Oppilaiden suusta

Halusimme tehdä tällä kertaa hieman erilaisen blogipostauksen. Haastattelimmetutkimuksemme aiheesta innostuneena kahta peruskouluikäistä oppilasta. Haastattelussa selvitimme oppilaille mieluisia ja epämieluisia kouluaineita. Yritimme siinä lyhyessä ajassa mitä haastateltavat jaksoivat (lahjuksien innoittamana) keskittyä, saada selville mikä mieluisesta aineesta tekee mieluisan, ja mikä taas vaikuttaa siihen, että jotkut oppiaineet eivät ole mieluisia tai niin kiinnostavia. Yritimme myös saada selville, oliko oppilaan vapaa-ajan harrastuksilla yhteyttä etenkin mieluisiin oppiaineisiin.

 

Haastattelu 1, poika 12v, 6.luokka

Mitkä ovat lempiaineesi koulussa?

  • Matikka ja liikunta

Miksi?

  • Matikka on kivaa ja liikunta on kivaa kanssa

Teetkö jotain siihen liittyvää vapaa-ajallasi?

  • Kyllä teen, harrastan jalkapalloa ja lasken kotona koska se liittyy aina johonkin juttuun ja siitä on hyötyä, pelaan matikkapelejä ja silleen.

Minkälainen on tyypillinen opptunti lempiaineessasi?

  • Pelataan futista tai juostaan. Matikassa opetellaan uusia asioita, en osaa sanoa kun tehään niin paljon kaikkee uutta.

Mikä oli numerosi viime todistuksessa näissä oppiaineissa?

  • Liikunta 9, matikka 9

Onko sinulla koulussa aineita, joista et pidä?

  • Äidinkieli

Miksi?

  • En osaa sitä yhtään, se on tyhmää en tykkää siit yhtään.

Teetkö jotain siihen liittyvää vapaa-ajallasi?

  • En tosiaan tee.

Minkälainen on tyypillinen opptunti inhokkiaineessasi?

  • Kaikkee jotain outoo kirjottamisjuttuu, jotain oikeinkirjottamisjuttuu, kaikkee tyhmää.

Mikä oli numerosi viime todistuksessa näissä/tässä oppiaineissa?

  • 7

Mikä vaikuttaa siihen että opetus ei ole kiinnostavaa?

  • En osaa sanoa mitä siel pitäis tehä et olis kiinnostavaa, tunneilla ei oo mitään tekemistä, on aina samanalaista ******. En ylipäänsä oo ikinä tykänny lauseitten kirjottamisesta tai jostain tollasesta.

 

Haastattelu 2, tyttö 13, 8.luokka

Mitkä ovat lempiaineesi koulussa?

  • varmaa köksä

Miksi?

  • no en mä tiiä se on vapaata ja tykkään siitä

Teetkö jotain siihen liittyvää vapaa-ajallasi?

  • no ruokaa, tykkään tehä sitä ja leipoa

Minkälainen on tyypillinen opptunti lempiaineessasi?

  • no opiskellaa jotai siihen liittyvii asioita ja tehään ruokaa

Mikä oli numerosi viime todistuksessa näissä oppiaineissa?

  • 9

Onko sinulla koulussa aineita, joista et pidä?

  • no varmaa joku fysiikka

Miksi?

  • no se on vaikeeta, vaikeinta on laskut ja tunneilla on niin tylsää koska ei kiinnosta

Teetkö jotain siihen liittyvää vapaa-ajallasi?

  • hahahah hyi en

Minkälainen on tyypillinen opptunti inhokkiaineessasi?

  • no en tiiä ollaan vaan ja opetellaan jotain typerii kaavoja, harvoin ees tehään mitää kokeita koska Sami (nimi muutettu) sytytti sen hatun tuleen ja ei saada enää tehä kokeita

Mikä oli numerosi viime todistuksessa näissä/tässä oppiaineissa?

  • seiska

Mikä vaikuttaa siihen että opetus ei ole kiinnostavaa?

  • en tiä, mikään ei saa siitä kiinnostavaa

 

Haastattelun tulokset olivat niiden sen suuntaisia kuin odotimmekin. Haastateltavien tuloksista voidaan päätellä, että harrastukset ja kiinnostuksen kohteet vaikuttavat kouluaineen kiinnostavuuteen. Toisaalta, olisi voinut vielä tarkentaa haastateltavilta, ovatko he vasta kouluaineista kiinnostumisen myötä aloittaneet tekemään siihen liittyviä asioita vapaa-ajalla.

