Kiitokset dialogista!

Kohti tutkivaa työtapaa -urakkamme alkaa lähestyä loppua! Projektin aikana olemme oppineet paljon uutta akateemisesta tutkimuksesta ja tutkimusmenetelmistä. Tieteellisen artikkelin sisältö selkiytyi kurssin aikana ja aloimme ymmärtää, miten tieteellistä tekstiä luetaan. Koimme kurssin ajoittamisen opintojen alkuun hyväksi, koska se johdattelee vasta-alkajaa akateemisten opintojen ja tutkimuksen pariin. Ryhmätyöskentelyn koimme erittäin antoisaksi ja opettavaiseksi tulevan työmme kannalta. Oli rikkaus tutustua taustoiltaan erilaisiin ihmisiin ja löytää sen kautta monimuotoisempia näkökulmia.

Tutkimuksemme aihe oli haastava ja englanninkielinen artikkeli vaikeutti sen sisäistämistä entisestään. Annetun lööpin “Dialoginen opetus tukee oppilaiden identiteetin kehittymistä” tulkitseminen aiheutti myös hämmennystä. Emme löytäneet sille selitystä artikkelista ja tämä hidasti ymmärtämisprosessiamme. Pikkuhiljaa meille avautui se, että lööpistä oli tehty tarkoituksellisesti harhaanjohtava. Tutkimuksessa kyse oli hetkellisesti ilmentyvästä diskursiivisesta identiteetistä eikä subjektiivisesti koetusta identiteetistä. Kurssin edetessä ja professori Kristiina Kumpulaista tavatessa ymmärsimme artikkelin paremmin. Vaikka olimme tehneet paljon töitä tutkimuksen sisältöä pohtiessamme, vielä tutkijatentissäkin teimme uusia oivalluksia, jotka puolestaan johtivat kenties muutaman uuden kysymyksen äärelle. Tutkimuksen teko näyttäytyy näin vaativana ja moniulotteisena areenana, johon on ollut mielenkiintoista tutustua.

Haluaisimme kiittää kurssin pitäjiä Lassea ja Jakea kannustavasta ja rennosta ilmapiiristä kurssilla. Apua ja vinkkejä on saanut tarvittaessa. Ilahduttavaa oli huomata opettajien aito kiinnostus sekä opiskelijoita että käsiteltäviä aiheita kohtaan.  Kiitokset myös nimikkotutkijallemme Kristiina Kumpulaiselle mukavista ja innostavista keskusteluista.

Terveisin Leena, Salla-Maija, Jenna, Kati, Tuulia, Emmi, Elina, Salla ja Johanna ?

Tietoa kirjoittajasta