Opintovastaavien tervehdys 1/2016

Hei toveri kontaktilainen,

Inka Laisi_rajattu Mika Sallantaus_rajattu

Olemme Inka ja Mika, Kontaktin opintovastaavat vuonna 2016. Toivomme, että otatte meihin yhteyttä kaikenlaisissa opintoihin liittyvissä pulmatilanteissa. Meiltä saa myös kysyä Isoon Pyörään liittyvistä asioista, tai mistä vain, mikä mieltänne painaa. Erityisesti kehitysehdotukset opetuksen, aikataulujen ja kurssien sisältöjen suhteen ovat tervetulleita! Mutta asiaan: Vuosi tulee olemaan kopoasioiden suhteen rankka: kevään aikana yliopisto toteuttaa massiiviset irtisanomiset, ja samaan aikaan täytetään paikat uuteen palveluorganisaatioon, suunnitellaan tulevia koulutusohjelmia sekä ohjelmien valintaperusteita. Tietenkin tavallisten opintoasioidenkin täytyy pyöriä päivästä toiseen. Mullistusten takia on kuitenkin ymmärrettävää, jos esimerkiksi kurssisuoritus tuleekin vähän myöhemmin tai käytävillä henkilökunta ei hymyile yhtä leveästi kuin aiemmin. Kaikki pyrkivät tekemään parhaansa, etteivät muutokset näkyisi opiskelijoiden arjessa.

Oppiaineen tulevaisuuden kannalta on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää muutosta. Mitä jos jatkossa ei enää olekaan oppiaineita niiden nykyisessä merkityksessä? Entä jos pääaineen valinnan sijaan uppoamme yhä syvemmälle monitieteellisiin kokonaisuuksiin, ja sosiologinen identiteetti hukkuu tasapaksuun massaan? Ilmiölähtöisyys, temaattiset kokonaisuudet, työelämärelevanssi ja osaamisperustaisuus kaikuvat päättäjien huulilta. Jää nähtäväksi, mitä kaikkea ne tuovatkaan tullessaan. Opiskelijoiden äänen on jatkossakin kuuluttava päätöksenteossa, ja vielä voimakkaammin!

Kaiken maailman kontaktilaiset, yhdistykää!

Terveisin,

Inka & Mika