Myös opettajalla voidaan päätellä olevan jokin merkitys oppilaan motivaatioon, sillä molemmat haastattelijat antoivat ymmärtää, että epämieluisten aineiden tunnit ovat olleet melko yksipuolisia, kun taas uudessa opetussuunnitelmassa nimenomaan korostetaan ilmiölähtöisyyttä ja oppiainerajat ylittäviä kokonaisuuksia.

bored

Tästä heräsikin liuta jatkokysymyksiä, joista muutamaan haluiaisimme kuulla teidän vastauksianne:

Miten aiemmin tiettyä ainetta kohtaan syntyneisiin kielteisiin mielikuviiin pystytään vaikuttamaan ja herättämään kiinnostus kyseistä ainetta kohtaan? Vai onko tässä vaiheessa peli jo menetetty?

Mikä teillä itsellänne vaikutti/ vaikuttaa siihen, että tietyt aineet eivät vain kiinnosta?

11 thoughts on “Oppilaiden suusta

  1. Olipa hauska idea! Itsekin muistan, että inhokkiaineeni perustuivat juurikin omaan huonoon menestykseen näissä aineissa.
    Oli mielenkiintoista lukea harrastusten vaikutuksista lasten suosikkiaineisiin. Olin tänään sijaistamassa kuudennetta luokkaa ja keskustelimme lasten toiveammateista. Suurimmalla osalla toiveammatti perustui juurikin harrastuksiin, joka tuli itselleni yllätyksenä! En itse koskaan ajatellut unelmien ammatin pohjautuvan harrastuksiini, enkä kyseistä ilmiötä muista esiintyneen myöskään kavereillani tai muulla lähipiirillä. Tästä heräsi kysymys, voisiko näitä harrastuksia jotenkin hyödyntää lasten mielenkiinnon säilyttämisessä kouluaineita kohtaan?
    Uskon, että opettajalla on suuri rooli oppilaan suhtaumisessa inhokkiaineisiin. Jos opettaja pystyy nostattamaan lapsen itsetuntoa oppiaineessa, voi oma kiinnostus ainetta kohtaan nousta.

    • Kiva kuulla Varmasti voisi, viimeksi tänään s2 opetuksessa oppilaat saivat palkintotarroja parilukemisesta harrastuksensa perusteella tehtyihin lukupasseihin, esim. jalkapallotarroja jalkapallomaaliin. Kovasti lisääntyi lukuinto, mutta tietenkin vaatii taas opettajalta paljon enemmän panostusta.

  2. Tosi kiva ajatus tehdä tällainen haastattelu! Löytyikö haastateltavat kadulta vai miten tämä toteutettiin?
    Uskon, että murrosiän kynnyksellä olevilla nuorilla alkaa helposti olla asenteita opettajia kohtaan. Kovaa kuria pitävä opettaja onkin ihan tyhmä eikä oppiaine “vois vähempää kiinnostaa”. Itsellä myös kaveripiiri vaikutti varsinkin yläasteella: koska ruotsilla ei tee yhtään mitään niin sehän sitten on inhottavaa ja ihan turha opetella. Kiinnostuksen puute näkyy huonoina koetuloksina, jotka eivät nostata halua panostaa kyseiseen oppiaineeseen. Voisikohan olla, että jos aineiden tehtävät olisivat enemmän omaan elämään liittyviä niitä olisi mielekkäämpää tehdä ja ne voisivat saada mielenkiinnon heräämään?

    Riikka/Fysiikan opettajat

    • Haastateltavat olivat minulle entuudestaan tuttuja nuoria. Koin että saan siten spontaanimpia vastauksia. Kuten jo aiemmassa kommentissa totesinkin, omien mielenkiinnon kohteiden yhdistäminen oppiaineeseen sekä miellyttävä opettaja ja sopivat opetusmetodit ovat varmasti erinoimainen yhdistelmä lisäämään kiinnostusta oppiaineeseen. Oppisin itsekin varmasti enemmän jos luentokurssin luennoitsija olisikin jokin tunnettu jenkkifutari, heh 😀 Olet oikeassa noista koetuloksista, että ne heikentävät kiinnostusta, jos ovat huonoja. Teki oikein pahaa ennen syyslomaa eräs tilanne, kun enkunope piti kolmosluokkalaisille ylläripistarit joiden paras tulos oli 6-. Siitä sitten kuhistiin koko loppupäivä. Niinkin helposti sitä motivaatiota tapetaan niiltä lahjakkailtakin oppilailta!

  3. Hieno idea! Vastauksista pomppasi heti esille, miten tyttöjen ja poikien vastukset menevät: pojat tykkäävät fyysisistä lajeista ja laskuista, kun taas tytöt nauttivat enemmän käsillä tekemisestä. Koulussa tapahtuva tyttöjen ja poikien erittely kun on ollut niin paljon esillä viime aikoina niin tässä juuri miettii, että onko tässä juuri tapahtunut tätä poikiin ja tyttöihin jakoa.
    Itsellä ainakin kiinnostukseen vaikutti opettaja ja myös jollain tapaa kavereiden vaikutus. Olihan se mukavampi mennä kavereiden kanssa samaan valinnaiseen ja jo se teki siitä aineesta mieleikästä:)

    • Kiitos vastauksestasi! Hyviä pointteja, tätä olemme myös omassa ryhmässä pohtineet ja varmastikin ystävillä ja muutenkin koulun rakenteilla ja yleisillä normeilla on tähän vaikutusta ja oppilaat usein asettuvat odotettuihin rooleihin.

      – Petra 🙂

  4. Hauska idea, että olitte toteuttaneet kyseisen haastattelun!
    Vastaukset eivät minullekaan tulleet yllätyksenä; niistä aineista pidetään, missä koetaan olevan hyviä ja pärjätään. Itselläni tämä on ainakin tullut esille varsinkin peruskouluaikoina, aineet joissa koin olevani hyvä, olivat kiinnostavampia. Itselläni myöskin opettajan rooli vaikutti; jos ei “kemiat” opettajan kanssa kohdanneet, tai opettajan opetustyyli ei mielestäni ollut innostava tai hyvä, vaikutti se myöskin siihen kuinka innoissaan uusia asioita oli oppimassa. Mielestäni olisikin siis tärkeää kiinnittää huomiota opetuksen laatuun ja siihen, että opetus olisi innostavaa, sillä se auttaa varmasti oppimisessa, vaikkei ainetta kovin mieleiseksi kokisikaan. Itselläni on kyllä myöskin kokemuksia toisinkin päin; vaikka opettaja ei olisikaan osannut olla tarpeeksi innostava, niin oma innokkuus on korvannut sen, ja aineessa kuitenkin pärjännyt.
    Tärkeää on ainakin itselleni ollut opiskelukavereiden tuki. Se, että on ollut muitakin joilla ollut haasteita joidenkin aineiden kanssa, on auttanut opiskelussa lukupiirien yms. muodossa.
    – Monica/Eriarvoiset

    • Kiitos vastauksesta!

      Kyllä, on erittäin yleistä, että pidetään niistä aineista joissa ollaan hyviä. Vertaistuki on myöskin tärkeää mutta monesti mennään myös kavereiden mielipiteiden mukana ja tämä voi vaikuttaa opiskelumotivaatioon eri aineissa. Toivottavaa tietenkin olisi, että opettaja olisi innostava ja kykenisi herättämään oppilaiden mielenkiinnon sellaiseenkin aineeseen jossa he eivät ole hyviä, opettajalla on tässä suuri rooli.

      – Petra 🙂

  5. Kiitos piristävästä postauksesta!

    Innostus ja motivaatio on ainakin omalla kohdallani ollut aina todella paljon opettajasta kiinni. Olen lapsesta asti ollut kiinnostunut historiasta. Yläasteen historian opettaja onnistui kuitenkin valitettavasti muuttamaan asennettani huonompaan suuntaan. Tunneilla opeteltiin ulkoa Euroopan karttoja eri vuosisadoilta ja meininki oli nimenomaan historiallista.. Kiinnostui hiipui nopeasti.

    Onnekseni lukiossa historian opettaja oli taas paljon parempi ja kiinnostus palasi. Aikuisiällä “huonompiakin” opettajia on oman kokemukseni mukaan ollut helpompi sietää, sillä opiskelu on vapaaehtoista ja työkaluja oppimiseen on kehittynyt eri tavalla.

    • Olen huomannut Tuuli täysin saman asian. Itselläni tämä tosin tapahtui englannin opiskeluun, enkä ole vielä tänä päivänäkään oppinut tykkäämään englannin opiskelusta.

      Mutta hienoa kuulla, että sait kiinnostuksesi historiaa kohtaan takaisin. Ja se on täysin totta, että nytkun on aikuinen ja opiskelu on vapaaehtoista on myös niiden inhottavampienkin aineiden opiskelu mukavaa. On täysin toisenlainen halu oppia!

      Suvi/R5

  6. Olen huomannut että omaan motivaatioon on (varsinkin ala-asteella) eniten vaikuttanut motivoimaton opettaja. Mieleeni tulee erityisesti neljänneltä luokalta ruotsinopettaja, jolta puuttui kyky kommunikoida ikäistemme lasten kanssa oikealla tavalla. Nelosluokalta lähtien olen inhonnut ruotsia, mutta viimeinkin siihen taisi tulla muutos – yliopiston ruotsinkurssin opettaja oli ihanan motivoiva, kannustava ja tunnilta käsitellyt aihealueet mielenkiintoisia! Eipä ole aikaisemmin tullutkaan ajateltua kuinka paljon opettajilla oikeastaan onkaan valtaa vaikuttaa.

    Jasmin/Yliopisto-opettajat

Leave a Reply to Tuuli Hakala/R1 Yliopisto-opettajat Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *