Asiaa aineistosta / Vertaisoppiminen digiympäristössä, ryhmä 8

Sara Sintosen, Maj-Britt Kentzin ja Lasse Lipposen tutkimuksessa (2017) tarkasteltiin vertaisoppimista digitaalisessa ympäristössä. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa on tarkasteltu kahden 5-vuotiaan pojan Minecraftin pelaamista.

Aluksi lähdettiin selvittämään ainakin seuraavia asioita: miksi tutkimuksen kohdejoukoksi valikoituneet pojat pelaavat Minecraftia, mikä Minecraftissa kiinnostaa ja koukuttaa sekä miten pojat saavat tietoa edetäkseen pelissä. Poikien pelisessio videoitiin ja videonauhaa tarkastelemalla havaittiin pelisessiossa vertaisoppimista. Tämän aineistosta tehdyn havainnon perusteella syntyi uusi, vertaisoppimista koskeva, tutkimuskysymys.

Tutkimuksen aineisto on kerätty syksyllä 2016. Aineisto on kokonaisuudessaan kerätty poikien kotona. Tutkimuksen aineistona ollut poikien videoitu pelisessio oli omaehtoinen ja tutkijoiden mahdollisuus aineiston keruuseen syntyi spontaanisti. Lukemamme artikkelin (Kentz ym., 2017) aineisto käsittää poikien pelisession videonauhoitteen (22:13 min). Lisäksi tutkimuksen yhteydessä on haastateltu poikia. Haastattelut on tehty videoinnin jälkeen. Haastattelua voidaan tässä yhteydessä luonnehtia keskusteluksi, sillä sen avulla pyrittiin tarkentamaan poikien videonauhoitteella käyttämiä termejä. Haastattelua ei siis käytetty varsinaisena aineistona, vaan niiden tarkoituksena oli tukea ja lisätä tutkijoiden ymmärrystä käytettävistä termeistä. Sen tarkoituksena oli. Jatkotutkimuksessa aineistoa kerätään videoinnin ja haastattelun lisäksi myös poikia seuraamalla.

Tutkimukseen osallistuneet pojat käyvät lastentarhaa, johon tutkijoilla ennestään oli kontakteja. Tutkijat olivat alun perin lähestyneet lastentarhaa muussa yhteydessä. Poikien kiinnostus Minecraftiin oli kuitenkin pantu merkillä ja sitä kautta kyseiset pojat valikoituivat tutkimukseen.

Aineiston keräsi kaksi tutkijaa. He analysoivat aineiston alustavasti. Kolmas tutkija kävi tutkimuksen läpi ikään kuin vertaisarvioiden sitä.

Esimerkki videoinnin käytöstä tutkimuksessa:

Tutkijat olivat päättäneet hankkia aineistoa videokuvaamalla poikia pelisession aikana. Aluksi poikia kuvattiin pelihetken aikana edestäpäin. Näin kyettiin esimerkiksi havaitsemaan poikien ilmeet pelin aikana. Kuvakulmaa päätettiin kuitenkin muuttaa niin, että videolle tallentui näkymä tietokoneesta ja tabletista. Oletamme kuvakulman muutoksen johtuneen pyrkimyksestä tallentaa poikien keskinäinen kommunikaatio pelin aikana.

Tutkimuksessa mahdollisuus aineiston hankintaan on siis tarjoutunut spontaanisti. Näkökulmaa on muutettu aineiston keruun aikana, jotta se vastaisi tutkimuskysymykseen. Toisinaan tilaisuuteen kannattaa siis tarttua!

Aineisto:

Kentz M.-B., Lipponen L. & Sintonen S. (2017).  Vertaisoppiminen digitaalisessa
toimintaympäristössä. Tapaustutkimus kahden viisivuotiaan
Minecraft-luomisesta. Kasvatus & Aika 11(1) 2017, 54–68.

Lähde:

Sintonen Sara, puhelinkeskustelu, 18.10.2017.

