Alumneja parvityöhön

Koutsi-palvelua rakennetaan nyt kovaa vauhtia ja samalla siihen työstetään myös sisältöä. Kokoonnuimme tammikuussa Tampereen, Jyväskylän ja Helsingin yliopistojen sekä Metropolia-ammattikorkeakoulun Koutsi-kehittämisryhmäläisten kesken. Yhdessä mietimme, miten saisimme korkeakoulujen alumneja kirjoittamaan Koutsi-palveluun omasta työstään ja valinnoistaan. Asiaa oli syytä miettiä päivän verran, sillä itsekin alumnina ‘miettisin kaksi kertaa’ ennen kuin kirjoittaisin. Niin, ja mistä ylipäätään saisin tiedon, että minunkin kokemuksiani tarvittaisiin opiskelijoiden tueksi!

Päivän antina oli suuntaviivoja kevään parvityölle, mitä tehdään sekä ennen että jälkeen Koutsi-palvelun julkaisun. Pieni joukko tehtäväkuvauksia tarvitaan palveluun jo ennen julkaisua, jotta palvelun koko olemus ilmenisi käyttäjille alusta lähtien. Parvityömme painottuukin aluksi maaliskuulle.

Lisäksi saimme kokoon hyvän joukon syitä, miksi alumnit lähtisivät sisältötyöhön mukaan. Niiden pohjalta olemme työstäneet yhdessä viestiä alumneille. Siihen olemme kaavailleet paria argumenttia:

• Realistinen kuva töistä ja työelämästä auttaa tulevia ja nykyisiä opiskelijoita löytämään heille sopivia tehtäviä.
  • Kuvaukset erilaisista tehtävistä ja valinnoista auttavat purkamaan myyttiä vaihtoehtojen vähäisyydestä ja etukäteen määrätystä suunnasta.

Ennen Koutsi-palvelun julkaisua haemme palveluun tehtäväkuvauksia lomakkeella. Testasimme lomaketta jo viime syksynä ja saimme kasaan reilut 60 kuvausta. Nyt alumnit saavat täytettäväkseen lomakkeen, joka lähentelee jo palveluun tulevaa ilmettä. Toivomme miellyttävän ulkoasun innostavan, ja kuvauksia tulevan runsaasti lisää. Lomake valmistuu lähipäivinä, ja silloin alumnien parveistus käynnistyy.

On innostavaa nähdä, millaisia tuloksia tässä monen ammattikorkeakoulun ja yliopiston yhteisessä parvityössä saamme – ennen Koutsi-palvelun julkaisua. Mitä parvissa sen jälkeen tapahtuu? Siitä kerron seuraavassa kirjoituksessani.

About Anne Karkulahti

Anne Karkulahti on projektipäällikkö Palmenian Helsingin yksikössä. Työsarkaan on kuulunut jo pitkään pääosin kehittämishankkeita, joissa luodaan koulutukseen liittyviä kansallisia verkkopalveluita. Osa työajasta vierähtää viestintäkoulutusten parissa. Vaikka viestintäosaamista Annelle onkin kertynyt monipuolisesti, opittavaa riittää. Verkossahan muutokset ovat arkipäivää niin teknisesti, sisällöllisesti kuin toiminnallisesti. Tällä haavaa Annea innostavat joukkoistus ja yhteisömanagerointi.
This entry was posted in kehittämisyhteisö, koutsi-projekti, työelämätieto and tagged , . Bookmark the permalink.