Helppoa ja nopeaa kasvissafkaa kahdelle

Ruokaohjeet: helppoa ja nopeaa kasvissafkaa kahdelle

Teksti ja kuvat: Inka Järvikangas

Kesäkurpitsa- aglio et olio

kesäkurpitsa aglio olio kuva

2 annosta

Tarvitset:

2 kesäkurpitsaa

valkosipulia

oliiviöljyä

Parmesan- juustoa tai vastaavaa vegaanista Prosocianoa

Basilikaa

Suolaa

Pippuria

(pinjansiemeniä)

Kuori kesäkurpitsat ja katkaise ne keskeltä kahtia. Leikkaa kesäkurpitsanpuolikkaat pitkittäin ohuiksi siivuiksi. Kuori ja paloittele sopiva määrä valkosipulia.

Paista kesäkurpitsaviipaleita kuumalla pannulla reilussa oliiviöljyssä muutama minuutti. Ne saavat pehmetä vähän. Lisää paloitellut valkosipulit, kun kesäkurpitsat näyttävät melkein valmiilta. Rouhi päälle mustapippuria ja suolaa ja sekoita.

Nostele valkosipuli-kesäkurpitsat kahdelle lautaselle. Revi annosten päälle reilusti basilikanlehtiä ja raasta sopiva määrä juustoa lautasille. Jos opintotuki on juuri tullut, kruunaa ateria pinjansiemenillä.

Paistettuja vihanneksia ja tofua

2 annosta

Kylmäsavutofua

Parsakaali

Herkkusieniä

Sipulia

Sitruunaa

Chiliä

Korianteria

Voita tai oliiviöljyä paistamiseen

Pese ja paloittele parsakaali ja herkkusienet. Paloittele sipulit ja sopiva määrä chiliä.

Paista parsakaalia ja herkkusieniä pannulla öljyssä tai voissa muutama minuutti. Kun ne näyttävät vähän pehmenneiltä, mutta edelleen rapeilta, lisää sipulit ja chili. Kun sipulit ovat kuullottuneet, purista sitruunan mehu ja kaada se kasvisten joukkoon, sekoita hyvin.

Viipaloi tofu neljään osaan ja lisää viipaleet pannulle. Kasvikset voivat olla pannun toisella reunalla kun paistat tofut. Nostele valmiit tofut ja vihannekset kahdelle lautaselle ja revi tuoretta korianteria annosten päälle.

Parsarisotto

parsarisotto kuva

4-6 annosta

Nippu parsaa (450-500g)

Sitruuna

Salottisipulia tai kevätsipulia

Valkosipulia

Risottoriisiä

Voita tai oliiviöljyä

Kasvisliemikuutio

1 prk ranskankermaa, tai vegaanista vastaavaa, esim. Oatly iMat fraichea

(valkoviiniä)

Parmesania, tai vegaanista vastaavaa Prosocianoa

Pese parsat ja napsauta varren alaosan puinen osa pois. Kuori parsojen varret. Leikkaa parsat kolmeen tai neljään osaan. Paloittele sipulit ja halutessasi valkosipulit. Pese sitruuna ja raasta sen keltainen kuori. Purista sen jälkeen sitruunan mehu.

Kuullota parsoja voissa tai oliiviöljyssä pannulla hetki, kunnes ne pehmenevät vähän. Lisää sipulit (ja valkosipulit), ja kuullota ne. Ota parsat ja sipulit pois pannulta.

Keitä 9-10 dl vettä. Laita kuumalle levylle tyhjään kattilaan nokare voita tai oliiviöljyä ja n. 5 dl risottoriisiä. Lisää keittämääsi, kuumaa vettä vähitellen sekoitellen riisin joukkoon niin, että annat aiemmin lisäämäsi veden välillä imeytyä riisiin. Lisää sopivassa välissä kasvisliemikuutio, ja halutessasi korvaa osa vedestä kuivalla valkoviinillä. Anna riisin kiehua n. 15 minuuttia.

Kun kaikki nesteet on lisätty ja riisi on valmis, lisää joukkoon parsat, sipulit, raastettu sitruunankuori ja sitruunan mehu sekä ranskankerma. Sekoita hyvin.

Tarjoile raastetun parmesan-juuston tai vastaavan vegaanisen prosocianon kanssa.

Published by

Oskari J Lappalainen

27 years old bachelor of social sciences. I've studied sociology, science and technology studies and computer science. I'm interested in how digitalization will affect the society.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *