Käyttäjätestauksen kautta syksyä kohti

Kesä kulkee vauhdilla kohti syksyä, mutta niin on kova vauhti päällä myös Koutsilla. Heti kesälomilta palattuaan projektiryhmäläiset pääsivät ihastelemaan kesä – heinäkuussa toteutetun ensimmäisen käyttäjätestauksen tuloksia. Raatilaisten kannustavat kommentit ja rakentavat kehitysehdotukset tekivät Koutsin pariin palaamisesta erityisen inspiroivaa.

Erityisen hienoa projektin kannalta oli se, että projektin ensisijaisista kohderyhmistä koostunut käyttäjäraati antoi verkkopalveluun suunniteltujen sisältöjen perusideoille siunauksensa.

Idea esittää valmistuneiden työelämään sijoittumista koskevaa tilastotietoa pääaineittain ja visuaalisuutta hyödyntäen oli raatilaisten mielestä kiinnostava ja toimiva. Luonnoksessa käytettyä esitystapaa – mm. prosenttilukuja, piirakkadiagrammi – kuvattiin selkeäksi, havainnolliseksi ja informatiiviseksi.

Vaikka idean toimivuudesta oltiinkin liki yksimielisiä, sisälsivät raatilaisten vastaukset myös kritiikkiä ja kehitysehdotuksia. Muun muassa tilastotietoa esittelevän sivun houkuttelevan ja tyylikkään visuaalisen ilmeen suuri merkitys palvelun kiinnostavuuden kannalta tuli useissa vastauksissa esiin.

Raatilaisten vastausten perusteella voi todeta, että oikeaan suuntaan ollaan menossa myös Tehtävä-kuvaus-osion osalta. Korkeakouluopiskelijoista koostunut raati piti työelämässä vaikuttavien kirjoittamien tehtäväkuvausten lukemista miellyttävänä ja hauskana. Itse kuvauksia kuvailtiin mm. termein hyödyllinen, ymmärrettävä ja konkreettinen. Nimenomaan konkreettiset kuvaukset työtehtävistä onkin se sisältö, mitä projektiryhmä palveluun haluaa haalia.

Käyttäjätestauksen tulosten myötä Koutsin verkkopalvelun kehittämiseen saatiin taas kasoittain uusia näkökulmia, ja mikä parasta, nimenomaan ”kentältä” eli suoraan käyttäjiltä. Vaikka raatilaiset perusideoille nyökyttelivätkin, osoitti käyttäjätestaus sen, että vimpan päälle toimivan verkkopalvelun synnyttämisessä on hurjasti hommaa ja miljoona huomioitavaa asiaa. Onneksi käytössämme on käyttäjäraati ja muut yhteistyötahot, joita voimme käyttää kompassina kurssin tarkistamisessa.

Tästä onkin hyvä lähteä työstämään palvelua entistä ehompaan muotoon käyttäjäraatilaisten kommenttien pohjalta. Edessä häämöttävää pitkää syksyä kohti on kepeämpi kulkea nyt, kun tietää, että suunta ainakin on oikea.

This entry was posted in koutsi-projekti. Bookmark the permalink.