Arisalo, Airas, Haaranen, Haimivaara, Fleming, Viikki, Varjanne, Kuikka, Numminen, Saarikoski, Kilpeläinen, Äikäs, ryhmä 8

3 Replies to “Asiaa aineistosta / Vertaisoppiminen digiympäristössä, ryhmä 8”

  1. Moikka ryhmä 8!

    Olitte valinneet todella tärkeän, mielenkiintoisen ja ajankohtaisen aiheen. Teknologiasta ja digitalisaatiosta varhaiskasvatuksessa keskustellaan paljon, sillä siitä on vahvasti eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä. Pakko myöntää, että niin myös minullakin. Vaikka teknologiasta ja digitalisaatiosta varhaiskasvatuksessa on oikein käytettynä erittäin paljon positiivisia vaikutuksia, onkin samalla vaarana mm. eriarvoisuuden kasvaminen iän, sukupuolen tai taustan takia (Lappalainen & Malhotra, 2016, Leluvuori kasvaa, Leikki pysyy – Tiedätkö, miten lapsesi pitäisi leikkiä?). Onkin ollut mielenkiintoista kuunnella ja lukea matkaanne aiheesta tällä kurssilla, sillä tämä tutkimustapa ja aiheena Minegraft oli minulle aivan uusi.

    Jääkiekkoperheen nuorimpana lapsena ajauduin aina pelaamaan yhdessä isoveljieni kanssa NHL:ää. Olen kokenut pelaamisesta olleen myönteisiä vaikutuksia mainitsemanne vertaisoppimisen ja terminologian hallitsemisen lisäksi mm. vuorovaikutukselle, muulle kielenkehitykselle sekä myöhempään lajivalintaan ja siinä pärjäämiseen. Yhdessä pelaamalla opin toimimaan yhdessä vuorovaikutuksellisesti, jotta pystyimme voittamaan pelejä, sekä pelin englanninkielisyyden vuoksi opin tuntemaan paljon englanninkielisiä sanoja, termejä sekä lauseita. Näiden lisäksi yhdessä pelaamisessa voisi havaita lähikehityksen vyöhykkeen ja kommunikatiivisen tuen merkityksen oppimiselle (ks. Hannele Niemi, 2017; Scaffolds).

    Myöhemmin pelin vaikutukset ovat näkyneet omassa jääkiekon pelaamisessani erittäin taitavana pelinlukutaitona sekä sääntöjen tuntemisena, koulussa kielenkehityksenä sekä elämässä ylipäätään hyvinä ryhmätyöskentelytaitoina.

    Olen nähnyt teknologian vaikutusta päiväkodin arjessa paikan päällä, kun olen toiminut ryhmässä, jossa oli käytössä iPadille ladattu/ostettu Moomin Language School -ohjelma. Pelin perimmäisenä tarkoituksena on se, että lapsi oppisi vierasta kieltä hauskojen pienpelien kautta (moominls). Kyseisessä päiväkodissa nämä peli/oppimistuokiot oli painotettu erityisesti S2-lapsille (suomi toisena kielenä) sekä kielen kehityksen erityisvaikeuden omaaville lapsille. Omien havaintojeni ja kokemusteni mukaan lapset oppivat todella pienessä ajassa hurjan määrän uusia sanoja ja osaavat yhdistää ne oikeaan kontekstiin.

    Minua jäi vielä mietityttämään kolmannessa kappaleessanne oleva keskeneräinen lause: ´´Sen tarkoituksena oli.´´ Oliko tämän lauseen tarkoitus vielä pitää sisällään jokin tärkeä huomio, vai oliko se vain vahingossa jäänyt tekstiinne?

    Iina / Osalliset

    Aineisto:

    Hannele Niemi, 11.9.2017, didaktiikan luentokurssi
    https://moominls.com/fi/
    https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/02/26/leluvuori-kasvaa-leikki-pysyy-tiedatko-miten-lapsesi-pitaisi-leikkia

  2. Kiitos mielenkiintoisesta kommentista ja tarkkanäköisyydestäsi! Mainitsemasi lause oli tosiaan vahingossa unohtunut tekstiimme. Mahtavaa, että sinulla on myös omakohtaista positiivista kokemusta aiheesta.

    Milja / Ryhmä 8

  3. Kiitos mielenkiintoisesta kommentista ja tarkkanäköisyydestäsi! Mainitsemasi lause oli tosiaan vahingossa unohtunut tekstiimme. Mahtavaa, että sinulla on myös omakohtaista positiivista kokemusta aiheesta. 🙂

    Milja / Ryhmä 8

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *