Ykkösketju selvitti opiskelijoiden näkemyksiä työelämätiedosta

Opiskelijat kaipaavat ajankohtaisia ja konkreettisia kuvauksia erilaisista aloista ja työtehtävistä, mieluiten korkeakoulun ulkopuolisilta tahoilta.

Tietoa tulisi jakaa avoimesti ja vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa. Tiedon tulisi tulla “viralliselta” taholta, jotta sitä pidetään luotettavana. Sosiaalisessa mediassa nähdään mahdollisuuksia, mutta ainakaan tällä hetkellä siellä ei jaeta opiskelijoiden mielestä onnistuneesti työelämätietoa.

HY:n opiskelijoita. Kuva: Veikko SomerpuroMuun muassa tällaisia johtopäätöksiä esittävät Miia Kunnari, Aino-Maija Mustalahti ja Aura Pylkkänen Ykkösketju-projektin selvityksessään, jossa he kartoittivat työelämätiedon tarjonnan nykytilaa sekä opiskelijoiden tiedon tarpeita ja asenteita. Selvitykseen sisältyi opiskelijakysely, johon saatiin 1157 vastausta yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijoilta ympäri maata.

Ykkösketju-projektin tulokset on tarkoitettu kaikkien korkeakoulujen suunnittelu- ja kehittämistyötä tekevien käyttöön ja niitä on tarkoitus hyödyntää myös Koutsi-projektissa. Tuloksia käsitellään tarkemmin kehittämisyhteisön ensimmäisessä työpajassa 29. helmikuuta.

Ykkösketjun raportti  Korkeakouluopiskelijat ja työelämätieto – katsaus nykytilaan ja tarpeisiin.

About Deleted User

Special user account.
This entry was posted in koutsi-projekti, työelämätieto. Bookmark the permalink.