Pääkirjoitus 4/2016

päätoimitusKädessäsi on vuoden viimeinen Kontakti, viimeinen lehtemme Kontaktin päätoimittajina, ja kenties kokonaan viimeinen Kontaktin printtilehti. Iso Pyörä ja ainejärjestöjen yhdistyminen vaikuttavat myös järjestölehtien asemaan, ja tällä hetkellä suunnitteilla on sosiaalitieteiden ainejärjestöjen yhteinen lehti.

Tulevaisuus on tällä hetkellä avoinna, ja mielestämme muutokseen tulisi suhtautua ehdottomasti enemmän mahdollisuutena kuin uhkana. Oppiaineiden yhdistyminen kun tuo mukanaan mahdollisuuden kirjoittaa moniäänisemmälle yhteisölle, ja poikkitieteellisessä seurassa kirjoittajilla on hyvä tilaisuus omaksua uusia näkökulmia muilta sosiaalitieteiden opiskelijoilta.

Lehden teema oli tällä kertaa vapaa. Se vaikutti innostavan kirjoittajia, ja saimme myös viimeiseen numeroon todella hienoja juttuja erilaisista aihepiireistä. Tämän numeron parissa lukijamme pääsevät syventymään muun muassa sukupuolta ja liikkuvuutta käsitelleen Gendered mobilities -konferenssin kattavaan raporttiin (s. 8) sekä Hannah Arendt’n Eichmann Jerusalemissa – Raportti pahuuden arkipäiväisyydestä -teosta koskevaan pohdiskelevaan analyysiin (s. 12).

Päätoimittajavuosi on ollut hieno, hauska ja opettavainen. On ollut erittäin antoisaa työskennellä lehden parissa. Jokaisen numeron käteen saaminen toimitusurakan jälkeen on ollut kokemus vertaansa vailla.

Aivan erityisen kiitoksen ansaitsevat kaikki lehden tekemiseen tänä vuonna osallistuneet. Sosiologeilla on selkeästi paljon sanottavaa, ja toivomme heidän (meidän) käyttävän ääntään myös jatkossa. Myös lehtemme ahkera lukijakunta ansaitsee kiitoksen!

Lehden parissa toimimisen yksi parhaimmista puolista on ollut vuorovaikutus sosiologiyhteisöömme kuuluvien mahtavien ihmisten kanssa. Yhteistyö kirjoittajien sekä kuvaajien kanssa on ollut inspiroivaa ja idearikasta.

Vuoden 2016 päätoimitus jättää siis lehden haikein, mutta tyytyväisin mielin, ja uskoo Kontaktin tulevaisuuden uuden päätoimittajan Visa Rantasen käsiin. Onnea uudelle päätoimittajalle ja kiitos kuluneesta vuodesta kaikille kontaktilaisille!

Jenni, Inka ja Oskari
Kontaktin päätoimitus 2016