia varsinkin kun kaikki juurikin olettavat, että sen toteutuminen Suomessa on jotenkin itsestään selvää.
    Tuntuu kyllä isolta voimavaralta ryhmänne sisäinen dynamiikka jota kuvasitte, erilaiset mielipiteet ja näkökulmat tuovat aina rikkautta kun kaikki osaavat kuunnella ja tulla vastaan myös! Seuraamme mielenkiinnolla 🙂

R8/Heikkoudet

• Kyllä, tasa-arvoisuus varsinkin koulutuksessa on mielletty varsin itsestään selväksi.
      Meidän ryhmällä kyllä paljon erilaisia näkemyksiä, mutta niinhän sen kuuluukin olla, että saa pohdittua aihetta mahdollisimman monelta eri kantilta!
      – Monica/Eriarvoiset

3. On mielnkiintoinen aihe, enkä yhtään epäile, etteikö kysymyksiä olisi muodostunut paljon! Itsellekin nousee muutamia kysymyksiä: Missä kohtaa kouluvalinta eriarvoistaa, toisen vai korkeakouluasteen yhteydessä (jollei molemmissa)? Aiheuttavatko valintaperusteet eriarvoisuutta ja jos, niin millä tavoin, pääsykokeilla vai aiemmilla arvosanoilla? Ja niin edelleen ja niin edelleen. Innolla odotan, mitä seuraa!

• Meidän tutkimuksessamme lähestyimme asiaa peruskoulutasolta. Ja tarkastelumme kohteena olivat KOULUT, eivät ihmiset. Eli miten se, että jotkut lapset valitsevat (vanhemmat valitsevat) oman lähikoulunsa sijasta kauempana olevan koulun, vaikuttaa koulujen eriarvoisuuteen, eli miten eriarvoisia koulut ovat kun tälläistä valintaa tapahtuu.
      Esittämäsi kysymykset ovat kyllä tärkeitä, mutta meidän tutkimuksessamme emme keskittynyt kuin alakouluikäisillä tapahtuvaan kouluvalintaan. Eriarvoisuutta tarkastelimme lähinnä esimerkiksi koulun ilmapiirin, opettajien viihtyvyyden, onko lasten mielestä heillä rauhallinen oppimisympäristö yms. kaltaisilla kysymyksillä, ja näin ollen jätimme arvosanat kokonaan pois vertailusta. Koimme että ne ovat huono mittari, eivätkä mittaa oikealla tavalla tutkittavaa asiaamme.
      Toivottavasti asia selkeni sinulle hieman!
      – Eriarvoiset

4. Mua vähän harmittaa ettei kaikkien ryhmien esityksiä tutkimussuunnitelmista nähnyt. Olisin mielelläni kuullut lisää opiskelijoiden tuottamia suunnitelmia, mutta ymmärrettävästi aikapaineet pakottivat jakamaan ison ryhmän puoliksi. Täytyy sitten täältä blogin puolelta lukea lisää teidän ajatuksia ja oivalluksia. Aihe on tosi mielenkiintoinen ja herättää varmaan ihan jokaisessa tunteita ja mielipiteitä. Helpottavaa kuulla, että muillakin oli ajatusten sekamelskaa eikä vain meidän ryhmällä pohtiessamme olemassa olon merkitystä. 😀

• Tämä oli kyllä harmi, ettei kaikkien esityksiä päässyt näkemään!
      Uskon, että kaikilla ryhmillä ollut ajatusten sekamelskaa! 😀
      Blogia seuraillen siis! 😉