PowerPoint valmistuu

Tänään aloitimme tapaamisemme jatkamalla siitä, mihin viimeksi jäimme. Pohdimme ja tarkensimme vielä aihettamme, jonka jälkeen pääsimme itse asiaan. Loimme konkreettisen PowerPoint -esityksen, jota on tarkoitus viimeistellä vielä WhatsApp -ryhmän kautta. Määrittelimme tutkimuksen kohderyhmän, tutkimuskysymyksen ja tutkimustapoja sekä suunnittelmimme esitystapaa.

Oivalsimme keskustellessamme, että laaja mielipiderepertuaarimme voi olla ryhmämme vahvuus. Pystymme pohtimaan hyvinkin laajalti aihettamme, ja syventymään asioihin, mitä yksin ei tule ajatelleeksi.

Kiinnitimme huomiota myös muuhun ryhmädynamiikkaan. Koemme, että ryhmätyöskentelytaitomme ovat keskustelun kannalta oikein hyvät. Jokainen saa osallistua keskusteluun ja puheenvuoroja kunnioitetaan.

Ryhmä: Ympäristöönsä vaikuttava lapsi

Tietoa kirjoittajasta

3 kommenttia artikkeliin ”PowerPoint valmistuu”

  1. Ryhmätyön idea on se, että kaikki ryhmän jäsenet huomioidaan tasavertaisesti, jolloin jokaisen mielipiteet ja ideat tulevat kuulluiksi. Tämä vahvistaa aiheen käsittelyä ja laajentaa näkökulmia. Ryhmätyön aikana on välillä hyvä pysähtyä miettimään ryhmä toimivuutta ja sitä miten jokaisen jäsen vahvuudet saataisiin hyödynnettyä parhaalla mahdollisella tavalla ryhmän eduksi. Varsinkin näin ryhmätyön alkuvaiheessa sen tärkeys korostuu erityisesti. Olette upeasti oivaltaneet tämän. Vaikuttaa siltä, että ryhmätyönne etenee luontevasti ja ryhmänne alkaa hitsautua yhteen. Onko ryhmätyöskentelyssänne jotain heikkoja kohtia? Olisi tarvetta kiinnittää huomiota myös niihin?

    Mari / Pedagoginen laatu vaatii pedagogista johtajuutta

  2. Kun yhden pöydän ympärillä saman projektin parissa työskentelee yhdeksän ihmistä niin voi olla varma, että prosessissa on haasteensa – oli pöytä sitten kulmikas tai pyöreä. Kuten kirjoitat, tärkeintä on huomioida ryhmän jokainen jäsen tasavertaisena, jolloin jokaisen ideat ja mielipiteet tulevat kuulluksi. Tämä onkin mielestäni yksi ryhmämme vahvuuksista: aiheesta käymämme dialogi voi yltyä ajoittain hyvinkin kiivaaksi, eikä esitettyjä argumentteja pelätä haastaa, mutta ajatustenvaihto tapahtuu aina hyvässä, kaikkia kunnioittavassa hengessä. Petrattavaa löytyy aina, mutta mielestäni suuntamme on oikea.

  3. Millaisia ryhmätyön taidot ovat? Mieleen tulevat ainakin: toisten kannustaminen, toisten kuunteleminen, toisten ideoiden hyväksyminen yhtä hyviksi kuin omani, oman ideani esittäminen perustellen ja rakentavasti, ryhmän heikoimpien jäsenten huomioiminen ja kannustaminen, ryhmän tämänhetkisen tilan tarkkaileminen, vapaa ideointi, vastuun jakaminen, ryhmän johtaminen, tehtävän vaihtaminen ryhmässä (jotta kaikki saavat oppia ja osallistua), asiassa pysyminen ja tunteiden hillitseminen. Varmasti nämä taidot tulevat tarpeeseen kasvatustyössä ja vuorovaikutuksessa lasten ja heidän vanhempiensa kanssa. Ja vuorovaikutusta, kun se on rakentavaa, ei voi koskaan olla liikaa!

    Leena / ympäristöönsä vaikuttava lapsi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *