Yliopiston opettaja on varmasti loistava pedagogi − vai onko?

IMG_9847

Hiljainen mumisija, pelottava huutaja, tasapaksu tiedonvälittäjä vai innostava puhuja? Istuessasi ensimmäisen kerran luennolle, et voi tietää millainen tyyppi ilmestyy luokan eteen ja kutsuu itseään opettajaksesi. “Pelkkä koulutus ei riitä tekemään yliopiston opettajasta pedagogia”  oli ryhmämme koonnut kohuotsikko, jonka totesimme jo alkumetreillä yhteen ääneen mielestämme paikkansa pitäväksi.

Esittelykierroksella kävi ilmi, että ryhmämme on eri ikäisiä ja eri taustaisia ihmisiä. Puolet meistä on pääaineopiskelijoita ja puolet sivuaineen.  Jasmin, Kasimira, Sipuliina, Virve ja Jemina opiskelevat pääaineenaan yleistä- ja aikuiskasvatustiedettä, Arto tietojenkäsittelytiedettä, Tuuli kotieläinten jalostustiedettä, Hanna uskontotiedettä, Emma espanjaa ja Outi kasvintuotantoa. Opiskelutaustat ja -historia vaihtelivat ryhmässä, mutta yhteistä kaikille olivat kokemukset eritasoisista luennoitsijoista, osa korkeakoulutasolta ja osa toisen asteen opettajista. Ensimmäinen kokoontuminen meni tutustumiseen, aiheen ihmettelyyn ja kokemusten jakamiseen. Saimme kuitenkin tehtäviä jaetuksi ja ajattelun käynnistetyksi seuraavaa tapaamistamme varten.

Toiselle kerralle ryhmämme saapui ajatukset koottuna. Lähdimme avaamaan moniselitteistä otsikkoa eri kanteilta, mikä on pedagogi, tarkoitetaanko yliopisto-opinnoilla tässä yhteydessä opettajan omia aineopintoja vai yliopistossa suoritettuja pedagogisia opintoja ja kenen näkökulmasta lähtisimme tutkimaan väittämää. Lopulta näkökulma saatiin muotoon: “vaikuttavatko yliopisto-opettajan pedagogiset opinnot opetuksen laatuun”. Oletamme, että lööpissä mainitulla koulutuksella tarkoitetaan opettajan oman alan koulutusta, eikä niinkään pedagogisia opintoja. Halusimme keskittyä pedagogisten taitojen arviointiin, sillä pedagogisia opintoja voi saada monelta eri taholta eikä kaikilla yliopiston opettajilla edes välttämättä ole pedagogista koulutusta.  Pedagogi ei myöskään ole suojattu nimike.
Ryhmässä viriää kiinnostavaa keskustelua ja koska olemme taustoiltamme kaikki niin erilaisia, on keskustelu monipuolista.  Pääsemme yhdessä ryhmänä varmasti hyviin lopputuloksiin!IMG_9833

4 thoughts on “Yliopiston opettaja on varmasti loistava pedagogi − vai onko?

  1. Erittäin mielenkiintoinen ja tärkeä tutkimusaihe! Itsellä kun varmasti monella muullakin on omakohtaisia kokemuksia opettajista joiden kohdalla miettii että mistäköhän muropaketista hän on pätevyytensä hankkinut. Saatte varmasti suurta etua noin monipuolisesta ryhmästä! Mielenkiintoista kuulla mihin tutkimussuunnitelmaan päädytte!

    Heini / kympin tytöt

  2. Kiinnostava aihe teillä! Kaikilla tosiaankin on varmasti kokemusta siitä, että pitkä ja laadukas pedagogien koulutus ei aina takaa laadukasta opetusta. Toisaalta oppijoita on erilaisia ja niin on opettajiakin eikä kaikkien tyyli välttämättä sovi kaikille oppia ja opettaa. Mielenkiintoista onkin nähdä se, kuinka voidaan mitata sitä millainen on hyvä pedagogi. Tällaista mittaria ei ole varmastikaan aivan yksiselitteistä luoda. Lisäksi uskoisin, että siihen oletko hyvä opettaja, vaikuttaa myös paljon opettajan oma motivaatio työhön. Puhuuko hän vaan läpi asiat, koska siitä hänelle maksetaan vai nauttiiko hän oikeasti työstään ja pyrkii varmistamaan, että kaikki oppivat.

  3. Valmennuskurssillani painotettiin hyvin selkeästi, että opettajana voi toimia vain yliopiston pedagogisen koulutuksen saanut henkilö. Aihe on tietenkin kiisteltävä, mutta pedagogiset opinnot eivät kuitenkaan tee automaattisesti hyvää opettajaa, kuten totesittekin. Opettajuus tunnutaan miellettävän nykyään pidemmälle kuin pelkkä akateeminen osaaminen. Kuulin kerran tapauksesta, jossa pienkylässä asuva opettaja saapui kouluunsa aina reilusti ennen työtuntiensa alkua, koska kävi avaamassa ovet ulkona kylmässä odottaville oppilaille. 🙂
    Hilla / Tutkijat paljaana

    • Hei, Hilla!

      Kiitos kommentistasi!

      Esityksemme yhteydessä tuli tänään ilmi, että yliopiston opettajilta ei tosiaan vaadita minkäänlaisia pedagogisia opintoja. Pelkkä teorian hallitseminen riittää. Tämän vuoksi tutkimusväite onkin hyvin mielenkiintoinen ja herättää varmasti paljon ristiriitaisia tunteita oppilaissa ja erityisesti itse opettajissa…

      Kivaa viikonloppua kaikille 🙂

      Tuuli/R1 Yliopisto-opettajat

Leave a Reply to Heini P Laukkanen Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *