Helmikuun työpaja antoi potkua uuden suunnitteluuun

töissä.fi-työpajan osanottajia. Kuva: Marko Kuparinen.Helmikuun ensimmäisellä viikolla kokoontui yli 20 töissä.fi-sivuston kehittämisestä kiinnostunutta työpajaan Helsinkiin.  Päivän tarkoituksena oli miettiä yhdessä, mihin suuntaan sivustoa olisi hyvä kehittää.

Mukana oli työelämäkysymysten parissa työskenteleviä ohjaajia ja suunnittelijoita eri korkeakouluista – sekä varsinaisia asiantuntijoita eli opiskelijoita. Päivä käynnistyi projektipäällikön tilannekatsauksella, minkä jälkeen kuultiin mainiot puheenvuorot Kaisa Lammelta (urapalveluiden näkökulma),  Juha Sainiolta (ohjauksen ja tutkimuksen näkökulma) ja  Jyrki Ollikaiselta (uraseurantatilastojen näkökulma).

Alustusten jälkeen alkoi työskentely pienryhmissä. Ryhmät saivat pohdittavakseen muun muassa seuraavia kysymyksiä:  Miten töissä.fi palvelisi nykyistä paremmin käyttäjiään?  Tarvitaanko uusia sisältöjä? Voisiko sivusto palvella paremmin yksittäisiä korkeakouluja? Voisiko korkeakoulujen keräämää sijoittumistietoa hyödyntää palvelussa paremmin? Miten saadaan kaikki korkeakoulut mukaan? Miten saadaan lisää kertomuksia?

Ryhmissä käytiin vilkasta keskustelua ja syntyi toinen toistaan hienompia kehittämisideoita: töissä.fi osaksi HOPS-työskentelyä  ja opiskelijaryhmissä   käytettäväksi, palvelua kehitetään vuorovaikutteisempaan suuntaan, alumnit kytketään vahvasti mukaan kertomusten tuottamiseen, tiedonkeruu uudistetaan sähköiseksi, töissä.fi:stä tehdään vahva brändi tyyliin “Kaikki tiet vievät töissä.fi:hin” jne. jne.

Iltapäivällä kuultiin vielä opiskelijoilta kolme painavaa puheenvuoroa, joita erityisesti palvelun tekijät kuuntelivat herkällä korvalla. Mukava oli kuulla, että palvelua pidettiin   tarpeellisena ja sen sisältöjä onnistuneina. Kaikki opiskelijat pitivät hyvänä sitä, että tieto on valtakunnallista ja että sitä pystyy hakemaan juuri oman pääaineen näkökulmasta.

Kello kolmen aikoihin päivälle pantiin piste, vaikka puhe soljui vielä vuolaana. Hyvä oli kuitenkin lopettaa juuri silloin, sillä kotiin lähdettiin mukavan tunnelman saattelemina. Inspiroituneina, innostuneina, energisoituneina.

About Deleted User

Special user account.
This entry was posted in koutsi-projekti. Bookmark the permalink.