Koronapandemia-tutkimushankkeen seminaari 12.12.2022

“Luotettavan tiedon arvostus toivottavasti nousee.”
Päätoimittajien ja yleisöjen näkemyksiä koronauutisoinnista.

Aika: maanantai 12.12.2022 kello 9.00–11.00.
Paikka: Svenska social- och kommunalhögskolan, Helsingin yliopisto, sali 209.
Osoite: Snellmaninkatu 12 (sisäänkäynti Yrjö-Koskisen kadulta), Helsinki

Tilaisuudessa esitellään tutkimusraportin tuloksia siitä, miten suomalaiset ovat kokeneet koronapandemiasta uutisoinnin ja tiedonvälityksen. Tulosten raportoimisen jälkeen aikaa on varattu keskustelulle.

Tutkimusraportti koostuu kahdesta keväällä 2022 toteutetun kyselytutkimuksen aineistosta. Ensimmäinen kysely suunnattiin Suomessa ilmestyvien sanoma-, paikallis- ja kaupunkilehtien sekä valikoitujen erikoislehtien päätoimittajille. Heiltä kysyttiin näkemyksiä ja kokemuksia koronauutisoinnista ja -tiedonvälityksestä. Toisessa kyselyssä selvitettiin median käyttäjien näkemyksiä ja suhtautumista koronapandemiaviestintään.

Hankkeessa ovat mukana Helsingin yliopiston lisäksi Turun yliopiston Brahea-keskus ja Tulevaisuuden tutkimus sekä Tampereen yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitos. Hanketta johtaa professori Jaana Hujanen. Tutkimushanketta rahoittaa Helsingin Sanomain Säätiö.

Seminaarin ohjelma:

9.00 Kahvitarjoilu
9.30 Tilaisuuden avajaissanat / professori Jaana Hujanen, Helsingin yliopisto
9.40 Päätoimittajien näkemyksiä koronauutisoinnista / tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund, Turun yliopisto
9.50 Koronauutisointi yleisön silmin / yliopistonlehtori Katja Lehtisaari, Tampereen yliopisto
10.00 Päätoimittajien näkemyksiä kriisiuutisoinnin tulevaisuudesta / tutkija Juho Ruotsalainen, Turun yliopisto
10.15 Kommenttipuheenvuoro median edustajalta / vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen, Ylen Uutis- ja ajankohtaistoiminta
10.25 Tutkimuksen seuraavat vaiheet / tutkija Salla Tuomola, Helsingin yliopisto
10.30 Vapaa keskustelu
10.55 Tilaisuuden päätössanat

Yleisöllä on seminaariin vapaa pääsy. Lämpimästi tervetuloa!

Ilmoittautumiset viimeistään keskiviikkona 7.12. mennessä sähköpostitse osoitteeseen: salla.tuomola@helsinki.fi

Lisätietoja: prof. Jaana Hujanen: jaana.hujanen@helsinki.fi / puhelin 050 415 4550